Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1373846
Här kommer förslag på hur man kan mäta upp toe-inställningen med några plankbitar och ett skjutmått..

Egentligen byggde jag riggen till min R19 som behövde toe-justering minst en gång om året. Men jag gjorde den så den passade även min V70, plockar fram den så fort jag gjort något med framvagnen. Camber, Caster, KPI och Ackerman (ska Bump Steer få vara med också?) ändras i princip bara om man kör sönder nåt men toe ändras med tiden, förmodligen för att gummit i länkarmsbussningarna komprimeras. Så det kan vara klokt att kolla toe med 2-3 års mellanrum även om man inte rört nåt.

Konstruktionen är lite överarbetad, från början var det bara ett "C" byggt av tre plankor men jag valde lite för klen virkesdimension så det hela blev för sladdrigt. Byggde på med plankor på sidorna så jag fick en H-balk för att få bättre stadga. Sen kom stödbenen dit. Viktigt att plankorna är limmade i hörnen så de inte rör sig under mätningen. Och fälgarna får förstås inte vara skeva, då funkar det inte! På stålfälgar är det svårt att mäta med andra ord. Man får göra flera mätningar och ta medelvärdet isåfall.
Stödpunkten mittemot skjutmåttet skulle faktiskt behöva förbättras; skruvskallen vill väldigt gärna dra repor i fälg eller stötfångare när man baxar in rigggen under bilen :-/

Om man nu ger sig på att justera styrlederna för att få rätt toe så bör man tänka på att justera exakt lika mycket på vänster och höger sida, då håller sig ratten kvar i mittläget, eller blir åtminstone kvar där den stod innan justeringen. :P
Om man tar ett par kraftiga plastpåsar, lägger en klick med smörjfett i båda och sen kör upp framhjulen på var sin påse så kan framhjulen vrida sig lätt mot marken då man justerar..
Har man dåliga länkarmsbussningar eller glapp i spindel- eller styrleder är det förstås helt bortkastat att försöka justera toe, den kommer att ändra sig medan man åker.

V70 Classic med 15" fälg
Framaxeln på V70 Classic ska enligt Haynes ha 20' +- 6' (0.33 +- 0.10 grader) total toe-in.
Eller om man föredrar att se det som individual toe / singel toe: 10' +- 3' ( 0.16 +- 0.05 grader) per sida

15"-fälgar har en diameter av 408mm (på kanten som är lämpligast att mäta på).
Med lite trigonometri så kommer man fram till att skillnaden X (mellan fram och bakkant på resp sida) = 408 * sin (individual toe)
Med rigg och skjutmått mäter man alltså summan av båda sidorna dvs 2 * 408 * sin (0.16) = 2.28 mm. Med tolerans: 2.28 +- 0.71mm.
Skillnaden i avstånd mellan mätning på framkant och bakkant ska alltså skilja 2.3mm.
Tänk bara på att det kortare avståndet ska vara vid bakkant för att få toe-in eftersom man mäter från utsidan. Lätt att göra bort sig där, har gjort det :oops:

Känslighet vid justering:
Armen på styrspindeln är ca 120 mm lång från centrum ut till leden, dvs en ändring skalas upp ca (408/2) / 120 = 1.7x ut till fälgkanten. MEN sen är pinnen inte i linje med styrväxeln utan pekar snett framåt så ändringen blir faktiskt större än så. Vi säger 2x tills vidare
Om man har SMI styrväxel så är det 2.0mm gängstigning på pinnen ut från inre styrleden.
Ett varvs utskruvning borde alltså knuffa ut fälgkanten 4.0mm. Skruvar man ut ett varv per sida och mäter med rigg så borde förändringen bli exakt 4x mer dvs 16mm.
Nöjer man sig med en "mutterflata" dvs 1/6 varv på vardera sidan borde längdförändringen vid rigg-mätning bli ca 2.7mm
1/12 varv dvs byte av "mutterflata" mot "mutterhörn": ca 1.3mm
EDIT: Om man justerar bara på ena sidan så blir känsligheten knappt 4mm (ändrad diff mellan fram- och bakkant) per halvt varv på styrleden. Mätt och bekräftat :-)

Bakaxel
Det går förstås att mäta på bakaxeln också med samma metod, V70 classic ska ha 4' +- 10' (total) toe in.
Omräknat till avståndskillnad enligt ovan blir det 0.95 +- 2.37 mm. Märkligt, toleransen är större än grundmåttet :P

Rigg
IMG_20200406_090332_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200406_090332_1CS_DxO_PL_1920.jpg (754.07 KiB) Visad 5045 gånger

Mätning i framkant av fälgen, stödbenen justerade så att skjutmåttet hamnar på samma höjd som navcentrum.
IMG_20200409_163654_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200409_163654_1CS_DxO_PL_1920.jpg (256.38 KiB) Visad 5045 gånger

Skruvskallen ska precis toucha fälgkanten
IMG_20200406_093232_1CS_DxO.jpg
IMG_20200406_093232_1CS_DxO.jpg (154.9 KiB) Visad 5043 gånger

Skjutmåttet justeras så att det precis touchar träram och fälgkant. Läs av och skriv upp måttet..
IMG_20200409_163709_1CS_DxO.jpg
IMG_20200409_163709_1CS_DxO.jpg (223.82 KiB) Visad 5045 gånger

Sen mäter man i bakkant på precis samma sätt och räknar ut differensen mellan de två mätningarna
IMG_20200409_164019_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200409_164019_1CS_DxO_PL_1920.jpg (272.04 KiB) Visad 5045 gånger

Som slutlig koll kan man tejpa en bit silvertejp tvärs slibanan på alla däck och åka någon mil. Är hjulinställningen okej så ska slitaget vara jämnt fördelat och tejpen ska inte nötas ute på däckens kanter. Det är svårt att se om man har en liten aning fel toe men metoden avslöjar i alla fall större fel som skulle kunna kantslita däcken snabbt..
IMG_20200409_163212_DxO.jpg
IMG_20200409_163212_DxO.jpg (173.46 KiB) Visad 5033 gånger
Senast redigerad av 5 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1373912
Jag gjorde också (för många år sedan) ett verktyg att mäta toe-in. Det finns numera på en bilverkstad och anväds "ganska flitigt". Får dock låna det ibland, det är en enkel kopia av det verktyg son fanns på den verkstad jag jobbade på som "aktiv"
viewtopic.php?f=78&t=130010&hilit=Juste ... a#p1117395
Cambervinkeln mätte jag med ett vanligt vattenpass med ett stålŕöŕ som passar exakt i fälgen, det blir inte exakt i grader men man ser om det är mycket fel eller om det är i närheten av rätt
Det med tejpen var en bra idé :-D :-D ska provas....
av Erik Å
#1373973
Snyggt. Jag trivs bättre med träslöjd än metallslöjd men det är förstås en smaksak :-D
Viktigast är att bygeln blir stabil och inte rör sig mellan mätningarna.
Jag trimmade ner toe en aning i morse, den låg faktiskt lite över maxtoleransen
Många spakar att dra i :-D
Notera plastpåsen med fett i (underlättar vridning), som hjulet står på..
Med fullt rattutslag så kommer man åt att justera utan att behöva ta av hjulet.
Edit: 19mm u-nyckel att hålla emot runt styrleden, 22mm u-nyckel till låsmuttern och skiftnyckel till muttergreppet närmast damasken (ungefär 15mm, har inte exakt millimeterdelning och är jättelätt att slinta på pga odistinkta hörn)
IMG_20200410_090525_DxO.jpg
IMG_20200410_090525_DxO.jpg (113.72 KiB) Visad 4890 gånger
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1374023
Snyggt Erik jag gillar utaget så man kan sätta ett skjutmått. Själv har jag en grej som är väldigt lik Lennarts som min morfar gjort en gång i tiden.
Den fick jag ärva.
av Erik Å
#1374120
Jag skulle vilja mäta upp Ackerman men det blir lite svårare eftersom det behövs parallella referenslinjer längs bilens långsidor att mäta mot. Typ träribbor, snören eller laser..
I dag labbade jag mer med tejpen, däcken är snednötta på insidan efter tidigare missöden så jag vill absolut inte nöta mer där.. Upptäckte att om jag går upp till 2.8 bar och undviker fulla rattutslag så tar den delen av slitbanan i princip aldrig i marken. Det ska nog gå att få ut 1000 mil till på framdäcken. :P Ska besikta i slutet av juli så jag kanske köper nya däck tills dess ;-)
av Erik Å
#1385660
Tips på märkning som underlättar justeringsjobbet och minskar risken att man tappar bort sig:
1. Torka rent på sexkantgreppet längst in på pinnen som går in i damasken på styrväxeln
2. Kolla att ytterleden står i "mittläget", den går att vicka några grader fram och tillbaka på kulan i yttre styrleden
3. Måla en färgprick högst upp på 6-kantgreppet (går med en tejpbit också :-) )
4. Lossa stoppmuttern
5. Justera efter beräkningarna ovan och notera hur färgpricken hamnar efter justeringen. Håll koll på att ytterleden står i mittläget
6. Glöm inte att dra åt stoppmuttern igen :P
Kommer man vilse eller skruvar åt fel håll så är det busenkelt att vrida tillbaka så att färgpricken står rakt upp igen
När man lossar stoppmuttern så händer det att pinnen följer med och vrider sig med muttern, med färgpricken så kan man hitta hem igen.

Om man bara vill flytta rattens mittläge utan att ändra toe så ska man vrida färgpricken lika mycket framåt på båda sidor (bilen drar då spontant mer åt vänster och man får vrida ratten åt höger för att kompensera) eller lika mycket bakåt (bilen kommer då att sträva åt höger och man får vrida ratten åt vänster för att hålla rak kurs)
Nyare bilar har en rattvinkelgivare som kan behöva kalibreras efter justering, sånt slipper jag :-D

Märkning.jpg
Märkning.jpg (28.97 KiB) Visad 4099 gånger

Edit: Ett hårt åtdraget buntband gör jobbet som "visare" alldeles utmärkt. Då behöver man inte vänta på att färgmärkningen torkar.
Förslagsvis så vrider man yttre styrleden mot endera stoppet och håller den där hela tiden under justeringen, så försvinner osäkerheten som annars uppstår när kulleden roterar några grader hit eller dit..
buntband_indikator.jpg
buntband_indikator.jpg (75.46 KiB) Visad 2946 gånger
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
#1385773
Det där är en fullt tillräcklig inställning av hjulen.
Att ställa med laser och hög presition på något slitet som även är gummiupphängt på åtskilliga ställen, och nästan i konstant rörelse under färd på ofta tämligen ojämna underlag är helt onödigt.

Håller man ställskruvarna i alla fall skapligt lika på båda sidorna har man en fullgod Ackerman.
Även för väldigt tvära svängar.

Men, det är något att tänka på om man byter styrväxeln och ska återmonterat alltsammans.
av Erik Å
#1447656
Jo förresten, om man ska byta t.ex. en yttre styrled och bara vill "hitta tillbaka" till samma toe-inställning som man hade innan så kan man göra så här (man får förstås bara byta en sida i taget)
1. Kör på en lång raksträcka (passa på då det inte blåser sidvind!) och notera exakt hur ratten står då bilen går rakt
2. Byt styrled
3. Justera på den nya styrleden tills ratten står i exakt samma läge när du kör på samma raksträcka som i punkt 1
Man kommer tillbaka till ganska exakt samma toe (om den nu var rätt eller fel..) på detta vis.

En mer långsiktig metod att kolla toe är att se om man kan ställa de avplockade hjulen efter s/v-hjulsbytet på högkant och släppa taget..
Står de kvar upprätt utan att tippa åt endera hållet så är förmodligen toe och camber någorlunda rätt. :-)
av Amarace
#1447800
För egen del så har jag bara brukat dra fast en plankbit i varje hjul (som är längre än hjulet såklart) och möta emellan i bakkant och framkant med en tumstock/måttband, då får du toein direkt, på ett par minuter.
av Erik Å
#1447909
Och så den mest intressanta frågan; kan man spara däck och bränsle genom att justera toe fram till minimum enligt spec, 0.33-0.10 grader?
Jag har legat på 0.33+0.04 men har nu ändrat till 0.33-0.04. Verkar rulla bättre.. Finns en bit kvar till minimum. :-D
Vilken lampa ska jag köpa?

Glaset är orange. Lampan är klar. Till […]

KDS

Oljebyte på en ny bil

Det kan jag inte fatta....... vad är fö[…]

Elschema P210 Duett -60 6V

Det som skiljer mest är hastighhetsmätar[…]