Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Räckvidd 10mil på enbart el täcker ju övervägande majoriteten av alla bilfärder.
Och en förbränningsmotor NÄR SÅ KRÄVS.
Ganska sällan tror jag.
Kanske även så pass sällan, att bensinmotor står lite för länge.

10-15 mil el-räckvidd på plugin hybriderna så blir dom bra alternativ som PÅ RIKTIGT fungerar idag. Även när en långresa plötsligt ska företas, köldgrader eller en tyngre vagn typ husvagn ska dras.

Precis vad jag tror kommer att bli populärast under en ganska lång framtid.
Användarvisningsbild
av Funk
BMW försökte sälja det i sin I3 , så kallad "Range Extender" som option. Det är visst nedlagt nu för ingen ville ha det..

/Thomas
av Lövet
Funk skrev:
BMW försökte sälja det i sin I3 , så kallad "Range Extender" som option. Det är visst nedlagt nu för ingen ville ha det..

/Thomas
Inte ens de som hade den i bilen använde den när BMW undersökte bland ägarna efteråt...
av MickeM
Nu är ju range extender bara en förlängning om 12mil till under vissa förutsättningar. Kostade säkert mer än det smakade.

En plug in hybrid kan ju köra fortsätta "hur länge som helst" när elbatteriet blivit lågt att bränslemotorn går igång. Inte bara "nån mil extra".
Det var "fortsätt-som-vanlig-hybrid-när-elen-är-slut-användande" som jag syftade på med "Populärt under ganska lång tid framåt"

I dagsläget är det ju nån mil på enbart eldrift med plug in hybriderna, och sedan som vanlig hybrid. Inte illa, men kan bli bättre.

Jag lusläste inte inslaget om Teslan, ska jag erkänna. Kanske var en extender bara.
Det är nog mindre användbart.
MickeM skrev: sön 16 feb 2020, 13:06 Jag lusläste inte inslaget om Teslan, ska jag erkänna. Kanske var en extender bara.
Det är nog mindre användbart.
10 mil på bara el och 100 mil på 20 liter bensin.

+90 mil extention tycker jag låter användbart i alla fall. Sen är det ju bara att tanka 20 liter och köra vidare.

Enligt Obrist drar deras hybdridversion som mest 0,2 liter bensin per mil, och räckvidden ligger på 100 mil. På ren batteridrift tar den sig dock bara tio mil och en nackdel är att bensinmotorn går in så fort man kör över 65 km/h.
Om du köper ett elverk från Kina (bläddrade förbi det för någon månad sedan) så har dom inte bensindrivna (finns säkert om man letar). Det är diesel (dom större) eller etanol (även 3-fas). Det hade kanske varit något att ha till att driva batteri bilar med. 2 - 3 dl/mil på etanol blir det inte mycket utsläpp på, CO2 blir ju nästan obefintlig, även om man kör på E85. Vet inte vad dessa elverk drevs på för blandning.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw