Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1359451
takt med att elbilarna på vägarna blir fler ökar också behovet av snabbladdare. Även om många elbilister laddar sina bilar hemma eller på jobbet behövs snabbladdarna för den som ska åka på en längre resa.

Tesla har i flera år haft ett stort försprång när det gäller snabbladdare tack vare det egna nätverket av Superchargers. Men för några år sedan gick flera stora biltillverkare ihop och bildade ett eget laddnätverk, Ionity.

Målet är att bygga 400 snabbladdare längs europeiska vägar senast i år, och det är bråttom: hittills har 203 laddstationer öppnat och 52 är under uppbyggnad. I Sverige finns i skrivande stund 15 laddare och två är under uppbyggnad.

När Ionity lanserades fick alla elbilister ett enhetspris på 80 kronor per laddning, oavsett hur mycket ström som gick åt. Ionity var tydliga med att detta var ett introduktionspris och att taxan senare skulle höjas.

Nu går Ionity ut med de nya, ordinarie priserna som börjar gälla den 31 januari. Då får elbilisterna istället betala per laddad kilowattimme och priset ligger på 8,70 kronor per kilowattimme.

Att ladda en bil med 30 kWh kostar därmed 261 kronor, och 60 kWh kostar 522 kronor. Om vi gör en snabb överslagsräkning och antar att en elbil som laddas med 60 kWh kommer 40 mil blir priset 13 kronor milen. Om vi jämför med en dieselbil som drar 6 l/100 km, och om dieselpriset ligger på 16,50 kronor per liter, kostar det 396 kronor att ”ladda” dieselbilen med 40 mil, eller knappt tio kronor milen.

Det här priset gäller elbilister som inte har någon form av abonnemang eller avtal som exempelvis Audis laddkort, Mercedes Me Charge, BMW Chargenow, Porsches laddkort eller Volkswagen Wecharge. Då blir priset per kilowattimme lägre.

– Det nya prissystemet är bra för kunderna eftersom de betalar för exakt de de får. Det blandas inte med några andra villkor – det är enkelt, transparent och rimligt, säger Ionitychefen Michael Hajesch till Autocar.

Uppdatering 11.00: Flera biltillverkare kommer alltså erbjuda laddning via Ionity billigare än det ordinarie priset. När det gäller elbilen Mercedes EQC kan ägarna till exempel välja ett så kallat ”Ionitypaket” som möjliggör laddning för 0,29 euro per kilowattimme. Även hos Audi finns en liknande lösning men de exakta priserna är inte klara.
#1359458
Jallemet skrev: lör 18 jan 2020, 08:11 Intressant, jag tror dock att staten kommer att gå in och hämta dom slantarna och reglera marknaden.

Aldrig att staten skänker bort sin största kassako.
Ja så är det nog ,jag tror att det aldrig kommer att vara "billigt" att köra elbil .Det är så många andra faktorer från biltrafiken än utsläppen som gör att man kommer att hålla kostnader för bilkörning uppe
#1359484
Derank skrev:Ingen kommer att betala 500sek för att ladda sin elkärra fullt, sjösätter dom det där dödar de garanterat deras laddnätverk.
Ionitys modell är att biltillverkaren ska gå in och teckna avtal med ionity om priset. Det är alltså de som är avtalslösa som drabbas av denna höjning.
#1359487
Vi kan ju gissa att det kommer ingå laddning när man köper en ny bil. Man sträcker ut sin affär. Lite som att det även skulle ingå diesel i privatleasingpriset.
Störst skillnad blir det ju för teslas kunder som blir hänvisad till det egna nätet om man inte vill betala. Egentligen har dom ju fortfarande en fördel eftersom dom ju KAN ladda hos Ionety. Andra kan ju inte använda teslas laddare alls...

Hur har det gått för patienten?

Sam bilmode

Har de gott i konkurs? Kan inte hitta deras hemsid[…]

V70 T6 304hk tråden

Jag tycker färgen på bilen är rikt[…]

Köpa felkodsläsare

Vilka ger felkoder i klartext och för alla st[…]