Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Nutchuk
Tjenare, ny här på forumet. Har tidigare rattat bmw och Audi bland annat men har på senare tid börjat snegla åt Volvo.
De modeller jag kikar på är framförallt V60 eller v70.

Vilken bör man välja?
Som rubriken lyder är maxbudget 100k kr.
Jag har förstått det som att summum har högst utrustningsnivå men momentum kan vara ett alternativ om det inte skiljer för mycket.

Bensin eller diesel spelar ingen större roll, ej heller storlek på motorn.

Bluetooth och bra ljudanläggning och diverse lull lull vill jag inte vara utan.

Några idéer till en nybörjare inom Volvo?
Just nu lutar det mest åt en v60, tycker de ser bra ut och en summum som inte gått överdrivet långt hålls inom budgeten och inredningen känns modernare på de årsmodeller jag kikar på (11-12)
V60 T3 eller D3 är nog de det finns flest av då, säkert ett gäng D2:or med och en o annan långmilare med större motor. Summum går men då börjar milen ticka på, men det klarar de i och för sig bra. Men momentum är nog det lättaste att hitta, se om du kan gå upp en 5000 - 10 000 kr eller så så breddar du sökfältet rätt bra.

Tänk med på att kolla om du verkligen behöver en diesel, de kostar också ca 2000 kr mer i skatt om året och det finns rätt ok många T3:or att välja bland.

Sen blir det nog enbart bilar med manuella lådor i den prisklassen

Huruvida du behöver en V70 är ju svårt att säga men bäst är att prova båda. Packar man inte hutlöst hela tiden går det bra med V60 och oftast sitter man mer eller mindre själv i bilen ändå.

PS: Välkommen ;-)
Fundera ut vilken utrustning du vill ha och vilket drivmedel som passar din körning, vilket behov har du av att kunna stuva packning och familj.

Driftskostnader käkar upp inköpspriset ganska snabbt om du åker långt och servar på verkstad.

När jag sökte bil sist så var kombi, drag, diesel, skinnklädsel, integrerade barnstolar, Isofix och Volvo On Call vad jag hade på kravlistan.

Det tog ett år att hitta rätt bil
Jag har inget pendlingsbehov av bilen. Den kommer enbart användas vid lediga stunder och då troligen när man ska köra långt.
Jag är ensamstående så ingen familj att ta hänsyn till över huvudtaget.

Jag vet knappt vad de finns för utrustning. Är summum de bästa om man vill ha "allt" men inte vet vad som finns i dom lägre kategorierna?

Är en d2 helt "värdelöst"? Skatten är låg på dom och det är nog ingen fartraket. Samtidigt om man ska nöta långrundor kanske man vill ha så lite varv som möjligt på motorn. Jag föredrar nog diesel om skatten inte är mycket högre.
Här är en jag hittade, för och nackdelar?

https://www.blocket.se/annons/halland/v ... a/87871090
D2 har jag bara kört i en V50 2012:a och tycker den var helt ok att åka runt med. Men bäst är att provköra, en te.x. T3:a ger bilen mer rättvisa tycker jag.

Man kan ju se över parkeringsbromsen. Förhoppningsvis är det ingen klåpare som inte vet hur elmotorn fungerar, det blir allt vanligare att läsa här hur de börjar strula för att folk till ingen nytta lossat de och sedan inte fått dit de rätt. Så jag hade kollat lite extra på detta, finns lite att läsa här viewtopic.php?f=70&t=151766&p=1338103&h ... s#p1338103
Lite osäker på vad exakt som ingick i summum utöver momentum på my11-12 men på my 15 så innebar summum utöver momentum följande:
Elstol förare med minne
Läderklädsel
Andra fälgar
Automatisk avbländning innerbackspegel
rails i silver.

Det som jag skulle gissa är den största skillnaden på my11-12 är väl läderklädsel.
Vill du istället ha teknik så är det teknikpaket och driver support/assist paketen du ska leta efter.

Att hitta en V60 från 2011-2012 med uppgraderade ljudet kan dock vara svårt.
Du har även något som heter R-Design och detta är då sport varianten av V60 med sänkt chassi och sportstolar.
Tror även dessa hade någon form av nubbuck klädsel. Även utvändigt finns där vissa design detaljer som är R-Design unika.
Tack för alla svar!

Hur många olika ljudpaket finns till v60? Är dom helt oberoende av om man har summum eller momentum, eller kan de till och med sitta ett värstingpaket i kinetic?
Hur är d2an på motorvägen? Kommer mest bli långkörning så vill inte utesluta den helt och kan man få ner bränslekostnaden plus skatten är det ett plus.

D3 är helt uteslutet då behovet inte finns, men D2 eller T3 blir det.

Är det något partikelfilter som ska bytas/rengöras om man väljer diesel?
Kamremsbyte, intervall?

Edit: Såg att skatten på d3 (2012) låg på cirka 2200, då är det inte uteslutet.

Kan även tänka mig S60.. Många bud nu :-)
Senast redigerad av 1 Nutchuk, redigerad totalt 0 gånger.
Jag vet inte hur motorerna skiljer sig åt på årsmodeller men jag hade en V70 D4 2016 under en månads tid som lånebil när min V50 D2 2012 var på skadeverkstan, förbrukningen på D4 låg på 4,5L/100km och det är mätt vid pump och cirka 200 mils körning (pendling 10mil/dag).

Snartlikt D2 men med bra mycket mer pulver.

Edit, V70 var automat och V50 är 6vxl manuell, blev ingen skillnad på länsväg/riksväg jag åker på.
Senast redigerad av 1 Jallemet, redigerad totalt 0 gånger.
Nutchuk skrev:Tack för alla svar!

Hur många olika ljudpaket finns till v60? Är dom helt oberoende av om man har summum eller momentum, eller kan de till och med sitta ett värstingpaket i kinetic?
Hur är d2an på motorvägen? Kommer mest bli långkörning så vill inte utesluta den helt och kan man få ner bränslekostnaden plus skatten är det ett plus.

D3 är helt uteslutet då behovet inte finns, men D2 eller T3 blir det.

Är det något partikelfilter som ska bytas/rengöras om man väljer diesel?
Kamremsbyte, intervall?

Edit: Såg att skatten på d3 (2012) låg på cirka 2200, då är det inte uteslutet.

Kan även tänka mig S60.. Många bud nu :-)
Osäker på om man kunde få premium sound i Kinetic. Men det är inte något som följer med i utrustningsnivå utan som paket utanför.

EDIT: Jag tror inte det finns mer än standard och Premium ljud till S/V60 för dessa årsmodellerna. Men här får någon mer bevandrad i utrustningsnivåerna från förr rätta mig :-)

EDIT 2: I prislistan från ovan så ser det ut som att man from Momentum kunde få bättre ljud genom High-Tech paketen.
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]