Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Köpte en Volvo V70 -08 för något år sen och presis som med tidigare Volvo bilar så vill jag själv kunna fixa vissa grejer själv. Än så länge har jag fått göra 3 ingrepp, byte av bromsljus baklucka, byte av motor i låstkista bakdörr och nu byte av positionslampa fram. Samtliga gånger har någon plastdetalj gått sönder i processen!? Har Volvo blivit plastamög?

Jag har ägt Volvo bilar under en del år nu(S70, V70-03, S60-02) men väldigt, väldigt sällan råkat ut för plastdetaljer som håller så dåligt . Oftast av den enkla anledningen att man använde skruvar, nitar och klips av metall men också för att plasten var av högre kvalité och det var mer uppenbart hur det var tänkt att fungera. Nu får jag känslan av att plasten bryts av lättare samtidigt som det är mindre uppenbart hur saker och ting är tänkta att fungera. Ta som exempel att plocka ner inredningen på backluckan, till och med enligt verkstaden ska man räkna med att några klips kommer gå åt skogen!? Hur kommer en bil som denna vara att demontera om 10-20 år?

Vad är er uppfattning?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Just modellerna runt 08 är dom sämsta ur kvalitetssynpunkt. En tidigare typ -05 eller äldre, eller en senare typ -10 eller senare, är skapligt mycket bättre.

Att klips går sönder är dock inge märkvärdigt. Det händer på nästan alla bilar. Bakluckan, speciellt på volvo kombis, har alltid varit kassa på det området. Allra sämst var 745, 945, 855 och första gen V70.
Samma gäller klipsen för dörrsidorna, dom är rätt kassa också och blir knappast bättre med åren. Plast åldras och blir skör.
Ska man skruva äldre bilar(typ 8+ år gamla) så får man allt ha en hög nya klips i fickan.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Klips går sönder på alla bilar. Värme, kyla, avfettning, lösningsmedel, solljus mm. gör plast skört. Vissa bilar klarar det bättre, andra sämre. Jag tycker ändå att Volvo klarar detta bättre än dom flesta. VW är nog en av dom sämsta i detta avseende och att dom sätter ihop "allt" med klips, nästan inga skruvar. Hade en Passat -99, och den var totalt hopplös. Gick inte att plocka isär något utan att få åka till Återförsäljaren och köpa en näve med plastdelar för att få ihop skiten igen. ALDRIG en VW (gäller även Audi, Seat eller Skoda) igen, för min del.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: tis 07 jan 2020, 20:06 ..Ska man skruva äldre bilar(typ 8+ år gamla) så får man allt ha en hög nya klips i fickan.
Chansen att klipsen överlever ökar betydligt om man inte försöker ta loss dem en kylig vinterdag.. Värme är bra ;-)
av Sudden78
Håller med om att Volvo generellt håller hög kvalitet på plastdetaljerna. De flesta andra märken jag varit i kontakt med har varit mycket sämre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av snowman
Lucif3r skrev: tis 07 jan 2020, 20:06 Ska man skruva äldre bilar(typ 8+ år gamla) så får man allt ha en hög nya klips i fickan.
Problemet är dock att veta vilka detaljer man kan behöva ha hemma. Uppenbarligen har inte den lokala Volvo verkstaden sådant på lager vilket innebär att man måste beställa.
av snowman
EbbevonVolvo skrev: tis 07 jan 2020, 21:06 Klips går sönder på alla bilar. Värme, kyla, avfettning, lösningsmedel, solljus mm. gör plast skört. Vissa bilar klarar det bättre, andra sämre. Jag tycker ändå att Volvo klarar detta bättre än dom flesta. VW är nog en av dom sämsta i detta avseende och att dom sätter ihop "allt" med klips, nästan inga skruvar. Hade en Passat -99, och den var totalt hopplös. Gick inte att plocka isär något utan att få åka till Återförsäljaren och köpa en näve med plastdelar för att få ihop skiten igen. ALDRIG en VW (gäller även Audi, Seat eller Skoda) igen, för min del.
Jo, troligen lider alla bilar av detta när de blir något nyare. :( Men jag vill dock påstå att det är en stor skillnad(till det sämre) mellan de tidigare Volvo bilarna jag meckat på och denna 08:an. Kanske vill man helt enkelt inte att någon annan än mekanikerna ska mecka med bilarna och då gör man det lite mer avancerat och känsligare. Jag får ju erkänna att efter jag varit inne o vänt i bakluckan så bestämde jag mig för att aldrig göra något mer själv på denna bilen men sen var man där igen och bröt plast. ;-)
av snowman
Erik Å skrev: tis 07 jan 2020, 21:35
Lucif3r skrev: tis 07 jan 2020, 20:06 ..Ska man skruva äldre bilar(typ 8+ år gamla) så får man allt ha en hög nya klips i fickan.
Chansen att klipsen överlever ökar betydligt om man inte försöker ta loss dem en kylig vinterdag.. Värme är bra ;-)
Jo men sådant kan man inte alltid bestämma särskilt inte om det har med lampor att göra. Visst kan man sikta på att göra det inne i ett garage men de e inte alla som har det tyvärr. Dessutom vill jag inte påstå att det är särskilt kallt just nu i Skåne, de e minst flera + iallafall :)
av snowman
Sudden78 skrev: ons 08 jan 2020, 05:38 Håller med om att Volvo generellt håller hög kvalitet på plastdetaljerna. De flesta andra märken jag varit i kontakt med har varit mycket sämre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Oj, om de andra är sämre så vågar man knapt titta på grejerna förrens det trillar isönder :-D Tråkigt att man gått ifrån något som uppenbarligen höll bättre till något med så tvivelaktig kvalité även om det är bland de bättre i branschen.
Senast redigerad av 1 snowman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Ofta är klipsen ganska billiga hos volvohandlarn. Ofta finns dom hemma för dom går ju sönder i verkstan också.
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]