Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cgullin
Hej,
Beställt en ny XC40 som planerar dyka upp i början ar mars. I slutet av februari så går min volov assistans ut och det är dags för service på min nuvarande V40 (2015). Nu är ju dealen att Bilia köper min gamla bili samma veva som jag hämtar min XC40 och jag undrar nu lite om det ärt värt att göra en service på V40n eller ej. Det handlar om en vanlig standardservice som skulle kosta mig 2611kr enligt Bilia. Får jag igen dem pegnarna när man gör en slutlig värdering på bilen eller är det lite skitsamma?

Vad är era erfarenheter eller hur skulle du göra? Å ena sidan är det inte jättemycket pengar men om det inte gör något för värderingen så slipper jag ju gärna serva en bil som jag ska byta bort.
av Lockis
cgullin skrev:Hej,
Beställt en ny XC40 som planerar dyka upp i början ar mars. I slutet av februari så går min volov assistans ut och det är dags för service på min nuvarande V40 (2015). Nu är ju dealen att Bilia köper min gamla bili samma veva som jag hämtar min XC40 och jag undrar nu lite om det ärt värt att göra en service på V40n eller ej. Det handlar om en vanlig standardservice som skulle kosta mig 2611kr enligt Bilia. Får jag igen dem pegnarna när man gör en slutlig värdering på bilen eller är det lite skitsamma?

Vad är era erfarenheter eller hur skulle du göra? Å ena sidan är det inte jättemycket pengar men om det inte gör något för värderingen så slipper jag ju gärna serva en bil som jag ska byta bort.
Min handlare drog av 3000 för service när dem värderade min bil för inbyte.
Osäker om din handlare gör samma sak. Enklast är ju att bara fråga din säljare :-)
Lucif3r skrev: tis 24 dec 2019, 00:03 Servad eller inte har nästan uteslutande bara betydelse vid privatförsäljningar. Köparen brukar ofta pruta mindre på en servad bil än en icke-servad bil :)
Ja, det var väl lite så jag också tänkte! Tackar för svar alla :) Det blir ingen service!
Jag gjorde en koll på en "Köper din bil" sida för något år sedan då vi funderade på att byta Passaten. Fyllde i alla fällt likadant 2 gånger med den enda skillnaden med eller utan servicebok. Det var ingen skillnad i pris, den var då 13 år gammal och hade rullat c:a 13000 mil. Både där och på någon bilhall värderades den till drygt 20000 kr trots att den har Highline "paketet" och var (är fortfarande) i väldigt gott skick. På Subaru fick vi ett betydligt bättre pris (60000), men det var en (helt ny) överbliven "fjolårsmodell" utan utrustning, inte ens radio. Varken AC eller ABS heller, så det blev inget av. Det är c:a 5 år sedan (21000 mil nu) och den är lika fin än, dags för kamrem byte i vår dock. Ett he--s jobb på dessa bilar (AWT motorn). Vet ej om man behöver byta kamkedja också nu (den har både och), hittar ingen information om detta. (Avgaskammen drivs av en enkel kedja bak på motorn från insugskammen). Kanske någon av er har koll på detta? Sistnämnda borde kanske varit en egen tråd.... :x
av Lövet
Om det var viköperdinbil.se du värderade på så kan du kasta de värderingarna i det runda arkivet ;-) . Det är inte de priserna man får på plats, de används bara för att locka in dig i bilhallen. Detta vet jag då jag känner en person som tidigare jobbade som inköpare där. Den faktiska värderingen görs på plats och då ringer de runt till ett gäng handlare som de har avtal med.

Däremot behöver det inte bli så dåligt betalt till slut ändå. Var inne med vår förra Peugeot 308SW där och vad jag minns så fick jag 36k i inbytespris på den. Sålde den privat för 42k efter nån månad på Blocket. Hade jag haft mer bråttom hade jag absolut tagit det.
av Lockis
Lövet skrev:Om det var viköperdinbil.se du värderade på så kan du kasta de värderingarna i det runda arkivet ;-) . Det är inte de priserna man får på plats, de används bara för att locka in dig i bilhallen. Detta vet jag då jag känner en person som tidigare jobbade som inköpare där. Den faktiska värderingen görs på plats och då ringer de runt till ett gäng handlare som de har avtal med.

Däremot behöver det inte bli så dåligt betalt till slut ändå. Var inne med vår förra Peugeot 308SW där och vad jag minns så fick jag 36k i inbytespris på den. Sålde den privat för 42k efter nån månad på Blocket. Hade jag haft mer bråttom hade jag absolut tagit det.
Sålde min XC70 D4 AWD Classic till dem. Dem erbjöd ändå 25k mer än min volvo ÅF :-)

Nu är ju iofs XC70 en eftertraktad bil, så det var kanske lite tur och jag ska inte säga att alla får bra pris för sina bilar. Men ibland kan man få bra betalt. Det gick också väldigt smidigt så man slipper alla samtal och dylikt vid privat försäljning.
Lövet skrev:Om det var viköperdinbil.se du värderade på så kan du kasta de värderingarna i det runda arkivet ;-) . Det är inte de priserna man får på plats, de används bara för att locka in dig i bilhallen. Detta vet jag då jag känner en person som tidigare jobbade som inköpare där. Den faktiska värderingen görs på plats och då ringer de runt till ett gäng handlare som de har avtal med.
Kan inte säga direkt vilken firma det var, men Ford erbjöd samma pris (han ringde också runt) mot en c:a 2 år gammal Ford Kuga -10 diesel (första generationen). Kommer inte ihåg vad vi skulle ge mellan, diskussionen tog slut när frugan reste sig och gick när hon fick höra vad hon skulle få för sin bil.
Tack för alla svar!
Värderingen jag fått är från Bilias handlare som värderade den på pappret när jag beställde min nya bil. Man värderade den då till 135-140K, räknar med lite mindre vid riktig värdering men borde ändå inte sjunka så mycket? Kollat runt lite på blocket nu och konstaterat att v4+ rdesign verkar ligga högt. Det är en EURO6 så skattefri fram till 2020, då 1100i skatt. Någon som har lite bättre koll på värdering?

Volvo V40 D3 R-Design, vit
13800 mil
Automat
18" sommar och 16" vinter på alyu
v40-utrustning.png
v40-utrustning.png (15.72 KiB) Visad 1073 gånger
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]