Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1338088
Har tänkt att montera på två xtra backlampor på en -V50 från -10
vad jag förstår så måste jag använda ett relä, för att få det att fungera med bilens system.

Tar ström från batteriet och sedan styrström från original backlampa.

Men då jag även vill kunna använda lamporna som arbetsbelysning så vill jag ha dem kopplade över dimljuset bak.
Kan jag koppla ihop dessa två styrsignaler eller finns det kanske speciella relän för detta?

Var monterar jag lämpligast säkringen, vid batteriet eller före/efter relät som jag kommer ha bak i bilen?
#1338091
Med enbart tändning på kan man ha backväxeln i istället för att ens koppla in sig på ett dimljus och använda de som arbetsbelysning, lär kanske vara så lagom skoj att ha extrabelysningen på när dimljuset används i trafiken dessutom :)
#1338094
Micce1980 skrev:Med enbart tändning på kan man ha backväxeln i istället för att ens koppla in sig på ett dimljus och använda de som arbetsbelysning, lär kanske vara så lagom skoj att ha extrabelysningen på när dimljuset används i trafiken dessutom :)
Ja det blir gärna störande Bild
#1338126
Micce1980 skrev:lär kanske vara så lagom skoj att ha extrabelysningen på när dimljuset används i trafiken dessutom :)

Om man använder dimljusen i trafik är det definitivt ganska störande.
Har inte använt mig av dem, mer än att försöka få bakomvarande bil att förstå att dess helljus bländar ..

Så därför finner jag det som en praktisk lösning,
sen är det lite problematiskt att använda backlamporna om motorn behöver vara igång.
#1338142
skalman65 skrev: fre 20 sep 2019, 11:10
Micce1980 skrev:lär kanske vara så lagom skoj att ha extrabelysningen på när dimljuset används i trafiken dessutom :)

Om man använder dimljusen i trafik är det definitivt ganska störande.
Har inte använt mig av dem, mer än att försöka få bakomvarande bil att förstå att dess helljus bländar ..

Så därför finner jag det som en praktisk lösning,
sen är det lite problematiskt att använda backlamporna om motorn behöver vara igång.
När ska man inte använda dimljus bak mer än för att synas av trafik? Finns tillfällen om än få ;-) Sen vad göra i rejäl dimma när dimbakljuset ska på, då kan man inte för då har man två helljus bakåt. ;-) Du får gärna finna det mer praktisk ändå men motorn behöver inte vara på för att backljuset ska vara på, räcker med tändning. På automatare får man väl dock starta motorn, lägga i backen och stänga av motorn, eller göra som om man ska flytta växelspaken men den manuella nyckeln om motorn ej är igång eller helt enkelt koppla in en knapp i kupén eller skaffa sig en bättre pannlampa om man ska jobba bakom bilen ;-) ;-)
#1338200
Allra lättast är nog ett relä kopplat till dimbakljuset där du tar manöverströmmen från dimbakljuset och jordar med en knapp på panelen. Då kan du släcka arbetsbelysning med knappen när du är i trafiken. Sedan förstår jag inte riktigt varför du vill ha det som du skriver, du får ju ha tändningen på hela tiden. Och i vissa fall även p-ljuset (beror på hur det är kopplat original). Har du inget extra batteri så kan du inte ha ljuset på någon längre stund. Ska du kunna tända dom på backen kan du ju inte ha motorn igång. Vill du ha med backljus kopplar du in det på samma som dimbakljuset, men då får du nog ha dioder emellan. Annars lyser allt på en gång. Inget jag gjort, har bara en "bild i huvudet" huvudet. Sedan är jag inte säker på att det överhuvudtaget går att göra på en såpass ny bil med datorövervakning och CanBus
#1338215
Så länge du har dioder mellan dom olika styrströmmarna till reläet kan du ha(i stort sett) hur många olika styrströmmar du vill.

Använder du inte dioder kommer strömmen backa och, om vi utgår från din önskan, tända (orginal)backljuset när dimljuset är på, och (orginal)dimljuset när backljuset är på. På en så pass ny bil kan det säkert få övervakningen att bli lite nervös.

Jag ställer mig dock till skaran som inte riktigt förstår varför du skulle vilja ha det så som du beskriver... Det skulle väl vara mycket smartare att koppla backlamporna på backljuset(för att utnytja dom som just backlampor), och sen en sepparat kabel direkt från batteriet med en knapp till dom. Då kan du ju slå på "arbetsbelysningen" utan att ha tändningen eller motorn igång = mindre strömförbrukning.
#1339084
Gjorde liknande nyligen.
Trevägsknapp fram, helt av - på (via backlyset) - på manuellt - och relä i bagaget.
Som sagts ovan är det dioder som krävs så inte strömmen backar när man slår på manuellt.

Kan rita upp ett simplare diagram vid behov om det hjälper. Diod kostade knappt 10 spänn på electrokit.se
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]