Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

"Om ett år inför Danmark vägavgifter för alla utländska personbilar. Enligt förslaget kan en tiodagarsbiljett framöver kosta allt från 25 till 250 kronor, en tvåmånadersavgift mellan 70 och 500 kronor, och en årsavgift 3 000 kronor."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL ... a-bilister

DEN TYSKA MODELLEN
Lagen om de omstridda vägtullarna för utländska bilister på Tysklands motorvägar röstades igenom i våras.
Utländska trafikanter måste betala en avgift för att köra på tyska vägar.
För två år sedan hotade EU-kommissionen att dra Tyskland inför EU-domstolen i frågan, men i december 2016 nåddes slutligen en uppgörelse som innebar att Tyskland gjorde vissa ändringar i den föreslagna lagen.
De nya tullarna träder tidigast i kraft från 2019.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... -i-danmark
Vinnare är färjelinjer mellan sverige och tyskland. Jag brukar inte kliva ur bilen i danmark överhuvudtaget. Men man får väl räkna på det när avgifterna och justerade färjepriser finns framme. När det gäller tyskland avviker dom ju från både österrike och italien.
Fan vad jag hatar klistermärken o skit. Kan dom inte bara göra som norskarna och dunka upp autopass/easygo-stationer där du betalar för passeringar och får hem en faktura, betalar direkt med en bizz eller liknande. För nåt år sen skulle italienarna också ansluta sej till easygo men det verkar ha havererat. Och nu, med nya styret där blir det väl snart bara kontanter eller natura.
Dyrt? Marginellt dyrare möjligtvis, totalt sett.

Tyskarnas modell där de själva får avdrag på skatten är ju annorlunda mot andra länders men för oss som turister skiljer det sig ju inte alls från hur det funkar i t ex Österrike sen länge. Italien och Frankrike där man betalar för körd sträcka blir ju snabbt mer pengar än den föreslagna tyska taxan.

Ang klistermärken så har jag förstått det som att tyskarna tänkt använda en databas med nummerplåtar.
SBergdahl skrev: tis 28 maj 2019, 17:54 Dyrt? Marginellt dyrare möjligtvis, totalt sett.
Om jag tar snabbtur till Danmark för 139 kr ToR och man nu dessutom vill ha upp till 250 kr för att jag ska köra på vägen är det mer än marginellt för mig. Eller om en Tysk kör ut till Danska Jyllandskusten för att bada och det kostar 250 kr är det inte heller marginellt.
Det är klart. Det verkar ju bara vara motorvägar som man måste betala för, så man klarar sig om man går över till att köra genom byar, bostadsområden och på småvägar utanför dagis och skolor istället för att välja motorvägen när man ska förflytta sig.
Det finns ju länder där man måste betala för ett helt år, som Schweiz till exempel. Bättre med alternativen där man betalar per dag/vecka/månad eller så...
Jag har typ 7 klisterlappar på min vindruta just nu, inte snyggt men det är ju ett måste.

Att Sverige skulle införa något dylikt är inte så troligt, alltid någon "som blir kränkt" då.
Så här kan nog medborgare från Bulgarien, Rumänien, Polen och Baltikum glatt fortsätta att helt kostnadsfritt slita ut vårt vägnät med sina bilar och lastbilar.
fjohan82 skrev: ons 29 maj 2019, 12:40 Det finns ju länder där man måste betala för ett helt år, som Schweiz till exempel. Bättre med alternativen där man betalar per dag/vecka/månad eller så...
Jag har kört i Schweiz många ggr. Jag vägrar köpa 12 månader för 2 dagarsbesök och plågar istället befolkningen genom att köra genom deras byar och bostadsområden då man inte behöver ha vignette där.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]