Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av KrakelSpektakel
Hej.
Jag har funderat på att skaffa lite verktyg att ha i mitt hyrda förråd, för att skifta hjulen själv..
Men vad borde jag köpa?
Momentnyckel?
Domkraft?
Det funkar väl att bara lägga däcken på varandra i förrådet, eller ska jag ha någon ställning?
Användarvisningsbild
av fjohan82
KrakelSpektakel skrev: fre 05 apr 2019, 14:07 Hej.
Jag har funderat på att skaffa lite verktyg att ha i mitt hyrda förråd, för att skifta hjulen själv..
Men vad borde jag köpa?
Momentnyckel?
Domkraft?
Det funkar väl att bara lägga däcken på varandra i förrådet, eller ska jag ha någon ställning?
Har du tillgång till eluttag rekommenderar jag en mutterdragare. Jag har en från Jula för några hundralappar, den funkade riktigt bra nu när jag bytte på min bil: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-009120/
Denna drar jag dock inte så hårt med, utan det lämnar jag över till momentnyckeln. vill minnas att det är denna som ligger där hemma: https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... pa278149sv
Domkraft har jag nån också, dock ingen dyr sak eftersom jag bara använder den två gånger/år.

Rätta mig om jag har fel, men hjul ska väl förvaras mörkt, svalt och liggandes för att inte deformeras.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag föredrar faktiskt manuellt skaft framför mutterdragare för egen del. Använt dragaren ibland men det är inte så smidigt och spar inte så mycket tid. Tycker jag. Samma som jag alltid har i bilen om ifall att. 1m förlängare med hylsa från Biltema. För byten hemma Biltemas billigaste momentnyckel, den med en visare på en skala. Fullt gott nog.

Förvaring råder det många meningar om. Mina ligger på hög. Bara. Ett ställ, det finns ställ där de ligger också, är förmodligen ännu bättre.
av Libbe
¤ Domkraft
¤Stor Hylsnyckel sats som du klarar dig långt på...
¤Pallbockar Om du eventuellt fixar Bromsar mm i framtiden?
¤Kanske eventuellt en bra Arbetslampa är bra att ha i garaget.

Förvaring av Bilmaterial brukar lösa sig med tiden............
av Rådlös
Det finns säkert massor av åsikter om detta, men man kan ha en elektrisk mutterdragare (230 Volt) Till den kan man ha en momentstav. Den ser ut som en förlängare till en hylsnyckelsats, men det är lite specialstål i den så att den fjädrar i torsionskraften = ungefär vridkraften, när mutterdragaren har kommit upp i det avsedda vridmomentet.
Momentstavar säljs för olika torsionskrafter så det som är aktuellt för just dina fälgar finns. I runda tal en 100-lapp på bilprylvaruhusen.
En momentnyckel är naturligtvis mer exakt, men om man är rädd om sin rygg och sina knän finns momentstavar och mutterdragare.
Ett vanligt vridmoment för en elektrisk mutterdragare är 300 - 600 Nm. Ett vanligt vridmoment för en alufälg är 100 Nm. En stålfälg är mer tolerant och tål mera vrid.

Lite överkurs: Momentstavar har en färgmärkning med motsvarande färgkod för dom olika momenten. Bra, eller hur? Då vet man vilken färg man skall ta om man t.ex har flera bilar med olika fälgar och max vridmoment.
Men det är bara det att samma färgkod gäller inte alla satser med momentstavar. (Man kan alltså köpa en hel sats med 5 - 6 olika stavar i olika färger) Men som sagt, det finns ingen gällande gemensam kod för momentstavar! Det är till och med så illa att en stor kinesisk tillverkare, Hexa säljer olika satser med momentstavar. Inte ens där är det samma färgkod från samma tillverkare!!! I sats "A" från tillverkaren Hexa kan t.ex stav 100 Nm vara gul. Men i sats "B" är stav 100 Nm t.ex grön!!! Läs på staven. Det finns ett värde instansat på den.
OBS! Detta är bara konstruerade exempel av mig som jag upptäckte för ett antal år sedan när jag Googlade på detta. Hexa är en stor tillverkare och dom kanske har olika satser för hobby eller proffs. Eller något annat? Men när jag kollade hade dom olika färgkoder!
Men kolla gärna själva. Googla på Hexa momentstav eller torsionsstav eller motsvarande engelskspråkiga namn. (Heter någonting med Torque tror jag?)
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag håller med SBergdahl, jag har en elektrisk mutterdragare från Biltema men när jag sist skulle använda den för att en verkstad dragit muttrarna som fan så orkade den inte i alla fall. Så fick lite på fälgkors et och ett stålrör i alla fall. Enligt Biltema ska den dra 450 Nm kan tilläggas.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
frasse4 skrev: fre 05 apr 2019, 20:53 Jag håller med SBergdahl, jag har en elektrisk mutterdragare från Biltema men när jag sist skulle använda den för att en verkstad dragit muttrarna som fan så orkade den inte i alla fall. Så fick lite på fälgkors et och ett stålrör i alla fall. Enligt Biltema ska den dra 450 Nm kan tilläggas.
Det är för att slippa göra så med fälgkorset, och få en vinkel närmare fälgen, som jag kör en förlängare med hylsa.

Väl loss är det smidigt att räta ut skaftet och snurra det mellan fingrarna för att dra ur och i skruven.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Drar man med rätt moment så orkar min jula knackare att lossa bultarna efter en säsong.
Mycket lättare än fälgkors.

Hjulen förvarar jag liggandes på ett par brädbitar så de kommer upp en bit från golvet.

Är du rädd om fälgarna så skaffa en hylsa med plasthylsa dom brukar även vara lite längre än en vanlig hylsa så slipper man förlängare.

/M
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Fälgkors är ju värdelöst. Det rekommenderar jag verkligen inte någon att använda. Du tolkar förlängare fel också. Skaft kanske är ett bättre ord. En plastbelagd hylsa är absolut ett alternativ där också.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000028418
Fast jag är rätt säker på att jag köpte ett billigare som de har slutat med.

Men alla gör som de vill. Jag håller bara inte med om att mutterdragare är så smidigt som alla säger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
För däckbyte:
Förlängarskaft med hylsa(ca 80 spänn, finns överallt, min har hållt i över 15 år nu). Mycket bättre än ett klassiskt fälgkors.
Domkraft (jag hade en 199kr's-modell i över 10år)
Pallbockar(1st räcker om du byter ett hjul i taget, annars minst 2, kostar ca 100kr/st)
En sladd-lampa om belysningen är sisådär(ca en hundring) eller liknande.

Det är allt jag anser man behöver för ett däckbyte. Sen kan man såklart fina till det med mutterdragare, momentstavar, svindyr domkraft(jag har nu en för 4000kr t ex :p) osv osv.

Däcken man kan stapla utan problem, så förvarar jag alltid mina däck. Det viktiga är att dom förvaras någorlunda mörkt och svalt.
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]