Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ägt av Renault och byggde bilar i egen regi fram till sent 80-tal. Överst ser du designinspirationen för den modell som finns idag: https://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_A110

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tack för svar! Kanske därför detta är på en Biliaanläggning (Segeltorp).
Skulle stuckit in huvudet och kollat lite närmare på den när jag ändå var inne och tittade på en ny Volvo. Får bli en annan dag :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:
lennarte skrev:dom hade förr Volvomotorer.... :-o PRV-sexan
Vet inte om jag borde slå något hårt i huvudet på dig för att du nämner det skitmotorn :P
:-) :-)
Konstruktionen i sig var det inga större fel på, Renault vann ju F1 WM med denna motorn. Volvo fick bygga om den med ett mindre oljetråg för att få ner den i 260-in och den minde oljemängden gjorde att man fick byta olja ofta. Sedan var dom (som alla andra motorer med "våta foder") känsliga för varmkörning. Volvo förbättrade motorn under åren och den fanns i Renault och Peugoet i många år efter att Volvo slutade använda den, plus i ett 20-tal andra modeller. Bl.a då Alpin, men även Chrysler använde den i några mindre modeller. Fanns även i Volvo 960 -91 års modell, dock ej på svenska marknaden
av Lövet
och DeLorean!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev: :-) :-)
Konstruktionen i sig var det inga större fel på, Renault vann ju F1 WM med denna motorn. Volvo fick bygga om den med ett mindre oljetråg för att få ner den i 260-in och den minde oljemängden gjorde att man fick byta olja ofta. Sedan var dom (som alla andra motorer med "våta foder") känsliga för varmkörning. Volvo förbättrade motorn under åren och den fanns i Renault och Peugoet i många år efter att Volvo slutade använda den, plus i ett 20-tal andra modeller. Bl.a då Alpin, men även Chrysler använde den i några mindre modeller. Fanns även i Volvo 960 -91 års modell, dock ej på svenska marknaden
Du glömde att den även satt i 760 :-) Och det var väl i just den modellen den var som sämst. Exakt varför har jag ingen bra koll på, mer än att den var så inutah-e slö och drog kopiösa mängder bränsle.
Men främst var väl just det att den var så "skör" jämnfört med rödblockarna volvo-folket var vana vid.

Hade faktiskt ingen aning om att den även satt i 960. När 960 kom hade dom ju redan gått över till vit-6orna, förutom i italien där 960 fick den starkaste turbo-rödblockaren dom sålt(B204FT, strax under 200 åsnor orginal!) pga. den omänsliga skatten italien hade på större motorvolymer.
Lövet skrev:och DeLorean!
DeLorean har kult-status, men vidare bra bil var det ju inte :P
Ja, förutom den rostfria plåten då, det vore fint att ha i rostlandet sverige. Bör ju hålla betydligt bättre än dom papperstunna dåligt behandlade plåtarna dom använder nu för tiden...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: sön 24 feb 2019, 23:49 DeLorean har kult-status, men vidare bra bil var det ju inte :P
Ja, förutom den rostfria plåten då, det vore fint att ha i rostlandet sverige. Bör ju hålla betydligt bättre än dom papperstunna dåligt behandlade plåtarna dom använder nu för tiden...
Vill ha ..... man kan ju polera upp en DeLorean ordentligt, bara att låta polermaskinen jobba på en stund...
Bild

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]