Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LottaGroning
Någon som har koll på när multiremmen började hitta in till kamremmen?
Vid vilken årsmodell och motorvariant började detta uppträda ?
av Rådlös
Inga raka svar på dina frågor, men en multirem skall bytas innan den "fyller" 10 år! Vissa har även en vägsträcka som bytesintervall men det kan variera på modeller. Men max 10 år i alla fall.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om multiremmen går av kan den, i vissa sällsynta fall, slå sönder kamremskåpan, trassla in sig i kamremmen, och slita med sig den på köpet. Detta kan hända på alla volvomotorer som jag känner till, förutom dom med kamkedja och ev. några dieslar(dålig koll på dieslar).
Men som sagt, det är ytterst ovanligt att det händer. Har man ingen kåpa över kamremmen av någon anledning så ökar givetvis risken, men fortfarande väldigt sällsynt.
av Rådlös
Det har skrivits trådar här på forumet om ett extra skydd vid multiremshaveri som någon händig man i England konstruerade för ett antal år sedan. Men om jag minns rätt så var det förmodligen och fungerade (?) enbart på dieselmotorer. Och då inte alla modeller eftersom dom är så olika.
Om du behöver ett sådant skydd och lyckas hitta trådarna om det här på forumet, så kanske du skall skynda dig innan Brexit inträffar.
Användarvisningsbild
av 800serien
Lucif3r skrev: sön 17 feb 2019, 06:44 Om multiremmen går av kan den, i vissa sällsynta fall, slå sönder kamremskåpan, trassla in sig i kamremmen, och slita med sig den på köpet. Detta kan hända på alla volvomotorer som jag känner till, förutom dom med kamkedja och ev. några dieslar(dålig koll på dieslar).
Men som sagt, det är ytterst ovanligt att det händer. Har man ingen kåpa över kamremmen av någon anledning så ökar givetvis risken, men fortfarande väldigt sällsynt.
Har detta ens hänt nån gång på en 850 eller P80-chassit överhuvudtaget, att multiremmen går av och tar med sig kamremmen? Aldrig hört iaf.

Lotta: Det har förekommit från 2001 och framåt enligt denna artikel:
https://www.gp.se/ekonomi/motorm%C3%A4n ... 1.13235005
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev: sön 17 feb 2019, 12:10 Det har skrivits trådar här på forumet om ett extra skydd vid multiremshaveri som någon händig man i England konstruerade för ett antal år sedan. Men om jag minns rätt så var det förmodligen och fungerade (?) enbart på dieselmotorer. Och då inte alla modeller eftersom dom är så olika.
Om du behöver ett sådant skydd och lyckas hitta trådarna om det här på forumet, så kanske du skall skynda dig innan Brexit inträffar.
Han har slutat tillverka dem.
av Rådlös
Fanns det inte någon tråd med ritning också?
Jag har kamkedja i min motor så jag har inte tagit till mig "larmet" men läst om det.
av LottaGroning
Tack för alla svar så långt. Speciellt inlägget med artikelhänvisning.
Stämmer det också att risken minskade från årsm -10 pga bättre AC-kompressor ?

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]