Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1299363
Alla sjömackar där folk tankar sina båtar brukar ha 100% fossildiesel, helt utan inblandning av några miljövänliga eller förnyelsebara andelar.

Har hört att folk åker dit och köper en dunk ibland för att tex ha i sitt diesel-reserv-elverk som kanske inte startas mer än 1 ggr per år eller ännu mera sällan.
av Rådlös
#1299364
Frågar du med tanke på dieselmikrober?
Så här är det: All dieselolja som lämnar raffinaderiet är garanterat ren. Dieselmikrober finns i luften omkring oss och dom "bor" i vatten. Men dom lever av dieselolja.
När man framställer alla petroleumbränslen så hettar man ju upp råoljan till flera hundra grader. Där överlever inga mikrober. Om dom finns i bränslet så har dom kommit dit senare under lagring och transporter.
Det finns säkert regler och rutiner för hur bränslet skall och inte skall behandlas. Men som i så många andra sammanhang finns det alltid något/någon som gör fel. Om det sedan är av okunskap eller olyckliga omständigheter får man reda ut när det har inträffat.
Antag att du är trogen kund på en viss tankstation men har råkat ut för dieselmikrober, så tycker jag att du skall tala med den ansvarige där. Är det klart påvisbart att det finns dieselmikrober så får dom göra rent cisternerna. Och kanske se över rutinerna. Det kan ju vara något handhavandefel som gör att det resulterar i mikrober. Speciellt nu på vintern när det ofta är fuktig omgivning. Är det kanske du själv som tankar från en farmartank, så bör du låta se över den och följa upp rutinerna.
Om du själv har drabbats så är det förmodligen en storrengöring som gäller. Man gör totalrent i tanken och alla tillhörande delar i systemet. I båtsammanhang (där jag har läst om detta) finns det ett medel, Grotamar som är effektivt. Men man måste trots allt göra rent tanken och systemet först. Att byta filter är naturligtvis ett steg, men mikroberna finns överallt.
Detta Grotamar är inget "Undergörande Snake Oil Super Secret content Värsting Bluff och Båg" Utan ett högpotent biologiskt gift som skall behandlas efter givna föreskrifter.
Så svaret på din fråga blir att alla tankstationer kan drabbas på något sätt. Även bilägaren själv kan av t.ex "fumlighet" eller annat orsaka att det kommer vatten i tanken och mikroberna "blommar upp".
Användarvisningsbild
av lennarte
#1299377
Det växer inte i en tank med "riktig" diesel. Detta problem fanns inte förr trots alla villa och gårdstankar som blev "fulla" med kondens vatten. Problemet dök upp helt plötsligt (först på fritidsbåtar) där det stod samma diesel i flera år i samband med att det lanserades "grön" diesel. Kommer inte ihåg exakt när, men vi fick stopp i maskinen en gång när vi var på väg med en Nimbus 26 in mot Gullholmen i Bohuslän vid Islandsberg. Där finns massor av grynnor och skär och ofta vind och vågor så det kan vara svårt även med motor..... Vi fick kasta ankar och ligga och gunga i sjöarna och rensa grovfiltert i pumpen (rensade med tuggade tänstickor) så vi kunde få igång maskinen igen och med betydligt reducerad effekt ta oss in till bryggan. Det var sjögången och mindre än halv tank som orsakade detta och kompisen (vars båt vi hade) hade då kört och reparerat båtar i 20 år och aldrig varit utför detta. Han fick skära hål i tanken och sätta i en manlucka under vintern för att kunna rensa tanken. Detta bör ha varit omkring 1990. Bönder var på denna tiden undantagna från "tvånget" att köra på "grön diesel"
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1299432
En bidragande orsak kan ju vara dom hela tiden ökande serviceintervallerna. Nu är ju 3000mil ingen ovanlighet och man byter ju inte heller filter vid varje service. Byta filter oftare än serviceboken säger är ju en bra början.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1299456
Fjonsson skrev: fre 15 feb 2019, 16:28 En bidragande orsak kan ju vara dom hela tiden ökande serviceintervallerna. Nu är ju 3000mil ingen ovanlighet och man byter ju inte heller filter vid varje service. Byta filter oftare än serviceboken säger är ju en bra början.
Det är inte bytesintervaller som är problemet utan att det började växa alger i tanken. Och så länge det inte lossnar så gör det ingen skada, men när det väl börja lossna hjälper inga filterbyten. Nu är det ju så att det har blivit bättre med åren, den våldsamma påväxt som det blev i (framför allt) fritidsbåtar i början är de inte längre. Mest beroende på olika tillsatser. Som i sin tur är betydligt giftigare än den diesel vi använde då........
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1299471
Jag bytte till diesel 2009 och har aldrig upplevt några problem. Men jag byter filter mellan service. Om problemet är tillväxt som följer med in i motorn är det naturligt att täta filterbyten hjälper. Om det växer i tanken påverkar väl inte sriftsäkerheten?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]