Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonkeponke1
#1298377
Hej. Vet inte om det här ämnet hör hemma här men jag testar. Det är så här att jag har problem med lamporna på släpvagnen. Det började med att jag skulle ta hem släpvagnen och byta lyktor för att ena glaset hade gått sönder. Innan så fungerade alla lampor problemfritt. Gamla och dom nya baklyktorna skiljer sig lite åt.
Gamla lykta: jord stift, blinkers Stift (p21w) , bromsljus stift(p21w) , och baklyse och sidomarkeringar stift(som går på samma, liten lampa)

Nya lyktorna: jord stift, blinkers stift(p21w) , bromsljus/bakljus/sidormarkeringar stift(p21 med dubbla trådar)

Men får inte det att fungera, nu när jag kopplar in på bilen så fungerar bara baklyse och blinkers på den bilen som det fungerade allt på dagen innan, och provar jag på den andra bilen så fungerar bromsljus, blinkers. Och ja kulan är påkopplad.

Mvh jonke
Användarvisningsbild
av lennarte
#1298385
På den "vanliga" Bosch kopplingen (7-polig) finns 2 st stift för p-ljus. En del använder båda men äldre kopplingar brukar bara använde det ena, oftast det i mitten (5 kablar). Det "känns" som der skulle kunna vara fel kopplat på jordsidan (kan bli lustiga fel). Det har ingen betydelse om släpet är kopplat med kulan eller inte, belysningen jordas med kabel i kopplingsdosan
http://respo.se/se/Slapvagnar/Kopplings ... stickpropp
Som vanligt, stryk "s" I "https" så funkar länken
av Jonkeponke1
#1298388
lennarte skrev: sön 10 feb 2019, 22:36 På den "vanliga" Bosch kopplingen (7-polig) finns 2 st stift för p-ljus. En del använder båda men äldre kopplingar brukar bara använde det ena, oftast det i mitten (5 kablar). Det "känns" som der skulle kunna vara fel kopplat på jordsidan (kan bli lustiga fel). Det har ingen betydelse om släpet är kopplat med kulan eller inte, belysningen jordas med kabel i kopplingsdosan
http://respo.se/se/Slapvagnar/Kopplings ... stickpropp
Som vanligt, stryk "s" I "https" så funkar länken


Du tänkte på vagnens koppling? Tänkte du att jag switchar någon kabel? Allt fungerade ju så bra tidigare.. Det som är så skumt. Enda skillnaden är ju att nu ligger position och bakljus på bromsljus lampan tillsammans med bromsljuskabeln med en dubbeltrådig lampa..
av MickeM
#1298582
Är det halogenlampor eller Diod lampor på släpet?

Vissa trailermoduler kan bli knäppa av led lampor. Före 2008 iaf.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1298914
Jonkeponke1 skrev: sön 10 feb 2019, 22:55
lennarte skrev: sön 10 feb 2019, 22:36 På den "vanliga" Bosch kopplingen (7-polig) finns 2 st stift för p-ljus. En del använder båda men äldre kopplingar brukar bara använde det ena, oftast det i mitten (5 kablar). Det "känns" som der skulle kunna vara fel kopplat på jordsidan (kan bli lustiga fel). Det har ingen betydelse om släpet är kopplat med kulan eller inte, belysningen jordas med kabel i kopplingsdosan
http://respo.se/se/Slapvagnar/Kopplings ... stickpropp
Som vanligt, stryk "s" I "https" så funkar länken


Du tänkte på vagnens koppling? Tänkte du att jag switchar någon kabel? Allt fungerade ju så bra tidigare.. Det som är så skumt. Enda skillnaden är ju att nu ligger position och bakljus på bromsljus lampan tillsammans med bromsljuskabeln med en dubbeltrådig lampa..
Det kan vara både och. Är det originalmonterat (7 kablar på bilen), kan det bli fel på släpet om man "bara" har 5 kablar på vagnens koppling (vanligt). Jag har (på min 740) kopplat ihop 58 L och R på bilen så funkar det på både båttrailern (7 kablar) och släpvagnen (5 kablar) och på alla andra jag använt. Jag har 5 kablar på bilen (ej originalmonterat, men monterat på Volvo). Jag har även kopplat ihop 58 L och R på min släpvagn, så andra kan använda den. På hyrsläp som har 5 kablar är det ofta kopplat så, men nyare släp har nog numera 7 kablar. Ibland använder man "dimljuskabeln" för backljus istället, eller för att ladda batteriet i husvagnen. Har man 13 poligt uttag på bilen kan det dock bli "helkonstigt" om man använder adapter till 7 polig kontakt då.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1298976
Det är väl ändå separata anslutningar för broms- och bakljus, även om lampan är en biluxlampa, alltså en 5/21 W, med två glödtrådar i samma lampa?
Vad är det för lampa du har köpt? Har du något artikelnummer eller nån länk till leverantören?

När det gäller sjupoliga uttag på bilarna så ska både 58L och 58R vara spänningsförande när bilens belysning är tänd. De kan vara parallellkopplade, men båda ska vara spänningsförande. Är de inte det är uttaget felkopplat och ska rättas till.
I släpfordonen är det så att om det bara finns en bakljuskabel ska den vara ansluten till 58L. Finns det två ska de vara anslutna till två olika poler, en till 58L och en till 58R. Om man av någon anledning vill koppla ihop två kablar i släpet till en gemensam anslutning, får man inte parallellkoppla mellan 58L och 58R. De ska i så fall kopplas ihop och anslutas båda till 58L. Men det ska som sagt inte behövas, för bilar som inte matar både 58L och 58R behöver alltså repareras/rättas till.
Att man inte får parallellkoppla polerna 58L och 58R i släpfordonet beror på att vissa bilar behandlar dem olika när de kollar om lamporna lyser.

De vanligaste adaptrarna 13-poligt -> sjupoligt skickar ut dimbakljuset på 54G.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1299022
apersson850 skrev:De vanligaste adaptrarna 13-poligt -> sjupoligt skickar ut dimbakljuset på 54G.
Det är det som är problemet om man har en 7-polig kontakt på en husvagn med laddning av batteriet i husvagnen.
apersson850 skrev:När det gäller sjupoliga uttag på bilarna så ska både 58L och 58R vara spänningsförande när bilens belysning är tänd. De kan vara parallellkopplade, men båda ska vara spänningsförande. Är de inte det är uttaget felkopplat och ska rättas till.
Det fungerar ju bara om du ha en 7--polig koppling, vilket inte är vanligt på lite äldre bilar?
apersson850 skrev:Om man av någon anledning vill koppla ihop två kablar i släpet till en gemensam anslutning, får man inte parallellkoppla mellan 58L och 58R. De ska i så fall kopplas ihop och anslutas båda till 58L. Men det ska som sagt inte behövas, för bilar som inte matar både 58L och 58R behöver alltså repareras/rättas till.
Vilket är väldigt lätt när man stå och tittar på bakljuset som inte fungerar och det är mörkt och vinter. Nä, det är bättre att "mota olle i grind" och koppla ihop det direkt i dosan, det enda som händer (på lite äldre volvo) är att varningslampaan för trasig glödlampa lyser. Men det kan vara bra för då ser man att man har släp efter, vilket man inte ser i speglar på en SUV med en obromsad minilåda efter
Problemet kommer att försvinna automatiskt med åren, men gamla bromsade släp är guld värda idag när det bara säljs nya släp utan broms och äldre volvo kommer att finnas länge än. Min 745-a är endast 30 år gammal och knappt inkörd (c:a 50000 mil) och drar min båttrailer med båt på (c:a 1800 kg totalvikt) som jngenting, vilket frugans betydligt nyare VW Passat med Turbomotor inte klarar av (1300 kg släpvagnsvikt)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1299962
lennarte skrev:
apersson850 skrev:De vanligaste adaptrarna 13-poligt -> sjupoligt skickar ut dimbakljuset på 54G.
Det är det som är problemet om man har en 7-polig kontakt på en husvagn med laddning av batteriet i husvagnen.
När man skaffar bil med 13-poligt uttag är det vettigaste att byta från sjupoligt till 13-poligt på husvagnen också. Så gjorde jag, när jag gick från 850 till XC70 som primär dragbil.
lennarte skrev:
apersson850 skrev:När det gäller sjupoliga uttag på bilarna så ska både 58L och 58R vara spänningsförande när bilens belysning är tänd. De kan vara parallellkopplade, men båda ska vara spänningsförande. Är de inte det är uttaget felkopplat och ska rättas till.
Det fungerar ju bara om du ha en 7--polig koppling, vilket inte är vanligt på lite äldre bilar?
Det är ju de äldre bilarna som har sjupoligt. Att inte både 58L och 58R ger spänning till bakljusen har jag inte varit med om. Men är det så får man rätta till det, helt enkelt.
lennarte skrev:
apersson850 skrev:Om man av någon anledning vill koppla ihop två kablar i släpet till en gemensam anslutning, får man inte parallellkoppla mellan 58L och 58R. De ska i så fall kopplas ihop och anslutas båda till 58L. Men det ska som sagt inte behövas, för bilar som inte matar både 58L och 58R behöver alltså repareras/rättas till.
Vilket är väldigt lätt när man stå och tittar på bakljuset som inte fungerar och det är mörkt och vinter. Nä, det är bättre att "mota olle i grind" och koppla ihop det direkt i dosan, det enda som händer (på lite äldre volvo) är att varningslampaan för trasig glödlampa lyser. Men det kan vara bra för då ser man att man har släp efter, vilket man inte ser i speglar på en SUV med en obromsad minilåda efter.
Det är inte mörkt och vinter hela året. Lite framförhållning får man ha. Att ha glödtrådsvakten som indikering på att släpet är med är ju befängt. Då ser du inte om någon lampa verkligen går sönder. Man brukar bli påmind om släpet varje gång man blinkar ändå.
lennarte skrev:Problemet kommer att försvinna automatiskt med åren, men gamla bromsade släp är guld värda idag när det bara säljs nya släp utan broms och äldre volvo kommer att finnas länge än. Min 745-a är endast 30 år gammal och knappt inkörd (c:a 50000 mil) och drar min båttrailer med båt på (c:a 1800 kg totalvikt) som jngenting, vilket frugans betydligt nyare VW Passat med Turbomotor inte klarar av (1300 kg släpvagnsvikt)
Klart det säljs släp med broms idag. I princip alla, efterfordon undantagna, med totalvikt över 750 kg har broms. Om du drar en båt som efterfordon kan du hänga på den på Passaten också. Max släpvagnsvikt har ingen betydelse då. Mer än att man får ha lite känsla för vad bilen klarar. En isbrytare på en båttrailer må vara tillåtet, men är knappast att rekommendera.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1300087
Max släpvagnsvikt gäller alltid, antingen det är registrerat eller oregistrerat som hänger efter. Det du skriver i övrig gäller mest nya eller nyare bilar. Dom allra flesta lite äldre bilar har bara 5 kablar kopplade till dosan liksom många lite äldre släp. Därför de ett enkelt sätt att lösa det på.
Angående det jag skrev om husvagnskopplingen ovan, min granne köpte en nästan ny XC70 för att kunna dra sin gamla husvagn. Han köpte bilen på Volvo och det monterades en ny dragkrok och 13-polig kontakt. Han fick då med en adapter till sin husvagn. Han var under kommande 2 år inne på Volvo ett flertal gånger och påtalade att det var något fel på kopplingen för det laddade inte batteriet. Vid varje service påtalade han det men dom svarade bara att det är rätt kopplat och det fungerar som det ska. Vilket det alltså inte gjorde. De tog mig någon timmes felsökning inkl. sökning på nätet om 13-poliga kopplingar innan jag löst det. Det räckte att tända dimljuset bak så laddadas batteriet i husvagnen. Jag kollade då med Volvo om detta är Ok att göra så, då svarade kundmottagaren,vi kan koppla om i datorn i bilen så det kommer batterström på det stiftet. Efter 2 år och ett antal besök..... :mad: han körde i några år med dimljuset på, tills han bytte till en nyare husvagn i fjor
Användarvisningsbild
av apersson850
#1300136
lennarte skrev:Max släpvagnsvikt gäller alltid, antingen det är registrerat eller oregistrerat som hänger efter.
Det gör det visst inte. Efterfordon är undantagna från den begränsningen. Beroende på om efterfordonet är bromsat eller ej finns en regel om förhållandet mellan drag- och efterfordonets bruttovikter. Men för övrigt gäller förarens eget förstånd. Förhoppningsvis har han något.
Dom allra flesta lite äldre bilar har bara 5 kablar kopplade till dosan liksom många lite äldre släp.
På vanliga flaksläp är det vanligt. I bilar har jag aldrig sett det. Det som saknats har varit den sjunde sladden, som alltså är laddning/dimbakljus/backljus i den äldre sjupoliga konfigurationen.

Grannen som köpte XC70 skulle förstås bytt till 13-poligt på husvagnen. Närmast otroligt att någon håller på i flera år utan att inse var problemet verkligen ligger. Volvoverkstaden hade ju rätt. Det var rätt kopplat och fungerade som det skulle. Det var vagnen det var fel på, eftersom den inte var uppdaterad till nyare standard.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]