Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Är det stora skillnader i olika bilgeneratorers förmåga att skapa en bra/jämn likspänning..?
Vad anses vara en tillräckligt bra likspänning i bilsammanhang? (dels mätt direkt vid generatorn och dels mätt "efter" batteriet)..?

Är det stora skillnader i olika bilbatteriers glättningsförmåga (=filtrera skräp, t ex växelspänningsrippel från generatorn)..?

Är det någon som har något bra tips på ett bra webbforum för el- (batteri-) frågor?

Mvh :).
Okalettos skrev: sön 27 jan 2019, 13:43 Vad anses vara en tillräckligt bra likspänning i bilsammanhang? (dels mätt direkt vid generatorn och dels mätt "efter" batteriet)..?
Jag tror något eller några hundratals mV rippel är vanligt. Om det är betydligt mer än så så är det något fel. Detta gäller de gamla vanliga växelströmsgeneratorerna med vanlig regulator; på vissa moderna bilar skiljer det kanske.

Det ska inte vara någon större skillnad om man mäter vid generatorn, mellan batteripolerna eller inne i bilen! Om det är skillnad så betyder ju det att det finns spänningsfall.
På moderna bilar ska ripplet vara under 0,5 Volt. Vanligen är det ca hälften av detta. Men då avses grundtonen. Vid likriktning uppstår övertoner som multiplar på grundtonen. Frekvensen beror på generatorns varvtal och poltal. På vanlig 6 puls likriktning är 5:e och 7:e övertonen de mest framträdande. Övertoner kan sträcka sig upp kHz-området. Ett bilbatteri har låg inre resistans vid DC. Men impedansen vid AC rippel är högre, och rippel kan inte utjämnas helt spänningsmässigt. Så länge som ripplet är inom batteriets mottaglighet så utjämnar batteriet rippel till viss del. När man mäter högfrekvent spänningsrippel erhåller man olika värden om man mäter på generatorn eller på batteriet beroende på ledningarnas impedans som består av en resistans och en frekvensberoende reaktans. För störningståligheten hos bilens elektronik så är det därför viktigt att matningar hämtas på rätt ställe.
Hej :)

Jag har mätt växelspänningsripplet med oscilloskop via cigarettuttaget och fått fram följande häromdagen:
Med kupéfläkten av så är ripplet i likspänningen ca 0,2VAC (topp till dal).
Med kupéfläkten på så blir ripplet högre, ofta kring 0,5VAC och som mest uppåt 0,8VAC.. Mycke märkligt (i mina ögon)..!

Ripplets frekvens verkar vara ganska stabilt kring 30Hz (oavsett varvtal, strömbelastning/uttag och oavsett ripplets amplitud)..
Laddspänningen är också alltid väldigt stabil kring 14,7-14,8V..

Bakgrunden till denna tråd är att all belysning (inv och utv) ibland flimrar.
Jag har bara haft bilen sen i våras 2018 och har inget minne av att det flimrat förrän nu i höst/vinter.

Jag vet inte hur gammalt batteriet är, men vilospänningen efter x timmar brukar ligga på 12,2-12,6 beroende på hur många dagar som gått efter några mils körning.. och vid halvt amatörmässig amperemätning vid batteriet brukar det ladda med några ampere från generatorn på tomgång.

* Kan det vara så att batteriet har blivit dåligt på att "filtrera" skräp, t ex rippel från generator och/eller "från" kupéfläktmotorn.. Kanske extra dåligt på att filtrera vid "låg" utetemperatur, säg under +5c..?
* Eller är det mer troligt att det är något fel med fläktstyrningen som gör att den "drar i strömmen" ojämnt och förstärker ripplet på nåt sätt, eller att fläkten drar orimligt mycke ström..? ..å andra sidan så kan jag ju tycka att flimrets frekvens borde ändra sig i takt med fläktens hastighet, men tycker jag inte att det gör..
*Eller kan det likväl (mot min förmodan) vara något skumt med generatorn/likriktningen/regulatorn..?

Min bil är en V50 1.8F MY08 med 18.000mil.

Mvh :)
På glödlampor är det på gränsen att det går att upptäcka flimmer på 30 Hz. På LED är det klart möjligt.
Tänk på att många laster i dagens moderna bilar är PWM reglerade.
DIn bil MY08 är tillräckligt gammal för att resistansen i anslutningspunkter ska ha ökat. I vissa fall kan det öka ripplet.
Spänningen på ripplet verkar högt. Mät på batteriet. Om lägre spänningrippel erhålls där, är orsaken till högre spänningsrippel i krets längre från batteriet en konsekvens av lasten och ledningars impedans.
Eftersom du har ett oscilloskop, koppla in det över batteriet. Du ska få en regelbunden kurvform på spänningstopparna efter likriktningen. Om de är oregelbundna, med ett "hopp", kan en diod vara trasig i generatorns likriktare.
Att rippel ökar vid ökad belastning beror oftast på att när man likriktar en växelspänning, tenderar den att jämnas ut av kapacitanser i systemet. När belastningen ökar hinner dessa inte fyllas, eller töms mellan uppladdningarna, och då får man en större växelspänningskomponent i likspänningen.
Okalettos skrev:Hur påverkas ett blybatteris glättningsförmåga om det, visserligen är "friskt", men gammalt, säg 5-10år?
Den inre resistansen ökar, vilket minskar batteriets förmåga att jämna ut spänningen. Dock skulle jag tro att andra problem börjar uppträda innan man får problem med rippel.
Jag har kört slut på ett antal batterier, men aldrig upplevt problem med rippel.
Tipset ovan att kolla hur ripplet ser ut är bra, man bör kunna se om en diod har avbrott.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]