Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har inte sett någon tråd om detta här ännu, underligt nog. Har jag missat, får ni låsa denna tråd. Men min fråga: Har någon fått klart för sig om det är bränslet, eller motorerna som förbudet gäller? Bilbranschen är ju skitorolig. Men om klarhet inte snart ges, kommer ju utvecklingen av biobränslen till konventionella motorer upphöra .
Nu är vi ju inte där ännu. Det skall ju utredas om detta är möjligt.
Jag har förstått det som att det är förbränningsmotorerna i sig som ska förbjudas,vilket är olyckligt. Här MÅSTE politikerna ändra sig som jag ser det. Sätt krav på utsläpp snarare än teknik.

Eldrivna fordon i all ära, men att ställa om till att enbart sälja helt eldrivna fordon om 11 år tror jag inte är den optimala lösningen. En kombination av eldrivna bilar och biobränsledrivna bilar är minst lika stor förbättring för miljön och är rimligare att uppnå för industrin. Elen till elbilarna ska också produceras klimatsmart, annars är inte vinsten särskilt stor.
Ett totalt förbud mot försäljning av nya fordon är inte realistiskt genomförbart om bara knappt 10år. Sverige har så pass dålig utbyggnad av bla laddstationer, priserna på elbilar är höga i relation till dom konventionella. Försäljningen av nya bilar skulle rasa, etc.
Lyckas man driva igenom det här och det kommer att innebära som det låter - ett total förbud mot ny försäljning, så kommer man skjuta sig i foten å det grövsta.
Gör man någon mildare variant och belägger fordonen med någon form av skyhög straffskatt för att dämpa nyförsäljningen så kommer man även då skjuta sig i foten.
Det man bör fokusera på är snarare utsläpps delen, ta fram någon subventionsmodell för renodlade elbilar och lägga större energi på alt bränslen.
Vissa saker är lättare sagt än gjort, men i vanlig ordning så kommer det väl troligen sluta med att vi konsumenter och tillverkare kommer bli dom som får dra nit lotten.
En annan fråga man kanske också skulle ställa sig är hur man ska få rätsida på produktionen och kringhavande av batterierna som i sig är en stor bomb.
Framförallt lan man inte springa iväg själv. Och det kan man inte heller eftersom EU behöver godkänna ett sånt här förbud. Enda rimliga scenariot skulle vara att efterfrågan har försvunnit. Ungefär som om man skulle förbjuda försäljning av nya etanolfordon från och med 1 februari 2019. Hur många skulle bry sig?
Hade också tolkat det som att det gällde föbud mot förbränningsmotorer, men det måsta vara en tidningsanka, på riksdagens hemsida står det "Förbud mot försäljning av nya fossildrivna bilar år 2030"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... r_H5022106

Tycker Ny Teknik samanfattar läget bra;
"Det är ursprunget och framtagandet av energin som bestämmer det är fossilfritt fordon, oavsett om det är en batteridriven elbil, laddhybrid, vätgasbil eller bil med förbränningsmotor."

Och att vi måste inse att närmsta framtiden måste vara en mix av alternativa bränslen, biodrivmedel som måste utvärderas, förbränningsmotorer, elmotorer och kanske också bränslecellsmotorer måste existera länge sida vid sida, ingen lösning är ännu mogen för att ersätta hela sveriges fordonsflotta.

https://www.nyteknik.se/opinion/fossilf ... na-6945225
Så här står det i januariöverenkommelsen som Stefan Löven också läste upp i regeringsförklaringen i måndags.

Fossilfria transporter. Fossilfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att
infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av biogas. Från år
2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bil

Alltså, endast el och gasdrift efter 2030.

Nu kommer det ju aldrig att hända, precis som övriga punkter bara är lurendrejeri för att få sitta kvar, man har ju lagt till följande tex.

Kräver godkännande av EU-kommissionen.

Det säkrar ju att det inte händer, precis som skatten inte alls kommer sänkas 2020 pga att vi är på väg in i lågkonjunktur då.
Dom behöver plocka fram ett fossilfritt bränsle för vanliga bensinmotorer(diesel har väl redan ett tror jag?). E85 var ju på rätt spår, men det verkar dom gett upp med. Framförallt så måste ett sådant bränsle vara 100% ok att tanka i äldre bilar, utan att man ska behöva regga om(E85 är INTE tillåtet att tanka i vanliga bensinmotorer om man är paragrafryttare, det måste reggas, som i praktiken inte går... bra lagar vi har.. ).
Sverige har en väldigt gammal fordonsflotta fortfarande, och det är inget man ändrar på på ynka 11år. Folk varken vill eller har råd med det. Varför byta ut t ex sin skattefria 740 som bara går år efter år utan fel, och man anser att man inte har behov av alla "nymoderheter" som antispinn och iphone dockning(tydligen livsviktigt för somliga..) osv, när man kan lägga dom pengarna på något man anser viktigare(vad det nu må vara).

Nej, dom borde satsa mer på själva bränslet istället för att jaga fossilbränsledrivna bilar med högafflar och facklor. Det är ett någorlunda realistiskt steg frammåt, folk kan fortsätta använda sina äldre bilar samtidigt som dom per automatik blir miljövänligare, begagnatmarknaden finns kvar, plus att hundratusentals bilar inte går raka vägen till skroten där det är allt annat än miljövänligt(eller bli ställda i närmsta skog, som förekommer än idag, ett mycket enklare alternativ än att få bort bilen till en skrot som kanske ligger en bit bort, och inte få ett korvöre för den).

Och skulle ett sådant bränsle komma ut, så är det ju superviktigt att det är kraftigt billigare än vanlig bensin under utfasningsperioden, skit samma om staten går lite back, det är enda sättet för att få folk att välja det över vanlig bensin frivilligt.... Men med riksdagens tankesätt så chockhöjer dom väl bensinen istället, vilket "mer eller mindre" tvingar folk att använda det nya - dock inte med glada miner. T ex "oh, det här nya bränslet är Xkr billigare än bensin, man kanske skulle prova det!" jämnfört med "men va i he... bensinen kostar ju hur mycket som helst nu! vi måste tanka det här nya skiten annars blir vi ruinerade."
Lucif3r skrev: tor 24 jan 2019, 17:20 Men med riksdagens tankesätt så chockhöjer dom väl bensinen istället,......

"men va i he... bensinen kostar ju hur mycket som helst nu! vi måste tanka det här nya skiten annars blir vi ruinerade."
Ha ha... Du har fattat precis rätt..... Dagens 100 miljarder in i energiskatter/energiavgifter/energimoms räcker inte för staten, nu ska skatterna upp rejält....
Fjonsson skrev: tor 24 jan 2019, 16:32 En bil med förbränningsmotor som tankas med ett miljöbränsle som inte är bensin eller diesel skulle med den formuleringen vara ok då.
Så tolkar jag det också. För annars finns det inget bränsle till hybridbilar heller, förutom de få mil de kan gå på el.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]