Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

6 är med plugg in hybrid. Det är civiliserat. Tyst, mjukt, kraftfullt. Det är ju inte tyst som en lätt vind då däckbuller är en stor del av ljudet från en bil. Men under 50-60 är det kungligt tyst inne i bilen och mycket tyst utanför. Det är ju därför EU infört regler kring artificiellt ljud från elbilar. Synskadade, barn och korkade människor riskerar gå ut framför en elbil. Jag körde alltid extra försiktigt när man var i tätorter. Två ggr på 6 år hände det att människor gick ut rakt framför bilen. På de övriga 20 åren har, när jag kört fossilbil, det aldrig hänt på samma sätt. Så el/hybridbilar har många fördelar utöver ekonomi. Utöver de som går ut framför bilen då.. 8-)
Fattar inte riktigt vad ni pratar om. Har åkt XC70 D5. 535xD, 530i E350d och Tesla.

I ingen av dessa bilar hör man ju motorn när bilen rullar, oavsett bensin, diesel eller el.... om man nu inte monterar sportavgas.

99.99% av bullret är ju från väg/hjul/fartvind och är lika jobbigt i all 3 bilarna tycker jag. Teslan levereras ju med maffiga däck som dånar väldigt mycket tycker jag.

Visst kör man en Duster hör man ju motorn undeg färd, men på lite mer premium är den ju så dämpad att det är fart, väg ocb döcksljud man hör och störs av.
Kalla mig bakåtsträvare, men jag föredrar att man hör att det händer något när man trampar på gasen :P
En "ljudlös" bil känns bara..... fel...

Väg/hjul/vind-ljud tycker jag dessutom är jobbigare än en brummande motor. Får nästan alltid huvudvärk av att köra eller åka i en "modern" bil som dämpar ut 97% av motorn.
Har åkt i en elhybrid en gång på eldrift, det var en taxi så ber om ursäkt att jag inte kommer ihåg exakt modell men det var en volvo iaf, och den hade ett rätt markant vinande ljud från elmotorerna. Jag är dock väldigt känslig mot ljud i dom högre frekvenserna :-(
Dom där "frekvenserna" är ofta dom där jobbiga artificiella ljuden som bilarna nu ska ha under "stadskörningshastigheter". Första knappen efter att jag startat min bil jag klickar ur. Jag tar själv ansvar för att inte köra på gående och vet att jag inte hörs så bra. Anpassar mig hellre efter det än hör det ljudet.
Lucif3r skrev:Kalla mig bakåtsträvare, men jag föredrar att man hör att det händer något när man trampar på gasen :P
En "ljudlös" bil känns bara..... fel...
Fast det händer mer i en elbil när man trycker på gasen om man pratar att bilen rör sig framåt ;-) När man kört el ett tag och sen kör en vanlig bil känns de extremt sega. Från det att man trycker på gasen ska bilen varva upp, växellådan ska vakna till osv osv. Det känns som att det tar flera sekunder när man vant sig att det sker omedelbums.

Att elbilar saknar "liv" är dock något jag kan hålla med om. Sen saknar jag det inte nämnvärt eftersom det numera bara sitter 4-cyl 2 litersdiesel i allt som är ekonomiskt realistiskt att köpa.
  • 1
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
Vad händer på Polestar?

Ett sätt att tvinga in eftermarknadsintä[…]

Var köper ni eran motorolja?

Juingoil.de , billigt och bra.

Blev en XC60 D5 AWD AUT -13

Det räckte med en hjulinställning fö[…]