Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
Hej, garanterat ett löjligt bekymmer detta.

Jag fick allt att funka med en ny Windows 7 SP 1-installation, den där "Vida monitor" dvs databaskopplingen blev grön efter ett litet tag efter uppstart och det gick att accessa denna databas via gränssnitt till både Chrome med IE Tab-tillägg och via IE11. Allt funkade fint.

Men så fumlade jag till det litet tydligen. Stängde ner Windows som då installerade 184 uppdateringar helt opåkallat vilket tog några timmar... vågade inte avbryta denna viktiga syssla.

Efter detta så funkade inte Vida monitor längre, går inte igång. Avinstallerade ett .NET framework 4.7 någonting, försöker gå tillbaks till ursprungliga .NET framework 3.5 någonting som funkade. Men nix, jag får det inte att funka nu.

Den säger som såhär när jag vill sätta igång Vida monitor, kolla bilaga. Försökt göra som den säger att spåra denna PID 4 som tydligen nyttjar samma port på den lokala webbservern men jag hittar inte vad det skulle vara eller vad man ska göra åt det.

Om någon har bra idéer så bara shoot! Jag är inget vidare van vid Windows numera tyvärr.
Bilagor
Port80_error_Vida.jpg
Port80_error_Vida.jpg (25.68 KiB) Visad 1147 gånger
av Leopold
Jodå det kan vara en lösning med att köra en virtuell maskin men nu var jag ju framme i mål på en vanlig fysisk installation nyss... tänkte att det bara är någon enkel liten grej som besparar mig många timmar av att fixa en alternativ virtuell maskininstallation. Jag vill gärna ha den på svenska som den var nyss, trevligt tyckte jag.

Förbannat att MS ska ha en så makalöst snårig .NET-labyrint att förvilla sig i. Gör man *ett* misstag så brinner man i .NET-helvetet...
Kapar tråden lite... Min VIDA kastade in handduken när jag började mecka med lite annan mjukvara, klantigt av mig eftersom Windows-installationen är VIDA-dedikerad egentligen :( Jag har försökt installera om VIDA och får VIDA monitor att lira nu men när jag försöker öppna VIDA i webbläsaren får jag bara en vit sida. Har vid ett tillfälle lyckats krångla fram loginsidan på något oklart sätt men inte lyckats logga in trots patchning. Jag noterade att jag inte har .NET längre men jag vet dels inte vilken version jag ska ha, om man nu alltså behöver .NET? Är lite lost, har haft tur när jag installerat VIDA förut men nu verkar det snårigare.
av Leopold
Mitt "upptagen port 80"-problem löste jag genom att installera om Windows 7 SP1 för att ställa tillrätta trasslet med .NET framework, nu är det version 3.5 dvs vad den kom med från början. Verkar funkar fint med IE 11 och det ominstallerade Vida 2014D. Kan vara värt att nämna att man måste modifiera datumet i patchen enligt instruktioner i andra trådar.

I fortsättningen kommer jag att passa mig ytterst noga vad gäller Windows update...
Du kan uppdatera Windows men skippa framework. 4.6 är det högsta man kan gå till. Det där med port 80 verkar komma lite hur som helst men är ganska ovanligt. Har även hänt mig för en herrans massa år sedan på en ren Windows 7 installation.
av Leopold
Tack Andreas, behövs litet uppmuntrande ord om man går den hårda vägen att ha en riktigt gammal laptop som nätt och jämnt fyller spec... inte läge att köra virtuella maskiner på en Core2 och 4 GB ram som jag ser det. Möjligen den där USB-baserade image-versionen som länkades ovan kunde vara ett alternativ men nu testar jag så här istället.

Paketet jag skaffade innehåller just Vscan Pro som Dice-adapter... som jag skamligt nog inte ens kopplat in ännu men det ska nog ordna sig! Måste kolla detta imorrn, spännande! Gissar att grunkan installerar sina drivrutiner automagiskt så fort denna adapter blir strömsatt via bilens OBD2-uttag.
Du kopplar in i obd 2uttaget så enheten får ström, sedan koppla in i laptoppen så kommer drivrutiner installeras.

Det är jag som säljer/sålde V-scan. Är föräldraledig, så support är tyvärr inte prioritet förens nästa år. Men support via forumet eller mail brukar jag kunna ge i mån av tid på kvällarna.

Virtuella maskiner kräver ganska mycket minne och otroligt slöa om du själv sitter på 4gb.
Det är lixom Windows på Windows och sedan program på det.

Sitter man på en äldre laptop så kan man installera en ssd disk istället för att ha en mekanisk hårddisk i datorn. Det hjälper otroligt mycket.
Sitter själv med en äldre laptop, men på 38 sekunder ifrån jag tryckt på On knappen så har jag VIDA öppet.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]