Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag kommer förmodligen att åka på att byta skivor och belägg fram rätt snart, det vibrerar och har sig. Ska bara hitta orsaken först så jag inte byter fel saker i onödan.

Samtidigt tänkte jag passa på att ifrågasätta mitt val av bromsbelägg lite. Nu kör jag Zimmermann som jag upplever ger ett svart bromsdamm som är svårt att tvätta bort. Vanlig fälgrengöring biter inte riktigt utan det krävs flygrostlösare nästan varje fälgtvätt.

Tidigare har jag haft Biltemas belägg som också dammade en del men det dammet är mer ljusbrunt och lätt att tvätta bort. Bromsade lika bra gjorde de också så vitt jag kunde avgöra. Så ett alternativ är helt klart att beställa något billigt belägg som förmodligen är samma bulk-leverantör som Biltema.

Eller finns det något inom kategorin standardbelägg som är lite bättre än något annat på den här punkten?

Det är standardbelägg som gäller, jag kör inte så att det är motiverat med eller fungerar med belägg som inte biter förrän de blivit lite varma t ex. Det är inte aktuellt att köpa något dyrare och mer premium än en prisnivå motsvarande Zimmerman, Brembo etc heller.
Användarvisningsbild
av MartinS
EBC gröna dammar extremt lite och funkar bra vid normal körning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SBergdahl skrev: tis 06 nov 2018, 18:45 Vanlig fälgrengöring biter inte riktigt utan det krävs flygrostlösare nästan varje fälgtvätt.
Uhu.. Kör man så starka frätande kemikalier på fälgarna blir ju lacken som gammalt dasspapper på ytan och allt nytt dam fäster utav bara helvete så fort man börjar köra. Det är ju nästan som när man kör frätande/betande grundlack för att få färg att fästa stenhårt på underlag.

Jag brukar ha mina fälgar vaxade, så fäster inte bromsdammet och jag behöver inte använda avfettning, fälgrengöring eller flygroströsare. Ett milt bilschampo räcker.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
VolvoB20 skrev: tor 08 nov 2018, 13:37
SBergdahl skrev: tis 06 nov 2018, 18:45 Vanlig fälgrengöring biter inte riktigt utan det krävs flygrostlösare nästan varje fälgtvätt.
Uhu.. Kör man så starka frätande kemikalier på fälgarna blir ju lacken som gammalt dasspapper på ytan och allt nytt dam fäster utav bara helvete så fort man börjar köra. Det är ju nästan som när man kör frätande/betande grundlack för att få färg att fästa stenhårt på underlag.

Jag brukar ha mina fälgar vaxade, så fäster inte bromsdammet och jag behöver inte använda avfettning, fälgrengöring eller flygroströsare. Ett milt bilschampo räcker.
Särskilt frätande vet jag inte om jag märkt att det skulle vara.. däremot finns ju syrabaserad fälgtvätt men det är den som inte biter. Lacken är inget dasspapper. Det lossnar lite lättare på vinterhjulen som inte är garagelackade men ingen skillnad som natt och dag direkt.

Orkar inte hålla på att vaxa men duschar fälgarna i samma sprayförsegling som resten av bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det räcker ju med att lägga på ett bra vax en gång på hösten, utan starka kemikalier vid tvätt ligger det kvar så det räcker med svagt schampo för fälgarna ska bli rena. Jag behöver aldrig använda något anat. De medel du nämner tar ju bort den "feta ytan på vaxet" som gör att skiten inte fäster.

För några år sedan var jag i samma situation som dig och använde liknade medel på bilen, Sen slutade jag med kemikalier och den totala arbetsbelastningen har ju minskat nu när skiten släpper så lätt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag har aldrig haft några större problem tidigare heller. Det är bara med de här bromsbeläggen. Annars har schampo med lite stöd av fälgtvätt om det var länge sen sist funkat för mig också.
av Schmoyoho
Ska också byta belägg, mister-auto säljer brembo-belägg för 350 kr (har en P3:a dock) och Bosch för 500 kr. Behöver belägg vara så mycket billigare än så? Sen vet jag inte vad jag ska välja, hade tänkt beställa belägg nu när jag ska beställa en del annat, behöver ändå inte byta riktigt ännu. Är det Brembo original som Volvo kör, iom att mina originalskivor var stansade Brembo på kanten?
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]