Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har en nissan qashqai - 10
Körde med släpa till o från i 4-5 dar.
Sista dan när ja körde me kärran försvann bakljuset på både bil o kärra.
Säkring f9. 10A hade gått sönder.
Det står F9-10A-cleara. Tail. Ilum.
Jag tog ur släpvagnskabeln o satte i en ny säkring.
Den gick direkt.
Skruvade då bort släpvagnsuttaget på bilen, o kollade, o kablarna ser bra ut.
Satte tejp på varje kabel, så dom inte kan gå ihop.
Satte dit ny säkring, men den går sönder så fort ja sätter i den.
Har kört me denna kärra o en annan många ggr innan utan problem.
Vad kan ha hänt.
Går de mäta upp släpvagnsuttaget kabel för kabel o se om de e nån av dom som de e kortslutning i.
Ja! Ohmmät varje kabel (kontaktstift) mot jord. Varje lampa bör ge kanske 200 - 300 Ohm eller något liknande. Kortslutning ger 0 Ohm. Om en lampa är trasig leder den ju inte. Då skall det vara oändligt mycket Ohm.
Har du 7-polig kontakt så är stift 3 jord. Det förekommer lite varianter med stift 4 till jord också enligt Wikipedia, men är nog inte vanligt?
Har du 13-polig kontakt så är stift 11 och 13 jord.
Nej funkar inte så....

En 25 watts 12 volt lampa har ca 6 ohm motstånd, när den är tänd, ännu lägre när den är kall, kanske ned mot 1-2 ohm.

Svårt att mäta så låga motstånd i förhållande till kortslutning.
När du startar motorn börja ju generatorn ladda. Det finns vissa funktioner som är kopplade till detta, bl.a värmen i sätena, bakrutan, m.m. Även automatiskt "körljus" (halvljus eller annat) brukar vara kopplat till detta. Det kan vara så att detta relä är styrt av generatorn, därför "går" säkringen inte förrän motorn går, eller i alla fall går runt. Det behöver kanske inte vara att det börjat ladda på dagens bilar (det var så förr), det är "styrt" på helt andra sätt numera. Men du förstår nog vad jag menar.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]