Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Så påverkas du av de nya reglerna för bilbesiktning.

Publicerat söndag 21 januari 2018 kl 11.39. Sveriges Radio P4 Kronoberg.

Karl Larsson, besiktningsman: Har det gått mer än 14 månader får man körförbud. Från och med i vår är det inte längre slutsiffran i registreringsnumret som avgör när du ska besiktiga bilen. I stället ska bilen kontrolleras max fjorton månader efter den förra besiktningen.

Läs och hör mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6859106
Användarvisningsbild
av Allinug
Positivt att man får mer tid på sig! Jag har alltid tyckt att det varit stressigt att hinna besikta före semester (med risken att man måste få tag på bilmek under semestertider).
När menar man att de nya reglerna ska börja gälla, för jag trodde de redan hade trätt i kraft. Besiktade min S80 i augusti och redan då sa besiktningsmannen något om att det var 14 månader till nästa gång.

Inte helt övertygad om slopandet av besiktningskrav på äldre bilar dock. Jag tycker inte jag helt har tummen i handen men jag vet inte om jag skulle lita på mig själv att hålla koll på att bromsrören är i bra skick t.ex på amazonen. Varken kompetensen att göra bedömningen eller att det blir gjort över huvud taget. Ja, man kan säkert besikta ändå men t.o.m jag vet med mig att jag kommer dra mig för att göra det, för varför åka och få bilen underkänd i onödan?
SBergdahl skrev:Gamla bilar har väl varit besiktningsbefriade länge?
Dom regler som har gällt/gäller nu är: Bilar årsmodell -50 och äldre är befriade från besiktning, och är enligt transportstyrelsen veteranbilar. Denna regel kom 1980 när dessa bilar var 30 år gamla, därav det gamla missförståndet om att bilarna blir "veteranbilar" vid 30 års ålder
30-års regeln är något annat. Då blir bilarna skattebefriade och behöver bara besiktigas vart annat år. Dom blir även befriade från kravet på vinterdäck. Men veteranbilar blir dom inte, där finns det andra regler. Kommer ju nya regler 20 maj, men dom är nog inte riktigt färdiga än. Detta är ingen välgörenhet från statens sida utan det är ekonomiska fördelar för staten genom billigare adnimistration
Användarvisningsbild
av Tippo
lennarte skrev:
SBergdahl skrev:Gamla bilar har väl varit besiktningsbefriade länge?
Dom regler som har gällt/gäller nu är: Bilar årsmodell -50 och äldre är befriade från besiktning, och är enligt transportstyrelsen veteranbilar. Denna regel kom 1980 när dessa bilar var 30 år gamla, därav det gamla missförståndet om att bilarna blir "veteranbilar" vid 30 års ålder
30-års regeln är något annat. Då blir bilarna skattebefriade och behöver bara besiktigas vart annat år. Dom blir även befriade från kravet på vinterdäck. Men veteranbilar blir dom inte, där finns det andra regler. Kommer ju nya regler 20 maj, men dom är nog inte riktigt färdiga än. Detta är ingen välgörenhet från statens sida utan det är ekonomiska fördelar för staten genom billigare adnimistration
Enligt transportstyrelsen så är min 740 -88 veteran. Enligt senaste fakturan "Vägtrafikregisteravgift för period 2018-02-01 - 2019-01-31 Veteran."
Så även transportstyrelsen använder det begreppet.
av LarsBd
Fédération Internationale des Vehiculés Anciens (FIVA) anser att endast bilar tillverkade 1905-1918 är veteran, enligt Wikipedia men stämmer med vad jag hört/sett innan Wikipedia ens var påtänkt.
LarsBd skrev:Fédération Internationale des Vehiculés Anciens (FIVA) anser att endast bilar tillverkade 1905-1918 är veteran, enligt Wikipedia men stämmer med vad jag hört/sett innan Wikipedia ens var påtänkt.
Det var väl ganska rimligt -66 när organisationen bildades.
Användarvisningsbild
av SvenB
lennarte skrev: Denna regel kom 1980 när dessa bilar var 30 år gamla, därav det gamla missförståndet om att bilarna blir "veteranbilar" vid 30 års ålder
30-års regeln är något annat. Då blir bilarna skattebefriade och behöver bara besiktigas vart annat år. Dom blir även befriade från kravet på vinterdäck. Men veteranbilar blir dom inte, där finns det andra regler. Kommer ju nya regler 20 maj, men dom är nog inte riktigt färdiga än.
Vad jag kan tyda på Transportstyrelsens hemsida blir det 50 år rullande. Så 20 maj blir bilar tillverkade 1968 riktiga "veteranbilar". :|
Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]