Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped
#1222502
Jaha,då va de dags igen.
Va ute o körde i 70 km i tim, växlade ner till trean, o motorn stannade.
Allt är som det ska med att startmotorn snurrar lyse mm funkar. Inga lampor lyser.
Men den vill inte starta.
Någon som vatt ute för detta?
I30 bensin 2008. 12000 mil.
Ska kolla upp
Soppapump
Säkring
Relä
Sändarn i nycklen
Bensinfillter
Har felkodsläsarprogram, men hittar ingen obd 2 uttag i bilen.
Bara ett uttag i motorrummet, men min läsare passar inte i den
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1222510
monarped skrev:Jaha,då va de dags igen.
Va ute o körde i 70 km i tim, växlade ner till trean, o motorn stannade.
Allt är som det ska med att startmotorn snurrar lyse mm funkar. Inga lampor lyser.
Men den vill inte starta.
Någon som vatt ute för detta?
I30 bensin 2008. 12000 mil.
Ska kolla upp
Soppapump
Säkring
Relä
Sändarn i nycklen
Bensinfillter
Har felkodsläsarprogram, men hittar ingen obd 2 uttag i bilen.
Bara ett uttag i motorrummet, men min läsare passar inte i den
Uttaget verkar sitta rakt upp mellan pedalstället och förardörren.

https://www.outilsobdfacile.com/locatio ... ndai-i30-1
av monarped
#1222790
bytte ju kamkedja för en månad sedan.
även olja o filter, de va inte bytt på länge.
den hade nog gått 2år och 3500 mil med den oljan.
fick felkod P0012 Kamaxelposition bank 1: reglering för tidig/prestanda
och P0068 samband MAP/MAF- spjälläge intermittent.
får kolla kedjan o markeringarna. men har svårt att tro något av det har flyttat sig.
den har ju gått bra en månad, tills nu.
kanske byta ojla igen, o kolla om nån givare är igensatt eller trasig
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1222821
monarped skrev:Kedja
Ok, även den bör väl ha någon givare...?
av monarped
#1222917
Jo, men att bilen inte går alls pga det verkar ju konstigt.
O inga lampor som lyser heller,tex motorlampa.
Men ska som sagt lyfta ventilkåpan o kolla kedja.
Även oljetrycksmätare o alla givare.
Har man en jädra tur,kanske de bara e nån kontakt som lossnat.
Ska kolla säkringar o reläer ochså.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1223892
Alla "moderna" motorer har väl både kam och vevaxelgivare för att datorn ska veta att både kam och vev är i fas. Så förmodligen "stänger den av" motorn om det inte stämmer för att hindra problem. Skulle tippa på att kedjan hoppat en kugg om det inte var så att du bytt den så nyligen. Eller att "burken" för dom variabla ventiltiderna inte fungerar som det ska. Kanske den nya oljan "löst" gamla avlagringar som ställer till det. Bytte du sträckaren också då?? Det är ingen dom idé att byta olja och filter igen om den gått så mycket på ett byte
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]