Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det någon som kan förklara följande:

På Transportstyrelsens hemsida står det på en bil:
Största belastning koppling fordon 80 kg

Och sedan på en släp som jag tänkt dra står det:
D-värde fordon
18,5 kn
S-värde fordon
100 kg
Största belastning koppling
100 kg
D-värde koppling
18,5 kn
S-värde koppling
100 kg

Dom andra vikterna hsr jag koll på, det är bara kultryck som jag inte riktigt är med på hur man ska tolka.
Det är väl (bara) så att släpets koppling inte får belastas med mer än 100 kg och bilens kula får inte belastas med mer än 80 kg. Jag brukar lyfta släpet i kopplingen om jag är osäker, kan jag inte "rubba det" så är det för tungt och då är det omlastning som gäller, annars "ställ" en person på kroken (som du vet vikten på :lol: ) och mät hur mycket bilen sjunker och håll reda på det. När jag kör längre sträckor med båten (1800 kg bruttovikt) efter brukar jag ställa en 2x3" bräda mellan badrumsvågen och kopplingen på trailern och väga kultrycket. Jag har en färskvattentank i fören så jag kan lätt justera kultrycket. Det är en j--la skillnad på 90 kg och 110 kg kultryck (är 100 kg på både bil och släp). Har jag över 110 kg (eller under 50) så börjar trailern (och/eller bilen) "vandra" redan vi 70 km/tim. men vid 80 - 90 kg så kan jag "ligga" på 110 km/tim (vid gynnsamt väglag) utan problem.
Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]