- tor 28 dec 2017, 03:25
Det finns egentligen inte MIG-svets med eller utan gas, men det finns svetstråd till MIG-svets som kan användas med eller utan gas. Dock finns det MIG-svetsar som inte har skyddsgas och då måste du använda en annan typ sv svets tråd med typ flussmedel i. Har du en svets utan anslutning för skyddsgas måste du använda sådan svetstråd. Har du en svets med anslutning för skyddsgas kan du använda svetstråd med flussmedel, men den är dyrare. Dock kan det i vissa fall (svårare material att svetsa i) vara bättre med "rörtråd" (har för mig det kallas så) men till bilplåt behövs det inte. Har inte provat, men funderat på att köpa för att testa. Rörtråd används ofta i svetsautomater vid "löpande band svetsning". Dock fungerar inte rörtråd så bra om man punktsvetsar (vanligt vid svetsning i bilplåt). Detta är "hörsägen", jag har (som jag skrev) ingen erfarenhet av det, men "vanlig" MIG det har jag svetsat sedan slutet på -60-talet. Köpte min första (och enda) egna i mitten på -70-talet (Dansk!!! 3E 160, 3-fas maskin, har kvar den än) och den funkar kanon. "Uppdaterad" för c:a 10 år sadan med nytrådmadning och EU koppling till (från en skrotat ESAB) svetshandtaget med mjuk böjlig slang... Vilket lyft för denna svets
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V