Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns egentligen inte MIG-svets med eller utan gas, men det finns svetstråd till MIG-svets som kan användas med eller utan gas. Dock finns det MIG-svetsar som inte har skyddsgas och då måste du använda en annan typ sv svets tråd med typ flussmedel i. Har du en svets utan anslutning för skyddsgas måste du använda sådan svetstråd. Har du en svets med anslutning för skyddsgas kan du använda svetstråd med flussmedel, men den är dyrare. Dock kan det i vissa fall (svårare material att svetsa i) vara bättre med "rörtråd" (har för mig det kallas så) men till bilplåt behövs det inte. Har inte provat, men funderat på att köpa för att testa. Rörtråd används ofta i svetsautomater vid "löpande band svetsning". Dock fungerar inte rörtråd så bra om man punktsvetsar (vanligt vid svetsning i bilplåt). Detta är "hörsägen", jag har (som jag skrev) ingen erfarenhet av det, men "vanlig" MIG det har jag svetsat sedan slutet på -60-talet. Köpte min första (och enda) egna i mitten på -70-talet (Dansk!!! 3E 160, 3-fas maskin, har kvar den än) och den funkar kanon. "Uppdaterad" för c:a 10 år sadan med nytrådmadning och EU koppling till (från en skrotat ESAB) svetshandtaget med mjuk böjlig slang... Vilket lyft för denna svets
av S80_140HK
Som lennarte säger så finns det något som kallas flusstråd. Jag har svetsat "mycket" med flusstråd i bilplåt och det funkar, men det beror lite på vad man ska laga för något. Det är väääääldigt noga att materialet är rent.... Går dock inte att jämföra med riktig skyddsgas. Blir mycket finare och rejälare svetsar med skyddsgas.

Anledningen till att jag kört med flusstråd är snålhet, det har varit "dyrt" att investera i en flaska när man på sin höjd svetsar en gång per år.... Nu är det nog nästan 2år sen jag svetsade något. :shock: Men jag har i alla fall svetsat några bilgolv, bytt några trösklar samt en skärmkant med flusstråd.... Så det går. Med mycket tålamod.
Användarvisningsbild
av lennarte
S80_140HK skrev: Anledningen till att jag kört med flusstråd är snålhet, det har varit "dyrt" att investera i en flaska när man på sin höjd svetsar en gång per år....
Ungefär där är jag nu.
Vi har mycket med "accumulator hydraulik" på jobbet. Det går ut på att fylla en sluten stålcylinder med hydraulolja med typ 100 bar tryck. I denna cylinder ligger en gummiblåsa med kvävas och c:a 70 bars tryck. Då komprimeras denna sen och när du öppnar ventilen slår en kolvstång iväg en skyttel (c:a 4 kg ) med inslagsgarn 25 m med en utgångshastighet på 50 km/tim. Onödigt vetande, men denna kvävas (trycket i gummiblåsa rena kollas och justeras ganska ofta) har samma typ av gasflaska som svetsgasen (jag använder en blandning av Argon och Kolsyra, kallad Mison) och då har jag ("räddad" från en skrotkontainer) en slang som passar mellan 2 gasflaskor som används egentligen när gastrycket kollas. Så det som jag egentligen ville skriva,
jag kan fylla min gasflaska på min svågers verkstad
Billigt och bra.... :lol: Den blir "bara" fylld till hälften, men det räcker något år för mig.
Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]