- mån 25 dec 2017, 15:03
Låter som en god idé. Om du har frågor rörande andra detaljer är det bara att du signalerar. Det gäller särskilt V70. Har fortfarande en bra minnesbild av den informationsbehandlingsprocess jag gick igenom innan jag köpte min egen V70 -15.
Några saker ytterligare som kan vara värda att känna till med tanke på de årsmodeller du kikar på:
I slutet av årsmodell -14 började Volvo montera sina nya fyrcylindriga så kallade VEA-motorer, vanligen med en cylindervolym på två liter, i vissa av bilarna. Dessa har bland annat den fördelen att de drar mindre soppa, särskilt på papperet men till viss del även i verkligheten. Även "pappersförbrukningen" är av värde på så sätt att den ger lägre skatt. Vissa versioner är t.o.m. så snåla officiellt att de klassas som miljöbilar. I motsats till andra bilar av årsmodell -14 och -15 klassades också bilar med dessa motorer redan från början som Euro 6, i alla fall när de monterades i 60- och 70-serien. Med tanke på talet om "dieselförbud" i vissa städer kan detta vara ett plus, i alla fall om det är en diesel du tänker dig. Till dessa motorer kom också en ny åttastegad automatlåda. Jag har själv en framhjulsdriven V70 D4 med VEA-motor och åttastegad automat och har så här långt trivts förträffligt med den drivlinan. Tyst, vilsamt, förhållandevis vibrationsfritt och knappt märkbara växlingar. Utväxlingen på åttan är väldigt hög så bilen gör 90 km/h verklig fart vid ca 1.300 varv per minut, d.v.s. lite förhöjd tomgång.
Under årsmodell -15 blev däcktrycksövervakning standard. På V70 skedde det i två steg, först med trycksensorer i hjulen, dTPMS (fr.o.m. vecka 28 2014 ungefär), och sedan med hjälp av ABS-sensorerna, iTPMS (fr.o.m. vecka 38 2014, ungefär). Jag har själv det senare systemet i min bil och det har skött sig bra så här långt. Kanske är systemet med sensorer i hjulen ännu tillförlitligare men det har nackdelen att det kostar extra om man vill ha övervakning även på vinterhjulen (även dessa måste förses med sensorer) eller om en sensor går sönder.
Fr.o.m. MY -16, då V70 blev "Classic" börjar en del grejer försvinna. Four-C och Inscriptionklädsel utgick redan vid början av modellåret och BLIS försvann efter hand. MY -16 går heller inte att läsa ut med den diagnosutrustning kallad VIDA (datorprogram) med DiCE (elektronikbox för uppkoppling av bilen mot datorn) som man numera kan köpa för rimliga pengar (en tusenlapp eller två) eftersom Volvoverkstäderna vid den tidpunkten övergått till en lite annan diagnostiklösning än den tidigare. På MY -15 funkar dock den VIDA/DiCE-utrustning man kan köpa fortfarande, i alla fall en del av modellåret och kanske hela. Min är tillverkad vecka 47 2014 och går dessbättre att läsa ut med min VIDA/DiCE.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut