Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

hej på er,

god jul först och främst :)

har haft en volvo s80 summum -09 med extremt sköna säten.
nu har jag en v40 -15 kinetic, men är väldigt missnöjd med hur hårda och obekväma dessa säten är.
funderar på att köpa en v70, v60 eller xc60 av årsmodell -15 till -16.
kraven är att de ska vara minst lika sköna som s80 och sitta på, antar att jag måste upp i summumnivå först och främst? är ute efter den mjuka komforten som jag hade i min s80 -09.

vill även ha voc med navigator och sänd till destination, ser att då måste det vara minst -14 med vecka 46 i bygge. kan man se vilken vecka bilen är byggd med enbart registreringsnummer?
venacava skrev:hej på er,

god jul först och främst :)

har haft en volvo s80 summum -09 med extremt sköna säten.
nu har jag en v40 -15 kinetic, men är väldigt missnöjd med hur hårda och obekväma dessa säten är.
funderar på att köpa en v70, v60 eller xc60 av årsmodell -15 till -16.
kraven är att de ska vara minst lika sköna som s80 och sitta på, antar att jag måste upp i summumnivå först och främst? är ute efter den mjuka komforten som jag hade i min s80 -09.

vill även ha voc med navigator och sänd till destination, ser att då måste det vara minst -14 med vecka 46 i bygge. kan man se vilken vecka bilen är byggd med enbart registreringsnummer?
V70 och S80 är ju samma bil så där hittar du likadana stolar. Jag tycker bättre om stolarna i 60-serien, särskilt sportstolarna men det verkar ju inte passa dig haha. Man kan se vilken månad bilen är byggd med enbart registreringsnummer :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Jag hade letat efter en bil med Inscription-stolarna.
Kollade på en XC60 innan jag köpte nuvarande bil, gillade dessa stolar skarpt! Mer följsamma för kroppen än standard är min upplevelse.
Tyvärr hade denna bil fel färg.

Personligen är jag inget för sportstolar, känns som att sitta i ett skruvstäd... Då föredrar jag de vanliga Summum-stolarna bättre som jag har min min nuvarande bil. Kan gladeligen köra flera hundra mil utan att få träsmak i baken. 8)

Några exempel:

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 4-11539183

https://www.bytbil.com/kalmar-lan/perso ... 1-11610295

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 8-11208426

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 8-11418648

https://www.bytbil.com/sodermanlands-la ... 7-11291180
Så vitt jag vet är det samma stolar i både Summum och Momentum, med skillnad på klädsel, och i vissa fall inställningsmöjligheter. Så den fundamentala sittkomforten skiljer sig inte åt beroende på utrustningsnivå... inscriptionläder ger mig veterligen inte heller en annan stol eller stoppning. Sportstolar eller R-design är dock en annan sak..

/Thomas
venacava skrev:vill även ha voc med navigator och sänd till destination, ser att då måste det vara minst -14 med vecka 46 i bygge. kan man se vilken vecka bilen är byggd med enbart registreringsnummer?
Det infotainmentsystem du behöver för att bilen skall kunna kopplas upp mot Internet och därmed bl.a. motta destinationer den vägen kallas Sensus Connect. För S/V/XC60 fanns det systemet att tillgå som tillval fr.o.m. MY -14, dock bara på sent tillverkade bilar (vecka 46 2013 och framåt), men på V/XC70 kom det först med MY -15. Rörande den navigator som finns som tillval på bilar med Sensus Connect kan det vara värt att känna till att det sedan något halvår tillbaka är möjligt att mjukvaruppgradera den så att den får RTTE (Real Time Traffic Information), det vill säga trafikinformation via Internet av i princip samma slag som den man kan få via Google Maps, Waze och liknande. Jag har just fått den uppgraderingen nedladdad i min V70 -15. Kostade en knapp tusenlapp.
venacava skrev:ok har hela tiden trott att stoppningen i summum är något mjukare än tyg.
men då kanske man kan kompromissa med tyg istället. fast då förlorar man ju keyless funktionen om inte någon valt det som extra ute
Nej som jag förstått det är det samma stoppning i alla stolar utom sport/R-design-stolar. Dock ser jag i reservdelsförteckningen i VIDA att det finns något som kallas "servicedyna med hårdare skum" och som jag gissar innebär att man kan förse sitsen med hårdare stoppning i efterhand om man vill.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Låter som en god idé. Om du har frågor rörande andra detaljer är det bara att du signalerar. Det gäller särskilt V70. Har fortfarande en bra minnesbild av den informationsbehandlingsprocess jag gick igenom innan jag köpte min egen V70 -15.

Några saker ytterligare som kan vara värda att känna till med tanke på de årsmodeller du kikar på:

I slutet av årsmodell -14 började Volvo montera sina nya fyrcylindriga så kallade VEA-motorer, vanligen med en cylindervolym på två liter, i vissa av bilarna. Dessa har bland annat den fördelen att de drar mindre soppa, särskilt på papperet men till viss del även i verkligheten. Även "pappersförbrukningen" är av värde på så sätt att den ger lägre skatt. Vissa versioner är t.o.m. så snåla officiellt att de klassas som miljöbilar. I motsats till andra bilar av årsmodell -14 och -15 klassades också bilar med dessa motorer redan från början som Euro 6, i alla fall när de monterades i 60- och 70-serien. Med tanke på talet om "dieselförbud" i vissa städer kan detta vara ett plus, i alla fall om det är en diesel du tänker dig. Till dessa motorer kom också en ny åttastegad automatlåda. Jag har själv en framhjulsdriven V70 D4 med VEA-motor och åttastegad automat och har så här långt trivts förträffligt med den drivlinan. Tyst, vilsamt, förhållandevis vibrationsfritt och knappt märkbara växlingar. Utväxlingen på åttan är väldigt hög så bilen gör 90 km/h verklig fart vid ca 1.300 varv per minut, d.v.s. lite förhöjd tomgång.

Under årsmodell -15 blev däcktrycksövervakning standard. På V70 skedde det i två steg, först med trycksensorer i hjulen, dTPMS (fr.o.m. vecka 28 2014 ungefär), och sedan med hjälp av ABS-sensorerna, iTPMS (fr.o.m. vecka 38 2014, ungefär). Jag har själv det senare systemet i min bil och det har skött sig bra så här långt. Kanske är systemet med sensorer i hjulen ännu tillförlitligare men det har nackdelen att det kostar extra om man vill ha övervakning även på vinterhjulen (även dessa måste förses med sensorer) eller om en sensor går sönder.

Fr.o.m. MY -16, då V70 blev "Classic" börjar en del grejer försvinna. Four-C och Inscriptionklädsel utgick redan vid början av modellåret och BLIS försvann efter hand. MY -16 går heller inte att läsa ut med den diagnosutrustning kallad VIDA (datorprogram) med DiCE (elektronikbox för uppkoppling av bilen mot datorn) som man numera kan köpa för rimliga pengar (en tusenlapp eller två) eftersom Volvoverkstäderna vid den tidpunkten övergått till en lite annan diagnostiklösning än den tidigare. På MY -15 funkar dock den VIDA/DiCE-utrustning man kan köpa fortfarande, i alla fall en del av modellåret och kanske hela. Min är tillverkad vecka 47 2014 och går dessbättre att läsa ut med min VIDA/DiCE.
Funderar på främst en V70. Men osäker på det här med milen.

I skrivande stund har jag en V40 8500 mil -15 med relativt enkel utrustning. Vill byta upp mig både i utrustning och gps samt större bil.

Den stora frågan är om man ska köpa DN V70 som har gått ett fåtal tusen mil eller en långmilare på 10000-15000 mil under förutsättning att det är bra regelbundna serviceintervaller. Vill ogärna pröjsa mer än 180-200K. Kraven är ju som sagt summum, driver support och automat. Hur tänker ni kring mildilemmat?
En bil som gått 15000 är ju nyss inkörd. Inte i närheten av långmilare.

Jag hade personligen hellre köpt en välservad bil med många mil än en som gått med kall motor till och från jobbet och affären korta sträckor som man kan misstänka om bilen gått för kort sträcka i förhållande till sin ålder.
Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]