Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Hej
Någon som är kunnig på påskjutsbromsar?
Släpet fick inte godkänt på påskjutsbromsen på besiktningen då reserven var för kort.
Påskjuten är den vanliga AL-KO 161S som inte verkar ha någon justering för bromsarmen.
När jag vrider på vantskruven på bromsstängerna så nyper bromsarna direkt, så denna kan jag inte dra åt mer, ändå går påskjuten i botten när bromsarna är låsta.
Någon som vet vad som kan vara fel?

Bild
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvofantast skrev:Byt dämpare som sköter påskjutsbrommsen.
Dämparen fungerar som den ska.
Hade dämparen varit slut hade vagnen huggit när man bromsar, med resultatet att släpets hjul låser sig tvärt och släpper om vartannat.
Släpet bromsar mjukt och behagligt som det ska, men bromsningen sker på reserven, dvs när kopplingen är helt intryckt i dragstången
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvofantast skrev:Hur mycket är det kvar på bromsbeläggen?,kan du inte justera brommsar nere vid trumman?
Beläggen är i bra skick och inte nämnvärt slitna.
I slutet av den bakre bromsstången sitter individuell justering till varje hjul
av volvofantast
Om du ställer kärran på pallbockar och justerar där bak och spänner med ett spännband runt draget och spänner spännbandet när bromsar tar riktig måste du ha minst 25% kvar på rörelse reserven när brommsarna tar riktigt,rörelserever bättre du innan i cm innan du drar åt brommsen och efter när brommsarna då måste du ha 25%kvar,du nätter stången inne i damasken.
Inte så lätt att förklara
Användarvisningsbild
av milktrucker
hur jag än gör åker alltid kulhandsken hela vägen in i dragstången. även att bromsarna är spända till max.
Med parkeringsbromsen ansatt åker ändå kulhansken in på reserven, vilket den inte ska göra.

Jag misstänker att dragröret eller bromsarmen är sönder eftersom den alltid åker hela vägen in, även att att vanten är åtskruvad och bromsarna ligger på så man inte kan rubba släpet.
Antingen är problemet inne i påskjuten, eller så är de båda bakre individuella bromsjusteringarna åtdragna till max, vilket gör att jag inte kan korta ner bromsstängerna med vantskruven, eftersom bromsarna tar direkt.
Om jag lossar justeringen bromsjusteringen bak och spänner ihop bromsstängerna med vantskruven så borde bromsarmen hamna mot dragröret, som det ska vara

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]