Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pissmyra
hej!
fantastiskt forum med massor av kunniga rävar, så nu ska jag sätta er på prov. :)
vad heter/kallas denna fjäderlåsbricka och var kan man köpa dom?
en liten enkel skiss:

Bild

lossade fronten på min s80 2001 idag och såg att denna typ av låsning fattas på ett ställe.
det är alltså en plasttapp i fronten som behöver låsas med denna typ av bricka som
man bara trycker på plasttappen, sen sitter den kvar där med hjälp av fjädrande bleck.
fråga nr2:
borrade även ut 4 nitar i hjulhuset, vad använder där istället för nitar för att återmontera fronten?

hoppas det inte blev för rörigt. tack på förhand!
av andersuw
På "Volviska" kallas den helt enkelt "hållare" :D , i alla fall den variant av samma bricka som håller fast dekorationslisterna på dörrsidorna på min V70 -02. Vill du ha en som är av just den typ du behöver lär det enklaste vara att köpa den hos Volvo ÅF. Den finns säkert som reservdel även om butikspersonalen kanske behöver leta en stund i reservdelslistan för att hitta den. ;-)

OBS att denna typ av bricka kan vara rätt svår att få dit med bara fingrarna. Det krävs lite kraft. Räkna med att du behöver ett verktyg av något slag, t.ex. en tång öppnad på glänt, för att få dit den.

När det gäller nitarna i hjulhuset: Det enklaste är nog att köpa en popnittång (kostar inte många korvören på t.ex. Biltema) och sätta dit den typ av popnitar du borrat ur.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av rd350
Brickan kan kallas lite olika, starlockbricka, axellåsbricka. Köp originalet på Volvo. Popniten heter 979878 Volvo reservdelsnummer, funkar till mycket! :D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
De svarta nitarna till hjulhusen finns på Biltema.

Var sitter låsning du menar? Försöker se den framför mig men kommer inte på var något som liknar din bild sitter i fronten.
av pissmyra
SBergdahl skrev:De svarta nitarna till hjulhusen finns på Biltema.

Var sitter låsning du menar? Försöker se den framför mig men kommer inte på var något som liknar din bild sitter i fronten.
tackar ödmjukast för era svar. brickan ser förmodligen inte ut som min skiss men
nåt åt det hållet skulle jag tro.
tappen finns framför hjulhuset precis nedanför skarven mellan skärm och front och håller fast "glidskenan"
som hakas fast i motsvarande när man lossar eller trär tillbaka fronten.
jag förklarar som en påse nötter men gör så gott jag kan. :D
av pissmyra
biltemas nitar funkade alldeles utmärkt.
starlockbrickan var det svårare med. snubben på volvo menade att det var som att försöka hitta en nål i en höstack.
jaja, jag limmade skiten. får se om det håller. :)

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]