Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
Har min 940 volvo 28tusen mil

Fullstämplad service bok till 27600km

Mycket är fuskat tycker jag.
Bränslefiltret var original.
Bytte det idag.

Ska inte den bytas var 150000km minst ?=
Vad har dom sysslat med?

Bytt bromsklotsar på en sida, Volvo original grejjer.

Jag bytte runtom till sport.
Men mycket är fuskat, gjort dåligt tycker jag som fan.
Senaste ägarna 10års tid har varit båda över 65år, dom har knappast mekat själv.

Har det varit sommarjobbare som gjort halva jobbet, sparat delar till egna bilar delvis ?
Känns inte bra alls.

Skönt man lärt meka själv och kan fixa allt nu.
Vågar inte lämna in längre

Vad har ni för erfarenheter?

Bromsklotsar kommer i par, man får inte byta på en sida bara ens.
Men har epa folk eller annat pack sommarjobbat, sparat ena sidan ifrån två bilar, för att få gratis till sig själva eller fan?

SUCK
Användarvisningsbild
av SvenB
tuuurbo skrev: Bränslefiltret var original.
Bytte det idag.
Bytt bromsklotsar på en sida, Volvo original grejjer.
Vad har ni för erfarenheter?
Jag har bara goda erfarenheter av Auktoriserade Volvoverkstäder, både i Stockholmstrakten och här i Sörmland. Att det sitter original Volvofilter betyder väl inte att det inte bytts. De monterar givetvis original. Även bromsklotsar är ju original om en Volvoverkstad servat. Många mindre verkstäder använder ju också original Volvo.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Sen kan man som ägare med avsäga sig vissa saker i servicen för att spara pengar, men stämpeln sitter där ändå
Användarvisningsbild
av SvenB
Micce1980 skrev:Sen kan man som ägare med avsäga sig vissa saker i servicen för att spara pengar, men stämpeln sitter där ändå
Är du verkliken 100 på det? Att en auktoriserad Volvo verkstad signerar att de gjort en service enligt serviceplan och inte gjort det?
Användarvisningsbild
av Derank
seriöst, en 25år gammal bil, den kan ju lika gärna ha gått 40k mil idag och vembryr sig...suck
Användarvisningsbild
av SvenB
Derank skrev:seriöst, en 25år gammal bil, den kan ju lika gärna ha gått 40k mil idag och vembryr sig...suck
Förmodligen bilägaren
Användarvisningsbild
av Micce1980
SvenB skrev:
Micce1980 skrev:Sen kan man som ägare med avsäga sig vissa saker i servicen för att spara pengar, men stämpeln sitter där ändå
Är du verkliken 100 på det? Att en auktoriserad Volvo verkstad signerar att de gjort en service enligt serviceplan och inte gjort det?
Har själv hoppas vissa saker på tidigare bilar vid service och fått stämpel, det var några år sedan nu men det var på auk. verkstad, valde ibland bas-service när bilen skulle haft en högre service.

Förövrigt, servade min V60 MY12 med automatlåda (Powershift) i juli i år. Där ska man väl egentligen byta olja var 8000:e mil eller var 3:e år, det som inträffar först? Var inte gjort fick jag reda på vid bokningen men stämlad av Skobes
Användarvisningsbild
av SvenB
Micce1980 skrev:
SvenB skrev:
Har själv hoppas vissa saker på tidigare bilar vid service och fått stämpel, det var några år sedan nu men det var på auk. verkstad, valde ibland bas-service när bilen skulle haft en högre service.

Förövrigt, servade min V60 MY12 med automatlåda (Powershift) i juli i år. Där ska man väl egentligen byta olja var 8000:e mil eller var 3:e år, det som inträffar först? Var inte gjort fick jag reda på vid bokningen men stämlad av Skobes
Det var väl lite annorlunda. I serviceboken kryssar man ju i vad för service som är gjord. Menar du att dom kryssade i underhållsservice, när dom gjorde bas? Jag vet att vagnmottagaren föreslår vad som han anser bör göras utifrån vad de gjort vid tidigare servicar, men jag har aldrig varit med om att de kryssat i något annat än vad de gjort. Servar själv hos Skobes sedan 2006.
Användarvisningsbild
av Micce1980
SvenB skrev:Det var väl lite annorlunda. I serviceboken kryssar man ju i vad för service som är gjord. Menar du att dom kryssade i underhållsservice, när dom gjorde bas? Jag vet att vagnmottagaren föreslår vad som han anser bör göras utifrån vad de gjort vid tidigare servicar, men jag har aldrig varit med om att de kryssat i något annat än vad de gjort. Servar själv hos Skobes sedan 2006.
Jag kollade nu mer noggrant men om man hoppar en punkt "borde" det skrivas i boken, tycker jag i och för sig :)

2015 borde växellådsoljan bytts om de nu ska rekommendera tre år
IMG_3354.JPG
IMG_3354.JPG (90.7 KiB) Visad 571 gånger
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är självklart att det är du som är den som vet om du är nöjd eller inte. Men ägde du bilen då den blev tre år, eftersom du vet att växellådsoljan inte byttes?

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]