Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hade min V70 D4 -15 inne på årlig service hos Upplands Motor här i Uppsala igår och möttes då av en överraskning: Mekanikerna skall från och med nu arbeta parvis, inte bara när det finns särskilda skäl att vara två personer på ett arbetsmoment utan regelmässigt. En av anledningarna är enligt min PST att man därigenom kan snabba upp behandlingen av en bil så att kunden slipper vänta så länge om han/hon väljer att vänta kvar.

En annan anledning som jag kan tänka mig efter att ha vandrat runt lite i verkstaden och tänkt över saken lite är att man kan ta in väsentligt fler bilar för reparation/service utan att öka utrymmet i verkstaden. Upplands Motor i Uppsala har minst 30 bilplatser i verkstaden och igår stod runt hälften av dem tomma vilket jag aldrig tidigare varit med om. Sannolikt var det just därför att samma antal mekaniker som tidigare nu jobbade parvis på ett mindre antal bilar. Vill man kan man nu utan problem expandera verkstadskapaciteten till runt det dubbla enbart genom att anställa fler mekaniker.

Glömde i hastigheten fråga om detta bara gäller Upplands Motor (som ju har anläggningar inte bara i Uppsala utan också i Arlandastad, Danderyd, Hammarby Sjöstad, Kista, Södertälje och Tierp) eller om det är något som berör Volvo ÅF generellt.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Grannen var och servade sin XC60 härom veckan här i Halmstad och sa samma sak, dom var 2 man på en vanlig service. Så det är kanske något nytt. Eller nytt, när jag började på en bilverkstad (mitten på -60-talet) så var det nåstan alltid 2 man. Eller en och en halv, en reparatör och en lärling. Efter något år fick jag en egen "lue" :lol: .
Nu när du säger det... Servar min hos UM i Akalla och där fick jag för iaf 1 år sen vänta bra länge på att en vanlig service skulle bli klar. Inte mig emot ändå, kan jobba var jag vill och passade då på att provköra V90. Men när den var inne för bara någon månad sen så hann jag knappt plocka upp datorn (efter obligatorisk rundvandring i hallen) innan den var klar. Reflekterade aldrig över att de stod 2 och 2, men det minns jag nu att de gjorde.
Känns som en bra effektivisering.
Fick för ett tag sedan ett meddelande från Skobes. I deras Katrineholmsverkstad har de infört detta. De har tydligen också ett väntrum med glasruta ut mot verkstaden.
Det är ju jättemysigt att arbeta tillsammans med någon. Jag gör gärna detta. Ja, om tid finns och den ena inte har något annat vettigt att göra. Då är det jättetrevligt att vara två. Men det blir inte dubbelt så effektivt. Vissa moment går snabbare. Min fråga är hur verkstaden skall finansiera att två personer gör en persons arbete? För jag tror inte för en sekund att jobbet plötsligt tar halva tiden och att det blir dubbelt så effektivt.
Tja på rutinjobb, t.ex. vanlig service som säkert svarar för en mycket stor del av arbetet, kan de säkert snabbt hitta samarbetsrutiner som gör att det går på ungefär halva tiden jämfört med om det bara varit en person. Samma sak när det gäller reparationsjobb där de från början vet precis vad som skall göras (byta komponent X). Fast ibland misstänker jag att det kan vara marigt att snabba upp det hela genom att vara två, t.ex. vid felsökning även om det kan vara en fördel att ha någon att prata med. Provkörning lär ju heller inte gå fortare för att man är två. Men jag gissar att det kommer att finnas viss flexibilitet så att man undviker onödigt "dubbelarbete". Den ene kan t.ex. börja med nästa bil medan den andre provkör för att kolla att felet på föregående bil är åtgärdat.
Det är möjligt. Men min PST sa inget om att det bara var vid service detta gällde. Skall in på partiell service med min 02:a i november (kamrems-, vattenpumps- och multiremsbyte; annan service gör jag själv på den bilen) och då skall jag försöka komma ihåg att höra mig för lite närmare om detta. Hur som helst finns det säkert viss flexibilitet i systemet för att undvika att det blir en ineffektiv tvångströja i vissa lägen.

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]