Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1207043
Vi i flygklubben som jag är aktiv i funderar på att sätta upp en laddstation för elbilar/hybrider. Det kommer ju förmodligen bli tvunget inom en framtid. Som det är nu har vi bara en medlem som laddar sin VW hybrid Passat genom att dra ut en sladd genom fönstret från sitt övernattningsrum.
Men i helgen kom en person som laddade sin Tesla på samma sätt. Det förbrukade nog betydligt fler kWh. Vi har en elektriker som medlem och han säger att det inte räcker att sätta upp ett, eller fler vanliga jordade uttag. Det skulle betyda att risken finns att man överladdar bilarna eftersom bilen inte känner av när batteriet är fulladdad, och man kan förstöra batterierna. Stämmer det? Vi vill ju inte vara framstegsfientliga, men helst inte behöva lägga ut onormalt med pengar. Dessutom vill vi ju inte bjuda våra medlemmar på elen. Då skulle ju de som har fossildrivna bilar kräva att få tanka bensin eller diesel från våra cisterner. :)
De laddstationer som finns utanför publika ställen, har väl ganska sofistikerade grejor som reglerar det ena och det andra?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#1207046
Elektrikern har fel kring bilarnas intelligens. De är jäkligt sofistikerade när det gäller att hålla koll på sin egen laddning. Batterier som inte kan laddas utan uppsikt för att att laddaren är för dum är väl nästan utdött i alla sammanhang.

Däremot blir nog varken elnät eller säkringar särskilt glada då bilarna sörplar i sig mycket ström. Jämför med om alla kört motorvärmare istället.

Laddststioner har ofta kapacitet att ladda väldigt mycket snabbare än ett vanligt eluttag pallar. Sen ska ju möjligheten att ta betalt finnas där. Det sista är nog meckigast att lösa. Att uppgradera nätet fram till uttagen lär inte vara gratis det heller om ambitionen är att ladda mer än någon enstaka bil på sikt.
#1207054
AndreasThn skrev:Frågan är om det finns något smidigt sätt att lösa laddstation med betalning, lär behövas på många ställen framöver.
Det är lite där vi tänker också. Flygfältet ligger ju ute på bystan långt från köpcentrum och IKEA. Kunna göra lite vinst på strömmen och öka intresset för vår vackra sport.
#1207079
För en halv till en miljon kan du väl få rejälare kabel framdragen från kraftbolaget, riktiga uttag och mätare/betalningslösning installerad. Ska man ha maffig ström drar även månadskostnaden iväg rejält för stora huvudsäkringar 63 amp ligger på ca 20.000 kr/år i fast avgift. Men ska du ladda många bilar parallellt eller snabbladda en Tesla kan det behövas mer. Ska du ta betalt via kort och mobil behöver du ha en provrider och månadsavgifter också.

Fattigmanslösningn är ju att sätta upp en mätare själv från Claes Olsson för dryg 5-hundringen och manuellt övervaka hur mycket folk laddar i snigelfart och be dem swischa över pengar efterråt. Men då måste du ju vara på plats själv 24/7.
#1207088
Nu är det ju en ideell förening, så vi hoppas att de skriver upp vad de laddat i om man har mätare. Men tittade på lösning via Vattenfall. De skall ha 13.000:- + moms för "apparaten" samt 200:- + moms i månaden för en laddstolpe. Dessutom tror jag inte att installationen ingick. Så våra medlemmar får nog tanka på annan plats med sina elbilar, liksom de som kör fossilbilar :D
#1207216
Det där är lite märkligt. Så fort någon kommer med en el eller el-hybrid, så tror dom att dom ska få ladda bilen. Dessutom oftast gratis.
#1207229
EbbevonVolvo skrev:Det där är lite märkligt. Så fort någon kommer med en el eller el-hybrid, så tror dom att dom ska få ladda bilen. Dessutom oftast gratis.
Det är kanske det som är affärsidén :wink:
#1207244
Vi har satt två st Halo laddare på jobbet. Dom har wifi och är kopplade till nätet. Vi kan gå in och följa förbrukningen live samt historiken o plocka ut om vi vill.

Dom kostade ca 7000kr st.. Plus en tusing till elektriker för installation. Då ingår kabel fast i laddaren. (typ2-uttag)

Dom har stöd för tagg, men vet inte om dom gjort klart mjukvaran för det.

Dom går också att tidsstyra så att dom t.ec är avstängda nattetid eller liknande.

Ett förslag på betalsystem är att ni helt enkelt tar betalt för parkeringsplatsen.

Våra laddare är bara inkopplade på enfas 16A.. Så man får alltså max i 3.7kwh per timme. Har man sånna är det kanske rimligt med en kostnad på 5kr extra per timme. 10kr om ni tänker att ni ska plocka in kostnaden för laddaren inom rimlig tid.

Med en sån rätt låg laddhastighet räcker en vanlig trefas alltså till 3 laddplatser, men det kräver ju att den som står och laddar står några timmar för att det ska ha betydelse. (en Tesla Model Ssörplar ca 2kwh/mil.. Model X ännu mer... Dom mindre elbilarna (Ioniq, Leaf, BMW i3) runt 1.2-1.6kwh/mil.

Har ni funderat på hur hög strömstyrka det ska vara? Vad är en vanlig parkeringstid där?

Bäst är såklart om ni kan få fram 3fas 32A till varje stolpe och köpa 3fas-laddare.. Men då blir det genast lite dyrare och ni kanske måste öka på eran huvudsäkring.


Gällande det elektrikern sa om överladdning så är det som de ovan här sagt rena rövarhistorierna. :)
På alla bilar som har laddning från vanliga uttag sitter det också en slags dosa på sladden som pratar med bilen om vad den ska ha och inte ha. Ofta kan man också ställa in max strömstyrka på de dosorna, så att man t.ex kan ställa ner och bara ladda i 8 eller 10A om man laddar i ett uttag man inte vet om det klarar 16A (eller 13A som brukar vara högst på sånna dosor)

Däremot är det bättre och säkrare med riktiga laddare och typ2-uttag då de är gjorda för kontinuerligt uttag av relativ hög strömstyrka.

Tar man ut maximalt från ett vanligt eluttag under längre tid och det skulle finnas några skador eller liknande på vägguttaget skulle man kunna få nått överslag eller så. Det är ju vanligare att sånna uttag är gamla och slitna... Så p.g.a att det kan finnas brister i vanliga uttag rekommenderar man att installera laddare avsedd för ändamålet.


Vi köpte förresten laddarna via evconnect.se. Men dom finns nu även på typ Mekonomen såg jag.

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]