Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag är nybliven körkortsinnehavare och är i stort behov av en Volvo. Jag har dock svårt att välja mellan de modeller som jag har nördat ner mig på och ber därför om er hjälp att vägleda mig om vilken modell som är bäst och varför. Vilka är svagheterna med modellerna med mera.

Modellerna är: 740/745, 940/945, 850, V70 (90-tal) och V40 (90/00-tal) '

Tack på förhand för er hjälp :D

Mvh Johan
Jag rekommenderar dig att välja en med manuell låda, alltid bra när man inte är så van med körningen.
Större motor genererar dyrare försäkring.
Vad har du för budget?

700/900 är enkla att reparera men med bakhjulsdrift är de lite lömska när det är halt.
V40 är lättkörd, med T4 är den dessutom riktigt pigg. Dessa kan vara rostkänslig, framförallt om den är av äldre årgång, men förmodligen bränslesnålaste alternativet.
800/V70 har ett råare motorljud med sin 5-cyl. motor. Vissa gillar det, andra inte.

Dessutom finns ju C70 som inte allt för vanlig på vägarna. Ett litet roligare och annorlunda alternativ.
johanpohan skrev: Modellerna är: 740/745, 940/945, 850, V70 (90-tal) och V40 (90/00-tal) '
Mvh Johan
Varför har du uteslutit S40II och V50? De har funnits ganska länge, så de tidiga har kommit ner i pris de också. Men trots att de funnits några år, är det modernare än de du räknar upp
fjohan82 skrev:Jag rekommenderar dig att välja en med manuell låda, alltid bra när man inte är så van med körningen.
Större motor genererar dyrare försäkring.
Vad har du för budget?

700/900 är enkla att reparera men med bakhjulsdrift är de lite lömska när det är halt.
V40 är lättkörd, med T4 är den dessutom riktigt pigg. Dessa kan vara rostkänslig, framförallt om den är av äldre årgång, men förmodligen bränslesnålaste alternativet.
800/V70 har ett råare motorljud med sin 5-cyl. motor. Vissa gillar det, andra inte.

Dessutom finns ju C70 som inte allt för vanlig på vägarna. Ett litet roligare och annorlunda alternativ.
Tack snälla,min budget ligger på maximum 30 000, familjen har innan haft en v40 men den rostade mycket fort och till slut fick den skrotas. 700/900 verkar väldigt lockande med just att de är enkla och billiga att reparera. 850 är också väldigt häftig och enligt mig ganska lik v40?
SvenB skrev:
johanpohan skrev: Modellerna är: 740/745, 940/945, 850, V70 (90-tal) och V40 (90/00-tal) '
Mvh Johan
Varför har du uteslutit S40II och V50? De har funnits ganska länge, så de tidiga har kommit ner i pris de också. Men trots att de funnits några år, är det modernare än de du räknar upp
V50 är den bil jag hittils har övningskört i och jag tror aldrig att min pappa har haft en bil med så många och så dyra problem. Så därför ärdet ingen favorit för mig. :(
johanpohan skrev: V50 är den bil jag hittils har övningskört i och jag tror aldrig att min pappa har haft en bil med så många och så dyra problem. Så därför ärdet ingen favorit för mig.
Tänk så olika det kan vara. Jag har haft två V50, en 1,8F My 10 och en D2 My 12. 1,8:an hade jag nästan 4 år, och D2:an precis 4 år. Båda gick helt felfritt hela tiden. Jag gjorde endast de service som man skulle enligt serviceprogrammet. Det var därför jag frågade. Att jag nu åker V40, beror på att jag ville ha en lite modernare bil, och att jag fick ett mycket bra mellanpris vid bytet.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev:
johanpohan skrev: V50 är den bil jag hittils har övningskört i och jag tror aldrig att min pappa har haft en bil med så många och så dyra problem. Så därför ärdet ingen favorit för mig.
Tänk så olika det kan vara. Jag har haft två V50, en 1,8F My 10 och en D2 My 12. 1,8:an hade jag nästan 4 år, och D2:an precis 4 år. Båda gick helt felfritt hela tiden. Jag gjorde endast de service som man skulle enligt serviceprogrammet. Det var därför jag frågade.
Det är ju helt otroligt. Jag håller alla dörrar öppna, vad tycker du är de stora fördelarna med V50? Nu blev jag nyfiken :D
johanpohan skrev: Det är ju helt otroligt. Jag håller alla dörrar öppna, vad tycker du är de stora fördelarna med V50? Nu blev jag nyfiken :D
I förhållande till de du räknade upp, nästan allt. Den är, trots att de funnits i nästan 10 år, relativt modern.. Volvo 700/900 är slitstarka, men ack så tråkiga enligt mig. Men det är bara du som kan avgöra detta. Leta upp några och provkör. :)
SvenB skrev:
johanpohan skrev: Det är ju helt otroligt. Jag håller alla dörrar öppna, vad tycker du är de stora fördelarna med V50? Nu blev jag nyfiken :D
I förhållande till de du räknade upp, nästan allt. Den är, trots att de funnits i nästan 10 år, relativt modern.. Volvo 700/900 är slitstarka, men ack så tråkiga enligt mig. Men det är bara du som kan avgöra detta. Leta upp några och provkör. :)
Tack snälla :D
Du bör även ha i åtanke att dessa bilar har många år på nacken, vilket kan innebära oväntade reparationer.
Ofta har de även rullat många, många mil...

https://www.bytbil.com/varmlands-lan/pe ... 5-11016250

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 0-11315112

https://www.bytbil.com/sodermanlands-la ... 6-11327611

S60 kanske..?

https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 0-11377795

V50, dock svårt att hitta hyfsade för max 30'...

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 1-11340081

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]