Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! En fråga som säkert varit uppe 1000 ggr förut men hittar ingen direkt tråd.

Hur mycket är skäligt att pruta på en ny bil? Vad är normalt och vad är möjligt för en handlare? Fick ett pris på en XC40. Priset är ca 9,6 % lägre än listpriset efter snack med säljaren.

Dock får jag rätt bra betalt för min gamla bil i inbyte. Har en V60 T3 Ocean Race MY15 (rätt bra utrustad med bl navigation, Polestar, Driver support, VOC etc) som säljaren bjuder 200 000:- Bilen köptes för 320 000:- för snart 3 år sedan. Så ett tapp på 120 000:- på 3 år ska man kanske inte klaga på.

Men är rabatten på nya bilen ok tycker ni?
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker det är en bra rabatt.
Jag fick ca 8% på första bilen jag köpte ny och ca 10% på den andra.
Får du med vinterdäck? Det är också en skapligt stor kostnad som ibland brukar gå att få med. (när Volvo centralt har kampanjer)

Priset på inbytet verkar nästan overkligt bra! Skulle slå till direkt om dom lovar så bra peng!
Användarvisningsbild
av SvenB
Du ska inte enbart titta på hur mycket du får rabatt. I detta fall får du ju också ett bra inbytespris. Så jämför mellanpriset i stället om du går till fler bilhandlare. Jag köpte aldeles nyss en begagnad V40CC. Han kunde inte göra mer än c:a 4 % på den, men bjöd i stället ett högt pris på inbytesbilen. De skjuter så att säga problemet framför sig. :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja fick 200000kr för min gamla V60 D4 R-Design 7400mil med alla paket, VOC drag mm mm + vinterdäck på original fälg Nokian Hakka R. Byggd 2012-8. Köptes för ca 2900000 2014-01.
Fick tot ca 60000kr i rabatt på nya bilen som jag betalade 480000kr efter rabatt. Ingen kampanj på vinterdäck... men behöll de gamla som ja sålde.

Det viktigaste är att man blir nöjd och har bra kontakt med handlaren. Tror att ja körde ca 100mil mer än vad som var tänkt innan ja bytte in bilen. Övermil skulle kosta läste ja. Betalade en struntsumma för lackförseglingen som gjordes precis innan ja hämtade nya bilen. Behöver aldrig vänta när något ska kollas på bilen utan bilen tas oftast direkt. Hinner knappt hämta kaffe. Jag har fått skjuts till jobbet vid ett garantiärende. Bilen lämnades även vid jobbet när den va klar. Kan inte klaga.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Perra83 skrev:Ja fick 200000kr för min gamla V60 D4 R-Design 7400mil med alla paket, VOC drag mm mm + vinterdäck på original fälg Nokian Hakka R. Byggd 2012-8. Köptes för ca 2900000 2014-01.
Fick tot ca 60000kr i rabatt på nya bilen som jag betalade 480000kr efter rabatt. Ingen kampanj på vinterdäck... men behöll de gamla som ja sålde.

Det viktigaste är att man blir nöjd och har bra kontakt med handlaren. Tror att ja körde ca 100mil mer än vad som var tänkt innan ja bytte in bilen. Övermil skulle kosta läste ja. Betalade en struntsumma för lackförseglingen som gjordes precis innan ja hämtade nya bilen. Behöver aldrig vänta när något ska kollas på bilen utan bilen tas oftast direkt. Hinner knappt hämta kaffe. Jag har fått skjuts till jobbet vid ett garantiärende. Bilen lämnades även vid jobbet när den va klar. Kan inte klaga.
Då hade jag köpt en Lamborghini istället :wink:

Till TS: Tycker rabatten är bra, likaså inbytespriset. Jag brukar skicka till fler handlare via Bygg-sidan istället för att enbart stirra mig blind på vad handlaren på hemorten erbjuder.
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]