Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det kommer gå jävligt snett för nollvisionen om den här trenden håller i sig. :/

https://mitti.se/nyheter/brott/polisen- ... rattfulla/
14 av de 34 som vi tog var födda på 90-talet. Den yngsta var född 1997. Och de flesta kom direkt från krogen. Det känns som att yngre människor har en helt annan attityd till alkohol och bilkörning i dag, säger Patrick Ivanyi.

En tjej, född 1994 och från välordnade familjeförhållanden, tyckte att polisen förstörde hennes liv när hon blev stoppad och blåste positivt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Hänger inte det där mer ihop med ålder än när man är född? Dvs tjugoåringar för tio år sen borde väl ha varit av ungefär samma skrot och korn. Puckon har ju funnits i alla tider liksom :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hoppas du har rätt.. Men min uppfattning har varit att även ungdomar har vetat att det är fel och att attityden kring det har varit (I allafall i nyktert tillstånd) att folk som kör på fyllan är dumma i huvudet.
Att sen vissa tappar omdömet och kör ändå är jag med på.. Men här står en åldersgrupp som inte kan representera mer än kanske 10-15% av totala antalet förare för hälften av fyllekörningarna. Och den tjejen som anser att det är polisen som förstör hennes liv för att dom upptäckte att hon körde rattfull.. Hm... Tragiskt var ordet. :/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jämför med körkortsåterkallelser. Män under 25 står för en galet stor andel där.

Minskar inte drickandet bland ungdomar enligt statistiken för övrigt? Kanske ersätts med annat om man ska vara cynisk.
av LarsBd
Vissa av dessa fall med onyktra förare skulle ha undvikits med en 0 gräns för alkohol. Idag och även förr får man lära sig att en viss ospecificerad mängd alkohol är tillåtet. Mängden varierar från person till person och även dagsformen avgör, detta innebär att många chansar. Visste man att en likörpralin var otillåtet och hade någon form av förstånd drack man inte 5 öl och tog bilen. Fortfarande skulle man komma undan med mindre mängder eftersom det finns vissa felmarginalen i mätningarna.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag ser det som att det enda sättet att få ner "fyllekörningarna" är att göra mycket fler nykterhetskontroller. Hur ofta blir man idag stoppad av Polisen? Klart folk chansar.
Mer Poliser på gatorna. Risken att åka fast är nog det enda som hjälper.
Trafikskolorna lägger ganska mycket tid på att förklara riskerna med att köra onykter. Där ligger inte problemet!
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror inte bara det handlar om risken att åka dit. Det är självklart viktigt och jag skulle gärna se fler kontroller, men har en liten fundering i bakhuvudet om det kanske också kan ha att göra med attityden mot myndigheter och stat. Man har mindre förtroende för vad som sägs, mindre förtroende för nyhetsprogram, media och "auktoritära".
Man tror mer på vad som sägs i en grupp på facebook eller det som kommer i en flöde på twitter.

Attityden om att det är fel, även om "dom vuxna" har sagt det verkar ha skiftats... eller så levde jag kanske bara i min säkra lilla bubbla uppe i Gävle och hade kompisar som tänkte likartat, och utanför det så pågick samma sak då...
Användarvisningsbild
av joel80
Så är det nog... men jag räknas inte som vuxen än va? Jag är 27.. fast jag har fyllt det snart 10 gånger nu...
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Så är det nog... men jag räknas inte som vuxen än va? Jag är 27.. fast jag har fyllt det snart 10 gånger nu...
Jag har fyllt 27 ännu fler gånger :D Ålder är bara en siffra i några papper, det är hur man känner sig som räknas.
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]