Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det går mot kallare tider och frågor om motorvärmare börjar dyka upp. Då har jag noterat att det förekommer lite olika benämningar på elektriska motorvärmare. I mitt minne kom det först bara "Motorvärmare". Detta var i skarven mellan 50 och 60-talet. Det var vad vi i dag säger Insticksvärmare. Alltså en liten elslinga som man satte in i motorblocket (och kylvattnet). Snart upptäcktes att många bilar, ofta utländska från varmare länder, inte hade plats eller möjlighet att sätta in en sådan insticksvärmare. Då kom Slangvärmaren, som sitter på den undre kylarslangen, från kylaren och in till motorn. Dom som hade insticksvärmaren rynkade lite på näsan åt dessa Slangvärmare och såg dom som ineffektiva och med sämre effekt. Det kanske ligger lite sanning i detta, men skillnaden är nog inte så jättestor. Jag har haft en bil med sådan Slangvärmare, Peugeot 404 bensin och det fungerade. Motorn blev varm. Nu vet vi att det är viktigt att montera den rätt för att det skall fungera. Men som sagt, motorn blir varm.
Dom här två modellerna hängde med i många år. Det fanns ungefär samtidigt separata slangvärmare, en "elburk" vid sidan om som var ansluten med slangar, men jag minns det framförallt på lastbilar, traktorer och entreprenadfordon och liknande. Försvaret hade lite egna lösningar med en blåslampa, men det lämnar vi utanför det här.
När Volvos "vitblockmotorer" aluminiummotorerna kom, var det som att någon konstruktör hade glömt möjligheten till motorvärmare. Det fanns ingen plats för något sådant i motorblocket. Senare kom det en Kontaktvärmare eller Blockvärmare som den även benämndes. Där uppstog lite förvirring för Insticksvärmare hade ofta benämnts blockvärmare tidigare. Den satt ju i motorblocket. Nu kom den här nya som var ungefär som att "klämma fast ett strykjärn" mot motorblocket. Det vet vi i dag att den inte var något succés. Dessutom var tanken lite att den skulle värma oljan också. Inte så lyckat. Till VolksWagen-bubblan med luftkylda motorn kunde man köpa en "elektrisk oljeplugg". Alltså avtappningspluggen för motoroljan. Där var det en liten elslinga som skulle värma motoroljan. Oljan koksade igen och värmaren brändes förmodligen sönder? Clas Ohlson sålde dessa under något år. Jag har sett en rapport från VTI för något år sedan om att: Värma upp motorns kylarvatten är den bästa metoden för motorvärmare.
Nu tillverkas väl inte några sådana anliggningsvärmare längre? Och det kanske inte säljs några heller? Insticksvärmarna har "kommit tillbaka" även om dom i flera fall sitter på en liten rörstos något utanför motorblocket. Men dom gör säkert samma nytta som dom riktiga insticksvärmarna?
Nu har det också kommit flera slangvärmare i en burk vid sidan om, som dom förutbenämnda till lastbilar och traktorer, men i format för personbilar. Både med och utan cirkulationspump. Dom med cirkulationspump brukar ibland ha högre värmareffekt. Viktigt med cirkulation så att inte elementet blir överhettat och brinner upp! Men drifttiden kan ju reduceras i alla fall.

Detta är lite av mina funderingar. Hur vill ni t.ex kalla dom gamla insticksvärmarna? Blockvärmare eller Insticksvärmare? Och Slangvärmare, tänker ni på den som sitter på den undre kylarslangen eller på dom nyare separata burkarna som ofta har en cirkulationspump? Och Anliggningsvärmaren på "vitblocken" finns säkert kvar på flera bilar, men kallar ni den Blockvärmare?

En liten erfarenhet som jag har fått: Elektriska motorvärmare är inte avsedda för kontinuerlig långtidsdrift. Då blir dom inte gamla om man försöker sig på det.
Bränsledrivna värmare är visserligen bättre på sitt sätt, men det är liksom en annan "avdelning" med dom. Så dom kan vi ta en annan gång.
Kom med åsikter och även fakta om det ena eller andra.
av Rådlös
StefanN: Så här var det för mig: Jag köpte en begagnad Volvo 142 -72 (tror jag?) Motorvärmaren var trasig redan vid köpet och jag satte i en ny. Samtidigt ställde jag av bilen för vintern, jag hade fått några anmärkningar på besiktningen och samtidigt bodde jag så att det fanns fungerande kollektivtrafik. Så jag ställde bilen och lät motorvärmaren sitta i. Elen ingick i garage- carporthyran. Den värmaren höll i ett par månader. Jag fixade några av besiktningsfelen och bytte värmaren. Jag tänkte då att det var nog ett "måndagsexemplar" som jag hade fått. Även den nya höll bara ett par månader. Efter nästa byte var det vår eller möjligen försommar så någon värmare i drift behövdes inte. Men två uppbrända motorvärmare på samma vinter!
Kommande vintrar använde jag värmaren bara vid behov. Den höll när jag sålde bilen ett par år senare.

Är det möjligen så att era bilar på jobbet har någon sorts lågeffekt/"sparlågekoppling" för att inte dra för mycket energi? Man kan ha frekvensstyrd eller tidsstyrd koppling utan att motorn hinner kallna något nämnvärt.
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]