Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Hej

Vilket är bäst den lagningssats som följde med min nyinköpta V40CC, eller lägga i det "Spare Wheel" som jag haft till mina V50? Det finns reservhjulsbalja, liksom det finns i V50. I förra bilen hade jag både ock, men jag tycker det är överkurs. Under mina senaste 10-12 åren har jag inte haft punktering.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har bara lagningssatsen, tyvärr.
Fördelen med ett extrahjul är om du sliter upp däcket, det kan ingen lagningssats i världen rädda. Assistans i all ära, men den varar inte för evigt och når inte jordens alla platser.
Skulle väga in hur, var och när man kör i beslutet om däck eller lagningssats är att föredra.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Skulle jag välja antingen eller är det reservhjul. Men att då ha en punka spray också tar knappt nån extra plats.

Det jag kan känna att jag saknar är pumpmöjlighet. Så ofta orkar jag inte lyfta ut subwoofern och pumpa reservhjulet.. Har iofs ofta med en cykelpump på längre resor så då är det ju lugnt.
Jag, som brukar klara allt själv :lol: , skulle vilja ha sparewheel. Man kommer iväg fortare, slipper stå och vänta på hjälpen. Tyvärr har jag inget reservhjul. Men om jag skulle få punktering på ett av däcken på vänster sida av bilen, och står på en starkt trafikerad väg? Kanske till och med en motorväg, då skulle jag ändå ringa efter hjälp.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har mycket hellre reservhjul. Då vet man att man kan tappa hela hjulet om det är så, och ändå köra vidare ~5min efteråt(om vi bortser från alla skador som skulle ske om man verkligen tappade ett hjul).

Sen är det ju såhär att har man reservhjul så kommer man aldrig behöva använda det, men skulle man åka utan något extra hjul så kan man ju ge sig f-n på att man åker på punka :lol:
Kunde man på något praktiskt sätt ha med sig en hel verkstad i bilen så skulle man säkerligen ha en bil som aldrig gick sönder :mrgreen:
Användarvisningsbild
av SvenB
Har nu lyft ur allt i bakluckan för att lägga i nödhjulet på prov. Tji fick jag. Det hjulet som får rum i baljan är inte ett sådant jag har. Det måste vara synnerligen tunt. Jag tror att jag sett något sådant på någon SAAB någon gång. Så jag får nöja mig med lagningssatsen. :roll:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
SvenB skrev:Har nu lyft ur allt i bakluckan för att lägga i nödhjulet på prov. Tji fick jag. Det hjulet som får rum i baljan är inte ett sådant jag har. Det måste vara synnerligen tunt. Jag tror att jag sett något sådant på någon SAAB någon gång. Så jag får nöja mig med lagningssatsen. :roll:
Det ska alltså vara ett sånt där cykelhjul. Jag har också sett sådana på Saabar. Tror aldrig jag sett någon annan bil faktiskt köra runt i trafiken på ett..
av Mwi
Lucif3r skrev:Har mycket hellre reservhjul. Då vet man att man kan tappa hela hjulet om det är så, och ändå köra vidare ~5min efteråt(om vi bortser från alla skador som skulle ske om man verkligen tappade ett hjul
Ja bara du inte glömt att att packa med reservbultar så funkar det, men ett tappat hjul hittar du ju enklare än tappade bultar :wink:
av andersuw
Man får då stjäla en bult från vart och ett av de övriga hjulen. Funkar nog att köra med till närmsta Volvohandel.

Har faktiskt blivit av med en bult till ena bakhjulet till på min V70N en gång. Upptäcktes av en annan gäst på den restaurant i Österrike där vi åt. Snällt av honom att påpeka det hela. Har ingen aning om hur bulten försvunnit. Kan ha lossnat men kan förstås också ha varit stöld. Blev ett besök på närmsta Volvohandel för att ersätta den innan vi åkte vidare.
av andersuw
SBergdahl skrev:
SvenB skrev:Har nu lyft ur allt i bakluckan för att lägga i nödhjulet på prov. Tji fick jag. Det hjulet som får rum i baljan är inte ett sådant jag har. Det måste vara synnerligen tunt. Jag tror att jag sett något sådant på någon SAAB någon gång. Så jag får nöja mig med lagningssatsen. :roll:
Det ska alltså vara ett sånt där cykelhjul. Jag har också sett sådana på Saabar. Tror aldrig jag sett någon annan bil faktiskt köra runt i trafiken på ett..
"Cykelhjulens" tid kom ju redan för 30 år sedan. Det låg ett sådant redan i min 745 -87. Det kom också till användning efter att jag totalkvaddat ett däck på resa i Polen. Hade aldrig gått att laga med lagningssats. Men det gick utmärkt att köra hem till Sverige på "cykelhjulet". Man får ta det lite lugnt (max 80) men på de polska vägarna innebar det knappast någon extra hastighetsbegränsning. ;-)

Sedan har det legat likartade "cykelhjul" både i min 855:a och min V70N. I min "nya" V70 -15 fanns det dock bara lagningssats. Så jag köpte till ett begagnat "cykelhjul" (så färskt som möjligt) via skroten. Lagningssatsen ryms i samma frigolithållare som hjulet så nu har jag både och.

Apropå detta med pumpmöjlighet som du skriver om i ett annat inlägg: Har man lagningssats har man ju också kompressor, som vid behov kan användas utan lagningsskum bara för att pumpa där så erfordras. Tidigare körde jag med en liten och smidig fotpump avsedd just bildäck. Finns väl gissningsvis små eldrivna saker också att köpa numera.
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]