Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1200397
Född fri, skattad till döds

DETTA ÄR JU BARA SÅ JÄKLA LÖJLIGT NU.

Upp till 13 000 kronor om året i skattehöjning. Det blir smällen för 130 000 tjänstebilister när trängselskatten från årsskiftet ska börja förmånsbeskattas.

– Jag räknar med att det blir folkstorm bland förmånsbilisterna i storstäderna, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

Från och 2 januari 2018 ska tjänstebilister förmånsbeskattas för trängselavgiften för resor till och från jobbet, något som fram tills idag varit gratis. Det framgår av regeringens höstbudget som las fram förra veckan.

Totalt rör det sig om uppåt 80 000 förmånsbilister i Stockholm, och 50 000 i Göteborg, enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor AB. En skattechock, kallar han det.
”Oförskämt”


– Jag tycker att det är oförskämt att komma med det knappt tre månader innan det ska träda i kraft. Det finns inte en chans för företagen att anpassa sig till detta. Hur ska Skatteverket och Transportstyrelsen kunna göra rätt?

Men förslaget presenterades ju redan i mars?

– Det har aldrig tydligt kommunicerats ut. 80 000 förare i Stockholm vet inte om det menar jag. Om man ska lugga någon på tusen kronor i månaden tycker jag att man ska berätta det, säger han.

5 000 kronor för normalpendlare

Enligt Ynnors beräkningar kommer en förmånsbilist i Stockholm som betalar maxbeloppet på 105 kronor per dag i trängselskatt, och dessutom betalar statlig skatt, få en skattehöjning på knappt 13 000 kronor om året. För en ”normalpendlare” som inte betalar statlig skatt rör det sig om drygt 5 000 kronor.

– Det är många barnfamiljer och förare som inte har möjlighet att sätta av tusen kronor i månaden. Jag räknar med att det blir folkstorm bland förmånsbilisterna i storstäderna, när detta går upp för dem, säger Ronny Svensson, som dock inte har några synpunkter på åtgärden som sådan.

– Det är ett politiskt beslut som jag är neutral inför.
”Stor betydelse”

På kort sikt tror han inte att den höjda skatten kommer att påverka intresset för tjänstebil.

– Men på längre sikt kan det få ganska stor betydelse. Kanske folk flyttar eller byter arbetsgivare för att komma närmre sina arbetsplatser, säger Ronny Svensson.

Mattias Goldmann, vd för den gröna tankesmedjan Fores, tycker att det är rimligt att förmånsbilister nu får betala sin trängselskatt.

– Idag betalar övriga landet den här förmånen för framför allt stockholmare. Det är också rimligt att förmånsbilister får en tydligare prissignal om att det lönar sig att låta bilen stå, säger han.
Reseavdrag kan påverka

Han tror liksom Ronny Svensson inte att det kommer att påverka tjänstebilsintresset särskilt mycket på kortare sikt. Men om reseavdraget också ändras, något som regeringen lovat att se över, kan effekterna bli större.

– Ett bättre reseavdrag än idag för de som åker cykel eller kollektivtrafik, i kombination med förändringen av trängselskatt, tror jag kommer att leda till att väsentligt fler väljer bort förmånsbil, och att de som har kvar den oftare låter den stå, säger Mattias Goldmann.

http://www.aftonbladet.se/bil/a/RkJKa/s ... nsbilister
av para
#1200426
Höjdes bilförmånsvärdena när trängselskatten infördes? Nej.
Förmånsbilisterna har alltså kört gratis fram tills nu och ska nu börja betala som vanliga bilister. Stackare....

Jag har själv tjänstebil och kör i Göteborg dagligen. Visst har det varit gött att ”slippa” trängselskatten men helt ärligt så blir det väl lite mer rättvist nu?
Tycker förövrigt att man kan dubblera taxorna så man får bort lite trafik.

Drabbas du själv av detta tuuuurbo?
Användarvisningsbild
av SRT
#1200437
LOL ... har resten av landets trafikanter betalt detta tidigare där de nu ska få betala sina egna avgifter.Det var ju inte en enda dag för tidigt.Grattis till ett bra fattat beslut. :D
#1200438
SRT skrev:LOL ... har resten av landets trafikanter betalt detta tidigare där de nu ska få betala sina egna avgifter.
Nej företaget som leasar bilen har fått betala avgiften, inte landets övriga trafikanter.

Hur ser nya regelverket ut ?

Jag antar att alla behöver börja föra körjournal och redovisa vilka passager som är privata och ska beskattas och vilka som är i tjänsten och inte ska beskattas.
av NilsO
#1200446
"– Det är många barnfamiljer och förare som inte har möjlighet att sätta av tusen kronor i månaden." säger skatteexperten Ronny Svensson på Ynnor AB.

Så är det nog. Men de barnfamiljer det höga beloppet gäller är ju inte genomsnittliga barnfamiljer, utan där åtminstone den ena föräldern betalar statlig skatt (dvs har relativt hög inkomst), och har tjänstebil, vilket brukar betraktas som förmånligt i slutänden.

(Noterar att Ronny Svensson, på Ynnor = "Ronny" baklänges, driver ett företag som erbjuder konsulttjänster vad gäller tjänstebilslösningar till andra företag. Här har Aftonbladet kanske inte valt en helt neutral expert.)
#1200450
Aftonbladet vet väl som regel inte vad neutral betyder :-)

Principiellt helt rätt tycker jag. Nog för att trängselskatten åtminstone här är designad för att intäktsmaximera snarare än minska trafiken men den lilla effekt som finns försvinner ju helt om alla inte ens märker kostnaden själva..
#1200467
Nej jag drabbas inte mer, kommer aldrig bo i dessa storstäder ever , det pangas för mycket där även :)
as glad slippa ärligt talat.

Tänkte så förut själv att det blir ganska bra med trängselavgifter, men det hjälpte inte ett skit, vart bara värre och värre köer med åren, man blir sjuk i huvudet av att stå i köer med bil.
Och värre blir det, oavsett vad dom lägger för straff på vanliga arbetarstackare.
FÖDD FRI, TAXED TO DEATH
asglad slippa dessa vidriga storstäder nu.
OFFTOPIC men det är jävla smäck, rörigt, byggs helatiden, vägarna ändras för ofta, man blir helt stressad och vilse.

Blir högst 1 besök var 10år nu, finns inget att se där, bara bilköer och stressade människor, fyyfasiken.

Jag är bilist 100%, jag vägrar åka bussar och stå ute i regn och rusk vänta på skit som kanske inte kommer eller är försenat, jag gillar inte lukten heller i bussar och tåg. Och sen se en förare sms,a medans han kör .
Det ska lukta wonderbaum, gillar inte åka fordon, vill köra själv 100%
Och ska man då straffas med massa sjuka avgifter , då känner jag mig ovälkommen, och köer blir jag helt slut av, bilarna mår inte heller bra av det.
Jävlar vad det måste vara farligt andas allt det där skitet även med flera hundrabilar i kö helt stilla ofta.

Här jag bor nu är det helt fri väg.
Jag kan lätt köra 5mil här ute på samma tid som ni kommer endast 5km i största städerna. Inget slår frihetskänslan, DET kostar inte en krona åka till städerna här ute, det är så underbart,

är föredetta storcity bo som aldrig mer vill tillbaka till dom
:-)-)

Det skojiga är att vi alla är så olika, har släkt och vänner som kommer ibland på besök ifrån dessa storstäder, dom flesta tycker det är skönt komma bort från stressen, få lugn och ro, men sen finns det personer som blir tokiga nästan efter 2-3 dagar bara, dom finner det för dött här ute, dom får stress av lugnet typ, dom behöver stressen typ där ute i städerna HEHEHE
skoj faktiskt, det är bra ändå, lite som att tänk om alla bilar var Gröna, och alla husen röda, det skulle inte gå ju,
Skönt det finns variationer, och att man kan välja var man vill bo, där man mår bäst ska man vara.
Jag har hittat rätt nu äntligen. Hoppas ni andra känner er nöjda med var ni än finns :)

Ni som älskar avgifter & vill ha mer avgifter, ni får gärna om ni vill donera pengar till mig.
Jag har mycket som behöver handlas, bilderar och så. Det är bara säga till, kan skicka räkning direkt :) :-DD
#1200485
Gäller ju bara nya bilar...


I promemorian föreslås vidare att förmån av betald trängselskatt, väg-, bro- och färjeavgift inte ska ingå i det schablonmässigt beräknade förmånsvärdet. Om det i bilförmånen ingår förmån av sådan skatt eller avgift för förmånsbilen, ska denna förmån beräknas till marknadsvärdet. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2018. Förslaget att fordonsskatten ska brytas ur prisbasbeloppsdelen och tillkomma som en ytterligare post vid beräkningen av bilförmånsvärdet ska gälla bilar av tillverkningsår 2018 eller senare som har registrerats i vägtrafikregistret den 1 juli 2018 eller senare
#1200549
Den lilla kommunisten inom mig har noterat att de jag känner som har förmånsbil också har råd att betala detta. De får väl avstå den där familjeresan som jag ändå inte har råd med. :D
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]