Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Köpte en Volvo 940ltt lite hastigt för att leka och busa med var det tänkt.
Damp eller 40års kris? vilket som.

Det jag insåg direkt var att det är mycket som behöver göras med bilen. Mycket mycket mer än vad man tänkt och såg på i början.
Aja det fixar man snabbt med lite begdelar och så tänkte man.

Nu tycker jag att det varit svårt hitta bra begdelar här man bor och så.
Det har blivit köpa allt nytt.

Det började med att man tänkte allt är jättelätt byta och så på en 940volvo. Det är enklaste bilen meka med typ. Kanske men det är hårt jobb ändå när allt sitter fastrostat eller ärjat o.s.v.

Jag saknar erfarenhet av meka med bilar, men haft stort bilintresse i många år, ägt massor med olika bilar.
Man har ju haft branschvänner och liknande som mekat mycket. Lite har man fattat, men långt ifrån allt.

När man väl börjat =
då inser man nya fel , nya delar , nya grejjer som måste fixas.
Plötsligt inser man att halva bilen måste bytas ut.
Det eskalerar. Specielt med min gamla 940 som rullat 30k

Det är ingen lek byta delar på bilar, det kräver mycket tänkande, kraft, bra verktyg, lite ordning och reda, samt ansvar.
Det går ju inte skruva ut allt hur som, och dit som. Det kan bli trafikfarligt då.

Utan en verkstad.
Man gör allt i backen, andra kanske har garage och allt tiptop.
Jag själv vill ha ett fint garage tiptop för mek nu, aldrig velat förut.

Budgeten är sprängd redan trippelt minst, och kommer öka trippelt minst till.
Tiden har tagit det trippla minst, och kommer kräva det trippla minst till.

Det blev inte alls som planerat.
Och den här bilen kommer inte köras som ren leksak mera.
Det blir köra hårt, men med respekt för tid,plånbok och allt nu.

Känner ni igen detta? Skriv då gärna ett par rader om er bil och story.

Det här blev ju inte alls som planerat :-O)

Med bra tips och råd härifrån forumet har mycket blivit löst även.
Jag vill tacka alla medlemmar och skaparna.
Ett nytt intresse har väckts till liv, jag gillar meka nu fast man får svära ofta.
Det ska bli kul meka mer.
Även fler svärdomar såklart.

Har tyvärr varit med om några proffsmekslurare, där saker bytts på papper som inte alls bytts.

Nu vet man att det som görs blir gjort i allafall. Även fast det svider och tar mycket längre tid ofta.

Skriv av er :-)-)
Lite beroende på hur du bor och framförallt var. Men kolla om det finns någon bil/motorklubb i din närhet. Sök medlemskap där och gör dig bekant med någon som verkar lite extra lärd på området. Det minsta dom kan göra för andra klubbmedlemmar är ju att muntligen tala om hur man lagar eller byter något. Om dom sedan vill delta handgripligen så är det ju mycket bättre. Och specialverktyg brukar inte vara några problem på klubbar.
Sedan är det ju detta med verkstadshandböcker, men saknar man lite erfarenhet om något så hjälper inte alltid en bok heller. Det ser vi ibland exempel på här på forumet. Någon skriver: "Det står i boken att man skall göra si och så, men jag får inte till det ändå!" Även där kanske en erfaren bilklubbmedlem kan räta ut frågetecknen.
Jag ska nog köpa Haynes boken 940 :) Bra tips där
Och bilklubb, ännu bättre tips där, som du säger, blir man bekant med folk i Klubbar så lär det finnas alla verktyg man kanske får låna ibland, som svetts eller liknande.
Kommer kolla upp detta.

Jag vet om att det finns en gammal lokal 1mil härifrån bara där några privat Volvo mekare håller till på fritiden.
Dom är nog de första jag bör åka prata lite med. Det kan ju bli guldvärt det för mig :)
Drömmen att få bli med i deras lilla klubb för en penning, där finns ju erfarenhet av dessa bilar, alla verktyg kan jag tänka mig. Och seriös lyft med mera.
Verkar vara kul folk, lite olika volvo modeller, 740.- 940, 850/v70, några är driftare, par stycken kör stance, och sen är det lite styling och trim övrigt
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]