Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Nu heter dom tydligen inte VEA längre, men när dom kom hette dom så. Dom heter tydligen bara "e" numera. Hursomhelst, en bekant funderade och jag med: Har dessa motorer kamrem eller kamkedja?
Jag har försökt att Googla, men det ger inget glasklart svar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Min D4 har kamrem.
Teknikens värld skrev följande om D4 181hk när VEA lanserades:
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Dubbla turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 4 250 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750-2 500 r/min.
av andersuw
Rådlös skrev:Nu heter dom tydligen inte VEA längre, men när dom kom hette dom så. Dom heter tydligen bara "e" numera.
VEA var det namn Volvo använde under utvecklingsfasen. Motorerna har sedan marknadsförts som "Drive-E". Beteckningen VEA är dock av allt att döma väl etablerat (prova att "googla") och jag håller för egen del fast vid att kalla motorerna så.

Vad kamremmen beträffar så har Volvo ännu en gång förlängt den körsträcka som remmen skall tåla. Bytesintervallet är numera 24 000 mil för både kamrem och multirem. Dock gäller samma maxålder som tidigare: 10 år.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]