Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Hej!
Jag har demonterat påskjuten på hästfinkan. Jag tycker mig se att det är en alko, vagnen är från 1985 så restvärdet är lågt.
Främre bussningen är glapp och behöver bytas. Har ingen anmärkning men det lär det bli om jag åker in. Svängningsdämparen känns ok.
Hur får man ur bussningen? Har plockat ur axeln men bussningen verkar vara i något nylonmaterial och sitter fast riktigt bra.
Jag har ingen avdragare som kan tänkas lyckas med att tvinga ur den. Den yttre kanten är för vek och den inre kanten är såklart några centimeter innen i yttre röret.

Hur har ni som gjort det tidigare lyckats?
Måste man tillverka något specialverktyg eller är det verkstad som gäller?
Att köpa en ny påskjut till denna vagn kostar drygt 3000 kr vilket väl ganska exakt motsvarar vagnens restvärde.

Tack på förhand!

Mvh // Udenius
Har bytt på vagnar på jobbet och då har jag bara knackat ur dom med ett långt slagdon, lit e trixigt men de går. menar du nylonbussningarna som sitter en i varje ände på "stången"? dok efter bytet har jag alltid fått brotcha "stavning" upp bussningen för annars nyper axeln.

Draget har jag demonterat från vagnen först. Det borde även gå att dela dom el spräcka dom på plats. Har du tillgång till tex e tigersåg lär du ju kunna kapa den först längs med först, då blir den ju enklare att ta ur.
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]