Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
Sitter på semstern vid en hotelldator vid en fantastisk Tårne älv. Varför bor det så lite folk i Norrland kan man undra? För dyrt med bil med dessa långa avstånd är troligen svaret. "Alla" bilar i Norrland är 10 år och äldre, något överdrivet.

Råkade se en bil till salu brevid en affär Uppsala med den märkliga skylten "Däcksparkare undanbedes". Jag frågade på säljare vad skylten betydde. Svaret var att de inte vill ha några dumbommar som går och sparkar på däcken som om bilen vore skrot och gick om kring och klagade på allt. Va???? Jag sökte på internet och hittade mycket riktigt några träffar.

Konstigt! Själv sparkar jag alltid på däcken både lätt och hårt. Till och med brukar jag drämma till rejält och vicka med fot och tillbaka, sedan även med händerna. Detta för att kolla att det inte finns glapp i hjullagren och stagen. Många bilar har jag med däckspark avslöjat brister och glapp genom att sparka på däcken.

Någon annan som har någon annan förklaring till skylten eller varför en del skriver så i en bilannons?
av FreddanNo1
Derank skrev:Fundera vidare på det du. ..
Förstår att du är ironisk. Eller sparkar du nedåt?
Eller så är du mindre beläst. Något bör passa in.

Se om jag fått några svar till om en vecka när jag loggar in igen, från semester
av Rådlös
Christer Glenning i Trafikmagasinet (Rattmuffen) hade en gång en fundering om däcksparkning redan på åttiotalet. Nu minns jag dessvärre inte vad han fick för slutsats i sina funderingar, men jag tror (?) att han inte dömde ut metoden. Han hade mycket annat att parodiera över. Bl.a att om en begagnad bil hade ägts av en äldre dam så var den väldigt varsamt körd och väl behandlad. Och var den dessutom tidigare ägd av en präst, ja då var den "himmelskt" sparsamt och försiktigt använd!
Han visade också försäljningstrix där säljaren ställde sig framför en rostig dörr och pekade på en nästan rostfri framskärm och framhöll att bilen hade inga rostskador.
Det vore roligt om detta fanns att se igen på t.ex YouTube för det var faktiskt roligt framställt men med fullt allvar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Dina trådstarter indikerar troll eller lätt "omedveten".
Vilken stad är du från, var jobbar du och med vad, vad kör du och 10 andra frågor som naggar internets anonymitet i kanten.
av llesrof
Däcksparkare är ett begrepp och det vet i princip alla. En däcksparkare är värsta tänkbara spekulanten efterom dennes taktik går ut på att framstå som en expert och hitta så många fel som möjligt på objektet och sedan försöka pruta. Däcksparkaren är övertygad om att han också är expert på bilar (och på allt annat också för den delen) och vill få det till att han gör säljaren en tjänst genom att köpa bilen. Ofta utförs kontrollen av objektet genom att däcksparkaren rycker, sliter och slår och går allmänt hårdhänt åt bilen för att framhäva inbillade och/eller påhittade brister.

När min farfar skulle göra sig av med sin gamla Volvo 240 så tog farsan och han bilen till en arab som köpte in sämre begagnade bilar. Araben slet loss en slang som hade med avgaserna att göra och ville genast dra ned priset eftersom det rök ur slangen och att det indikerade ett dyrt fel. Det vara bara det att farsan kunde en del om bilar han också och det skulle ryka ur den slangen. Araben körde alltså med däcksparkartaktik.
Användarvisningsbild
av Derank
svaret på frågan fick ju TS redan i Uppsala av den som tänkte säjja sin bil. Jag vet inte om TS bara trollar el vad det är för alla över 12år borde veta vad en däcksparkare är
av FreddanNo1
llesrof skrev:Däcksparkare är ett begrepp och det vet i princip alla. En däcksparkare är värsta tänkbara spekulanten efterom dennes taktik går ut på att framstå som en expert och hitta så många fel som möjligt på objektet och sedan försöka pruta. Däcksparkaren är övertygad om att han också är expert på bilar (och på allt annat också för den delen) och vill få det till att han gör säljaren en tjänst genom att köpa bilen. Ofta utförs kontrollen av objektet genom att däcksparkaren rycker, sliter och slår och går allmänt hårdhänt åt bilen för att framhäva inbillade och/eller påhittade brister.

När min farfar skulle göra sig av med sin gamla Volvo 240 så tog farsan och han bilen till en arab som köpte in sämre begagnade bilar. Araben slet loss en slang som hade med avgaserna att göra och ville genast dra ned priset eftersom det rök ur slangen och att det indikerade ett dyrt fel. Det vara bara det att farsan kunde en del om bilar han också och det skulle ryka ur den slangen. Araben körde alltså med däcksparkartaktik.
Inloggningen låg kvar på hotelldatorn nu när jag skulle kolla vädret.
Tack vilket bra svar! Vänligt av dig. Hade inte hört uttrycket förr.
Herr "Derank" å andra sidan som kallade mig för internet-troll och att alla över 12 borde veta det. Vet du vad snömos är? Slå upp det. Det du skriver är snömos...

Nu har jag kollat vädret för en vecka framåt och Skall vara internetfri i en vecka drygt. På väg till Finland.
Användarvisningsbild
av Robbi
FreddanNo1 skrev:
llesrof skrev:Däcksparkare är ett begrepp och det vet i princip alla. En däcksparkare är värsta tänkbara spekulanten efterom dennes taktik går ut på att framstå som en expert och hitta så många fel som möjligt på objektet och sedan försöka pruta. Däcksparkaren är övertygad om att han också är expert på bilar (och på allt annat också för den delen) och vill få det till att han gör säljaren en tjänst genom att köpa bilen. Ofta utförs kontrollen av objektet genom att däcksparkaren rycker, sliter och slår och går allmänt hårdhänt åt bilen för att framhäva inbillade och/eller påhittade brister.

Inloggningen låg kvar på hotelldatorn nu när jag skulle kolla vädret.
Tack vilket bra svar! Vänligt av dig. Hade inte hört uttrycket förr.
Herr "Derank" å andra sidan som kallade mig för internet-troll och att alla över 12 borde veta det. Vet du vad snömos är? Slå upp det. Det du skriver är snömos...

Nu har jag kollat vädret för en vecka framåt och Skall vara internetfri i en vecka drygt. På väg till Finland.
Jag visste inte heller vad en däcksparkare var innan jag råkade ut för en sådan när jag skulle sälja en V70. Idioten började dra ratten max åt ett håll för att se om det knakar. Sen skulle fanskapet rycka i avgassystemet och då jag stopp, ta det lugnare, du pajar ju det. Sen började han sparka stenhårt på däcken och då fick jag nog och bad idioten dra och helvete och sa att bilen får han fan inte köpa och att har styrleden fått glapp så får han betala det. Han blev förvånad och pös iväg.

Sen upplyste nästa spekulant att det var en "däcksparkare" jag råkat ut för. Han köpte den efter en provtur.
Användarvisningsbild
av Derank
Ber om ursäkt freddan men jag trodde du drev med oss. Det var dumt sagt av mig, Sorry.
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]