Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Läste Teknikens värld och där står att Volvo skall satsa på mildhybrid, laddhybrid och elbil från 2019.
Vad menas med mildhybrid?
av andersuw
En "mildhybrid" är en bil som tar hjälp av en liten elmotor och ett litet batteri för att tillvarata den energi som annars går förlorad när man bromsar. På det sättet kan man minska förbränningsmotorns förbrukning. I motsats till laddhybrider och renodlade batteribilar kan en mildhybrid inte laddas från elnätet. Den första mildhybrid som sålts i större omfattning är Toyota Prius.
av Lövet
Mildhybrider har ännu mindre batteri än Prius och kan bara köra mycket korta sträckor på batteri. Poängen är att bara rulla igång bilen med elmotorn, sedan tar förbränningsmotorn över. Återvinning av energi sker som andersuw anger ovan. Audis 48v system i Q7 och A8 är ett exempel på vad biltillverkarna själva avser med mildhybrid så det är något liknande detta som Volvo antagligen har köpt in: http://www.autonews.com/article/2017060 ... ild-hybrid

Intressant nog kan samma system också användas till andra saker. I SQ7 använder man systemet istället för att snurra igång en elektrisk turbo: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... bo-och-48v
Användarvisningsbild
av Derank
Lövet skrev:Mildhybrider har ännu mindre batteri än Prius och kan bara köra mycket korta sträckor på batteri. Poängen är att bara rulla igång bilen med elmotorn, sedan tar förbränningsmotorn över. Återvinning av energi sker som andersuw anger ovan. Audis 48v system i Q7 och A8 är ett exempel på vad biltillverkarna själva avser med mildhybrid så det är något liknande detta som Volvo antagligen har köpt in: http://www.autonews.com/article/2017060 ... ild-hybrid

Intressant nog kan samma system också användas till andra saker. I SQ7 använder man systemet istället för att snurra igång en elektrisk turbo: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... bo-och-48v
Det låter verkligen helt förkastligt, rulla igång och sedan tar motorn över. Vad ska man vinna på det i praktiken.
av Lövet
Dags att läsa på lite Derank. En förbränningsmotor är som minst effektiv under acceleration och som mest i konstant fart. Det finns massor att vinna på att avlasta förbränningsmotorn under just acceleration. Plus att man tillvaratar energi som annars bara försvinner som värme i bromsarna. Win-win.
Användarvisningsbild
av Derank
Och på det skulle man vinna vadå? För mig låter det lite som att släcka bakljus en dagtid gör att spara energi. Visst. Många bäckar små men det där för ju ingen påverkan i praktiken.

Så länge Indien och Kina står för världens sopberg och utsläpp tycker jag personligen att det är löjeväckande att en prata om miljöpåverkan på jorden i det vad lilla Sverige tag sig till. ......men men alla är vi saliga i vår tro
Användarvisningsbild
av Derank
Jag skulle få inte betala en cent extra för en mildhybrid. , skulle inte ens välja den framför en ren bensinare även om priset var detsamma.

Men det är bara min åsikt och de som räcker att de bidrar till ett bättre samhälle genom att köpa en mildhybrid blir säkert ochså nöjda.
av andersuw
Derank skrev:Och på det skulle man vinna vadå? För mig låter det lite som att släcka bakljus en dagtid gör att spara energi. Visst. Många bäckar små men det där för ju ingen påverkan i praktiken.
Tvärtom är det ett effektivt sätt att tillvarata den bromsenergi som annars går förlorad, särskilt i stadstrafik där det är nästan omöjligt att köra utan rätt flitigt användande av fotbromsen, eller om man kör som du med en massa onödiga accelerationer följda av hårda inbromsningar. ;-)
Derank skrev:Så länge Indien och Kina står för världens sopberg och utsläpp tycker jag personligen att det är löjeväckande att en prata om miljöpåverkan på jorden i det vad lilla Sverige tag sig till. ......men men alla är vi saliga i vår tro
Det är ju en klen tröst att vi alla är saliga i vår tro när somliga tänker så åt h-e. Tur att det inte är du som bestämmer hur Volvos bilar skall se ut framöver. :D
av andersuw
Lövet skrev:Dags att läsa på lite Derank. En förbränningsmotor är som minst effektiv under acceleration och som mest i konstant fart. Det finns massor att vinna på att avlasta förbränningsmotorn under just acceleration. Plus att man tillvaratar energi som annars bara försvinner som värme i bromsarna. Win-win.
Nja en förbränningsmotor kan vara väl så effektiv vid ordentligt gaspådrag som när man rullar i konstant fart med litet pådrag. Det gäller särskilt äldre bensinare med sugmotor där man får klara pumpförluster vid delgas. Men det finns en hel del att vinna på att tillvarata bromsenergin och jag är helt överens med dig om att detta är ett steg i rätt riktning från Volvos sida.
Användarvisningsbild
av Derank
slka bli intressant att se i verkligheten vad man sparar på 2000mil, blir väl som med start/stopp....3dl per år.....fantastiskt.
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]