Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sitter ibland och tittar på bilannonser på Blocket o.dyl. hemsidor. Ett återkommande fenomen, även på äldre bilar, är att man antingen fotar bilen så att man precis inte ser plåten, eller tejpar över densamma.
Jag har full förståelse för om man gör det en "nyare" (max 10 år eller minst 50k kronor) bil, alternativt en äldre men ovanlig modell - typ T-Gul/T-Röd. Men alltså, om man har typ en 850 2.5 SE som man vill ha 10k för, eller en 940 LTT 150 hk för 12,5k - vad i hela friden maskar man då plåten för? ?:-/
Skulle någon komma och sno en sådan bil, eller vaddå? :lol:
Någon annan som har några tankar om detta fenomen?
Antar att det är för att det inte ska gå att slå upp reg.nr och få fram tel.nr till säljaren. Gissar man slipper folk som ringer och jiddrar och skambudar. Plus att det är lättare att ta första kontakten via mejl och därefter kanske ge ut sitt tel.nr till köpare som verkar seriösa.
Schmoyoho skrev:Vet inte hur den informationen skulle kunna vara till större skada på en bil på blocket än för någon som ser bilen irl.
Tänkte precis detsamma....

Annars hade du ju rätt bra tankar i mitt första inlägg, som jag faktiskt inte tänkt på.
När vi sålde 940 vraket (Doddan), med plåten fullt synlig, så var det dock inga "idioter som bara skulle ringa", däremot ville "alla" ha den och den blev såld på 2 h, trots att den inte startade.... ??:-/
Jag tror att de flesta som döljer skylten gör det för att de sett att andra gör det. De tror säkert att de kan få en massa psykopater eller konstiga spekulanter efter sig om registreringsskylten syns. Önsketänkande skulle jag tro. Skulle jag annonsera ut min bil så vill jag att skylten skall synas så att presumtiva köpare kan kolla upp bilen och se att den är lika okej som jag skriver i annonsen.
Jag tror som llesrof. Det finns egentligen ingen anledning att dölja registreringsnumret om man inte själv har något fuffens för sig. Däremot goda anledningar att visa registreringsnumret om man vill locka seriösa köpare.
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]