Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Jag kan inte låta bli att skatta lite när Samuelsson berättar att de som första premiumtillverkare ska lansera enbart elektrifierade bilar från 2019. Han glömde tydligen bort att Tesla kan ta över miljonen betalt för en Model X eller Model S och har gjort så i flera år.

Bortsett från det; det är väl jättebra att Volvo har lagt ut en plan för hur övergången till el ska gå till. Tittar man lite i backspegeln så har Volvo gjort ett väldigt målmedvetet arbete åt detta håll. Man har fasat ut 5- ,6- och 8-cylindriga motorer, utvecklat VEA-serien, börjat sälja laddhybrider och har snart två plattformar (SPA och CMA) som båda är förberedda för elektrifiering. Ett imponerande arbete för att vara en relativt liten biltillverkare, och det hade aldrig gått utan Geelys vilja att investera många miljarder i Volvo.
Användarvisningsbild
av V9097
TommyP86 skrev:...vilket också kan innebära hybrid.

Vilket Volvo är väldigt tydliga med i sin pressrelease, kolla gärna på filmen i länken nedan.

-Mildhybrid 48V
-Twin Engine
-Enbart eldrift

https://www.media.volvocars.com/global/ ... l-electric
Användarvisningsbild
av GustavE
Det finns vad jag kan komma på 4 olika sorters elbilar att köpa idag. Volvos 3 presenterade motoralternativ verkar tyvärr vara de sämre av de 4. De 4 är:
- Rena elbilar som går 10-40 mil. Exempel som finns att köpa redan idag: Golf, Renault Zoe, Nissan
Leaf, BMW i3, Tesla
- Twin Engine som går 4 mil: V60, XC90, Golf, Passat, Toyota Prius Plug-In
- Hybrid som går nån kilometer och som inte kan laddas: Toyota Prius
- Ren elbil men med liten nöd-bensinmotor som går 20 mil: BMW i3 REX

Nu är jag absolut ingen BMW-fantast snarare tvärt om, har aldrig ägt en BMW och är det någon som kör som en idiot är det väldigt ofta en BMW, Mercedes eller Audi. Men på det här området tycker jag dom har den enda rätta lösningen!

Jag tycker det är ganska värdelöst med de 3 alternativ Volvo verkar ha valt av följande anledningar:

Ren elbil: ständig räckviddsångest om den används som man använder en normal bil. Kan dock fungera om man alltid bara åker några mil tex i en stad.
Twin Engine: stor förbränningsmotor tar så mycket plats och vikt att man bara får 4 mils eldrift vilket är fjuttigt.
Hydbrid (av Volvo kallat mildhybrid) ren lekstuga och helt onödigt: nån kilometer på el om det blir som Prius.

Det finns dock ett litet hopp. Har för mig att jag läste nånstans för flera år sen om nån 1-cylindrig VEA som skulle va nödmotor till annars ren elbil, det vore nåt! Synt att det inte va ett knyst om det i pressreleasen.
Användarvisningsbild
av joel80
Rena elbilar kommer ta över om några år. De enda som snackar om räckviddsångest är de som aldrig kört elbil.
Snabbladdare är redan väl utbyggt i Sverige förutom i norrlands inland, men det är på gång där samt att man snabbt också förtätar övriga Sverige. Det går at ta sig genom landet med en elbil som bara klarar 10-15 mil idag.. fast det tar tid då man måste ladda ofta. Med en elbil som klarar 30-40 mil går det betydligt snabbare. En tur på 60-70 mil tar då normalt inte längre tid om man stannar och fikar eller äter nått på vägen då man också kan ladda.

Förresten, det finns dublett av den här tråden... med lite mer korrekt rubrik.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=135821
Användarvisningsbild
av GustavE
Jag har ingen elbil men min kusin har en ren elbil med lång räckvidd och dom är alltid osäkra hur långt dom ska våga åka när dom beger sig utanför Stockholm, speciellt vintertid.

Det är inte bara ångesten, det handlar också om komfort. Stanna för att tanka el i tid och otid är inte komfortabelt. Och stannar man för att fika, fikar man hellre än att köa och/eller leta efter ladduttaget. Jag tycker det är tråkigt att tanka min vanliga bensinbil, skulle gärna ha 200 literstank så jag slapp tanka så ofta. Då tankar den ca 1 mil i sekunden, något som den bästa av alla elbilsladdare inte är i närheten av. Dom allra bästa elbilsladdarna laddar väl inte ens 1 mil i minuten.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad har dom för bil?

Tycker du det är tråkigt att tanka är det elbil du ska ha. Speciellt om nått år då det blir vanligare med 30-40mil räckvidd. Du har alltid "full tank" på morgonen. Endast då du kör över 30 mil på samma dag behöver du tänka på att ladda under färd.

Jag skulle spara väldigt mycket tid om jag hade en elbil som gick 30 mil. Som det är nu tankar jag minst varannan vecka.. Trots att jag oftast klarar 100mil på en tank.
Teslas supercharger laddar upp till 120kw. Alltså ca 2kwh per minut. Det ger lite drygt en mil i en Model S, lite under en mil i en Model X.. Kommande laddsationer som håller på att byggas i Sverige nu klarar 150kw. Tesla drar rätt mycket per mil då det är en högprestandabil. Andra elbilar snittar ofta 1,3-1,7kwh per mil..
Jag kan absolut tänka mig att stanna 20 minuter efter 30-40 mils körning! Speciellt om jag har en milkostnad på runt 1,50kr/mil med den el jag laddar hemifrån!
Användarvisningsbild
av V9097
GustavE skrev:Det finns vad jag kan komma på 4 olika sorters elbilar att köpa idag. Volvos 3 presenterade motoralternativ verkar tyvärr vara de sämre av de 4. De 4 är:- Rena elbilar som går 10-40 mil. Exempel som finns att köpa redan idag: Golf, Renault Zoe, Nissan Leaf, BMW i3, Tesla- Twin Engine som går 4 mil: V60, XC90, Golf, Passat, Toyota Prius Plug-In- Hybrid som går nån kilometer och som inte kan laddas: Toyota Prius- Ren elbil men med liten nöd-bensinmotor som går 20 mil: BMW i3 REX
Jag kan hålla med dig om att det finns en marknad för elbilar med räckviddsförlängare, men egentligen är de ju inget annat än laddhybrider där huvudmotorn blivit elmotor och förbränningsmotorn har blivit sekundär. Det är en glidande skala av laddhybrider där XC90 T8 är i ena änden, och BMW I3 Rex i den andra änden. Inget i pressreleasen säger i vilken grad kommande laddhybrider är beroende av sin bensinmotor :D

Vad vi helt säkert vet om Volvo är att de kommer att ha 3-cylindriga förbränningsmotorer i vissa kommande laddhybrider för att spara vikt, utrymme och pengar. Det kanske inte uppfyller din önskan helt, men är i alla fall ett steg i den riktningen jämfört med dagens T8 Twin Engine.
Användarvisningsbild
av GustavE
Ja det är därför jag ser fram mot rena elbilar så jag slipper tanka. Även att milkostnaden sjunker ser jag fram mot. Tycker bara det är synd att det inte fanns med räckviddsförlängare bland Volvo idag presenterade 3 alternativ.

Är man lite fräck kan man säga att 2 av 3 motorlösningar i den NYA STORA ELBILSSATSNINGEN innehåller vanliga stora förbränningsmotorer.

Hade man fått önska fritt hade den kunnat innehålla bara 2 motoralternativ med 0 stora förbränningsmotorer:
- Ren elbil för dom som bara kör efter stora vägar eller i städer hela tiden.
- Ren elbil med en fjuttig liten bensinmotor (man kan ha några dunkar Aspen alkylatbensin i en takbox på Norrlandssemestern) för oss som vill ha den totala friheten som Sveriges bilåkande befolkning haft i ca 50 år.
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]