- ons 05 jul 2017, 11:56
Det finns vad jag kan komma på 4 olika sorters elbilar att köpa idag. Volvos 3 presenterade motoralternativ verkar tyvärr vara de sämre av de 4. De 4 är:
- Rena elbilar som går 10-40 mil. Exempel som finns att köpa redan idag: Golf, Renault Zoe, Nissan
Leaf, BMW i3, Tesla
- Twin Engine som går 4 mil: V60, XC90, Golf, Passat, Toyota Prius Plug-In
- Hybrid som går nån kilometer och som inte kan laddas: Toyota Prius
- Ren elbil men med liten nöd-bensinmotor som går 20 mil: BMW i3 REX
Nu är jag absolut ingen BMW-fantast snarare tvärt om, har aldrig ägt en BMW och är det någon som kör som en idiot är det väldigt ofta en BMW, Mercedes eller Audi. Men på det här området tycker jag dom har den enda rätta lösningen!
Jag tycker det är ganska värdelöst med de 3 alternativ Volvo verkar ha valt av följande anledningar:
Ren elbil: ständig räckviddsångest om den används som man använder en normal bil. Kan dock fungera om man alltid bara åker några mil tex i en stad.
Twin Engine: stor förbränningsmotor tar så mycket plats och vikt att man bara får 4 mils eldrift vilket är fjuttigt.
Hydbrid (av Volvo kallat mildhybrid) ren lekstuga och helt onödigt: nån kilometer på el om det blir som Prius.
Det finns dock ett litet hopp. Har för mig att jag läste nånstans för flera år sen om nån 1-cylindrig VEA som skulle va nödmotor till annars ren elbil, det vore nåt! Synt att det inte va ett knyst om det i pressreleasen.