Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av robbieboy
Hej alla!!

Köpte prisma på osynlig.org
Blev stannad av polisen som sa att det var olagligt. Jag erkände inte. Blir nog rättegång.
Ngn som vet om det verkligen ÄR ok att köra med sådan?
Några kryphål tro?
All hjälp mottages..

Fred på er kamrater..
/R
av Frigge
Hmmm.... Nja frågan är ju :roll:
Som jag ser det är det inte olagligt om skylten är tydlig och Reg nr:et syns vilket det borde göra om man ser den framifrån eller bakifrån.
Plasman är väl gjord så att regnr:et inte syns snett uppifrån :?: eller ?
Trodde inte ens Polisen skulle reagera på att man hade det på.
Jag skulle inte heller erkänt, tror det blir svårt att fälla dig i en ev rättegång.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Gå in på länken nedan och läs själva om det är lagligt eller inte.

I mina ögon verkar det lite luddigt :lol:

http://osynlig.org/lagen.html
Användarvisningsbild
av AndreasC
Kan man inte bli dömd för bara uppsåtet ? Alltså regelbrottet behöver inte vara att du satt på den utan syftet med den, att skylten "modifierats" för att inte synas uppifrån och anledningen till det är att undvika kameror ?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag gissar. kola jag skrev gissar. är detta tydligt nog?

jag gissar att man inte får ha detta. numerskylten måste ju vara synlig, vilket den inte blir för en fartkamera om du har denna.
av sportmomentum
Solklart böter, enligt mig alltså. Lagen säger annorlunda kan tänkas. Beror lite på Polisen också då den mänskliga faktorn spelar in, men dessa Poliser var nitiska mao. Hoppas det löser sig, men största felet begånget när denna device monterades!
av robbieboy
Tror att osynlig.org har lite luddig beskrivning..
Men undrar vad lagen säger..=)
Nåja..får se hur det går. Jag kommer neka.. =)
Kan inte bli värre än 1500kr ändå..=)
Jag uppdaterar när jag vet mer..=)
av Frigge
Eftersom det inte finns någon lag emot att skylten inte är synlig uppifrån sett skulle jag tro att det är omöjligt att fälla i detta fall. I min tolkning av texten i länken är att du inte kan fällas för detta. En Advokat yttrar sig ju ang skärm ovanför reg plåten och att han inte ser någonstans i lagen att skylten måste vara synlig uppifrån. Däremot kan dom ju skada en fotgängare och vara olagliga pga det.

Jag röstar på OSKYLDIG :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Eftersom det inte finns någon lag emot att skylten inte är synlig uppifrån sett skulle jag tro att det är omöjligt att fälla i detta fall. I min tolkning av texten i länken är att du inte kan fällas för detta. En Advokat yttrar sig ju ang skärm ovanför reg plåten och att han inte ser någonstans i lagen att skylten måste vara synlig uppifrån. Däremot kan dom ju skada en fotgängare och vara olagliga pga det.

Jag röstar på OSKYLDIG :wink:
jag har inte läst länken 8det är väll partisk info på den länken)

är du säker på att det inte finns nån lag om att skylten ska vara synlig uppefrån.
det finns väll lag om i vilket område på bilen den ska sitta, för att kunna vara synlig
& det finns väll lag om att man måste hålla skylten ren så den syns
ett prisma är väl att smuta ner skylten, den kommer ju ialla fall inte synas.

sen kanske man kan dömas för andra saker. varför har du monterat prismat. det kan ju bli nått där du blir dömd för uppsåt till förhind av identifiering. (kan det heta så?)
av Frigge
Citerar Motormännens Jurist :

Han säger: "Jag har svårt att se att en domstol utan lagändring kan döma någon för böter för att reg skylten inte varit väl synlig för försökets kameror". Ett uttalande han har gjort angående en debattartikel i samband med stockholmsförsöket. Därmed kan man dra en direkt parallell till Protectorn.

Ytterligare ett citat

När ABC nyheterna i SVT frågade trafikpolisen så sa de:

"- Linsen är helt ok eftersom man kan se skylten framifrån och bakifrån nere på vägen.”

Ja vi tar väl ett till då :lol:

Lagen säger att skylten måste vara synlig för ögat, men det står inget om att den måste synas på ett fotografi (ref. SFS 2001:650, 7kap. 8§). ABC-nyheterna på SVT den 29 december 2005:

Jag har egentligen ingen aning om utfallet i ett sådant ärende men tror nog att Svensk lag hellre friar än fäller i detta då det inte verkar finnas ngt skrivet i lagboken om detta (än)[/b]
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bakaxeln är inga problem, GL 5 80W-90 om du i[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]