Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Vi ska köra ner till Prag på lördag och är lite veliga inför vårt vägval.

För det första, vi ska inte ta färjan till Tyskland. Vi kör landvägen Danmark/Tyskland via Flensburg.

Därefter får vi två förslag på resväg.

1. ViaMichelin rekommenderar Hamburg (A7) Hannover (A2) Magdeburg (A14) Dresden (A17/D8) Prag.
2. Min GPS app (Sygic) rekommenderar Hamburg (A24) Berlin (A10/A13) Dresden (A17/D8) Prag.

Enligt respektive karttjänst så ska sträckan vara i princip densamma likaså tiden det tar att köra sträckan.

Finns det någon fördel med att välja någon av rutterna eller är det hugget som stucket?
Användarvisningsbild
av Robbi
Alexas skrev:Vi ska köra ner till Prag på lördag och är lite veliga inför vårt vägval.

För det första, vi ska inte ta färjan till Tyskland. Vi kör landvägen Danmark/Tyskland via Flensburg.

Därefter får vi två förslag på resväg.

1. ViaMichelin rekommenderar Hamburg (A7) Hannover (A2) Magdeburg (A14) Dresden (A17/D8) Prag.
2. Min GPS app (Sygic) rekommenderar Hamburg (A24) Berlin (A10/A13) Dresden (A17/D8) Prag.

Enligt respektive karttjänst så ska sträckan vara i princip densamma likaså tiden det tar att köra sträckan.

Finns det någon fördel med att välja någon av rutterna eller är det hugget som stucket?
Ta via Berlin. Körde via Hannover häromdagen, massa trafikarbeten och mycket trafik!
Körde i många år nr 1 men testade sedan Trelleborg - Rostock och i samband detta nr 2. Större och bättre vägar, går totalt snabbare och är skönare att köra enligt mig.

Varför skippa färja? Åker alltid färja ner nu och via Puttgarden Bordershopen hem nu för tiden =)
Jag har kört genom Tyskland bägge vägarna. Är du bara ute efter att snabbast möjligt transportera dig, ta vägen över Berlin. Jag brukar ofta börja med färjan Trelleborg - Rostock, men vill man köra igenom Danmark så går det också. Just sommartid kan det vara en bra idé att skippa eventuella köer vid färjan.
av Alexas
Micce1980 skrev:Varför skippa färja? Åker alltid färja ner nu och via Puttgarden Bordershopen hem nu för tiden =)
Jag skippar färjan av en så banal sak som åksjuka. Och värst är sjögång. Så jag skippar det och njuter av att sitta bakom ratten istället :D

Okej så alternativet via Berlin verkar alltså bäst i och med att det enligt Robbi är mycket trafikarbete på vägen genom Hannover. Jag har Live traffic på Sygicen. Den kanske väljer vägen genom Berligen för att den beräknar den som snabbare på grund av vägarbeten/trafik?
Användarvisningsbild
av Robbi
Malmstroem skrev:Jag har kört genom Tyskland bägge vägarna. Är du bara ute efter att snabbast möjligt transportera dig, ta vägen över Berlin. Jag brukar ofta börja med färjan Trelleborg - Rostock, men vill man köra igenom Danmark så går det också. Just sommartid kan det vara en bra idé att skippa eventuella köer vid färjan.
För mig i Gbg-trakten så är färjan Varberg-Grenå guld. Det tar mig dryga timmen till Varberg och när man är i Grenå åker man snabbt genom Danmark.
Användarvisningsbild
av Robbi
Alexas skrev:
Micce1980 skrev:Varför skippa färja? Åker alltid färja ner nu och via Puttgarden Bordershopen hem nu för tiden =)
Jag skippar färjan av en så banal sak som åksjuka. Och värst är sjögång. Så jag skippar det och njuter av att sitta bakom ratten istället :D

Okej så alternativet via Berlin verkar alltså bäst i och med att det enligt Robbi är mycket trafikarbete på vägen genom Hannover. Jag har Live traffic på Sygicen. Den kanske väljer vägen genom Berligen för att den beräknar den som snabbare på grund av vägarbeten/trafik?
Nja, den ledde om mig på småväg runt Hamburg. Välj mot Berlin med en gång istället.
Alexas skrev:

Jag hade också hoppat över färja, och speciellt trelleborg-rostock. Konserven dom körde senast jag åkte (första och sista gången) var helt klart färdig för afrikaexport.
Alexas skrev:

Min favorit är Trellebrog - Sassnitz , tar bara lite över 4 timmar och med nya bron från Rugen så finns inte det långa köerna vis Stralsund längre. Jag kan också bli sjösjuk men med så kort överfart och dessutom på sommaren är ju risken minimal. Skillnad på vintern med alla stormar.

Det är ju en djäkla omväg bort över Danmark om man ska österut i Europa, skillnad om man är på väg åt Frankrike.

Så vidare över Berlin / Dresden (Östra vägen ned till Berlin (20), lite trafik och låååååånga sträcker med fri fart)
av Alexas
Vi har egentligen inte totalt uteslutit eller bannlyst färja. Det kan bli så också att det blir rödby puttgarden om det visar sig bli gynnsamt väder men vi är inställda på landvägen i nuläget.

Men då blir det Alltså Berlin - Ringen runt och sedan Dresden :)

Får se vad min XC70 D5 -06 med 201 000 km på mätaren tycker om resan :D Jag har VIDA och dator med mig just in case...
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]