Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,
Några råd om hur man kör från södra Tyskland till Garda? De flesta verkar köra München, brennerpasset. Jag hörde en skräckhistoria om någon som körde via bergen och höll på att avlida av skräck nedför sepentinvägar. Der går ju väg 7 från Ulm till Brennerpasset, alltså andra hållet och inte omväg från München? Hur är den?
Robbi skrev:Hej,
Några råd om hur man kör från södra Tyskland till Garda? De flesta verkar köra München, brennerpasset. Jag hörde en skräckhistoria om någon som körde via bergen och höll på att avlida av skräck nedför sepentinvägar. Der går ju väg 7 från Ulm till Brennerpasset, alltså andra hållet och inte omväg från München? Hur är den?
Köra småvägar är kul men kanske var den personen du känner inte så van att köra alpvägar? Kan vara stressigt för nervsvaga :wink: Knappa in på gps:en att välja största väg sen är det bara att köra, inget att tänka på.
Hur vill du köra? Ska det gå fort och lätt är ju motorvägen du beskriver förmodligen bäst.

Huruvida man dör på alpvägar håller jag med om hänger lite på person. Oavsett lär det ta mycket längre tid eftersom sträckan blir längre och hastigheten lägre.
Vi har inte kört raka spåret ner nån gång, men nog lite fram och tillbaka. Åkte brennerpasset hem senast, och det är mycket trafik, speciellt när du närmar dej garda. Betalstationen när du tar av autostradan (vid garda) är enorm, men kunde varit 3 gånger så stor, minst.
Ner tror jag vi körde via stelvio-trento-valpolicella-verona och det var betydligt mycket häftigare. Dock var det 1m sikt framåt på brantaste och kurvigaste delen, vilket höll i sej bra långt nedåt, det var inte speciellt häftigt .
Det var två år sen sist, så jag kan ha fått nåt fel...
Jag har viss erfarenhet av alla tre alternativen även om jag när det gäller två av dem inte varit på väg mot just Gardasjön. Jag skulle utan större tvekan välja huvudalternativet (det första). De andra två innebär bara lite onödig omväg utan att bjuda på mer av vacker natur eller mindre av vedermödor (statistiskt sett, risk för trafikstörningar finns i alla tre fallen). Någon risk för att ni skall "falla av pinn" på serpentinvägar finns inte så länge ni håller er till huvudvägarna. Dock kan det även på dem finnas skäl att använda motorbroms på sina ställen, inte bara fotbroms om man vill att den senare skall vara fullt frisk om den verkligen skulle behövas.

Den gången vi faktiskt skulle till Gardatrakten passerade vi gränsen mellan Österrike och Italien vid Timmelsjoch på resan ner. Den vägen kanske man dock inte skall åka om man är känslig för svindel. ;-) Men vackert är det, i alla fall om solen skiner. Annars kan det bli lite dålig sikt däruppe. ;-)

https://www.pinterest.se/pin/332070172503556451/
andersuw skrev:Jag har viss erfarenhet av alla tre alternativen även om jag när det gäller två av dem inte varit på väg mot just Gardasjön. Jag skulle utan större tvekan välja huvudalternativet (det första). De andra två innebär bara lite onödig omväg utan att bjuda på mer av vacker natur eller mindre av vedermödor (statistiskt sett, risk för trafikstörningar finns i alla tre fallen). Någon risk för att ni skall "falla av pinn" på serpentinvägar finns inte så länge ni håller er till huvudvägarna. Dock kan det även på dem finnas skäl att använda motorbroms på sina ställen, inte bara fotbroms om man vill att den senare skall vara fullt frisk om den verkligen skulle behövas.

Den gången vi faktiskt skulle till Gardatrakten passerade vi gränsen mellan Österrike och Italien vid Timmelsjoch på resan ner. Den vägen kanske man dock inte skall åka om man är känslig för svindel. ;-) Men vackert är det, i alla fall om solen skiner. Annars kan det bli lite dålig sikt däruppe. ;-)

Det är jättefint, åkt där också. Värt varenda minut, men det bör vara klart väder.
TommyP86 skrev:
andersuw skrev:Jag har viss erfarenhet av alla tre alternativen även om jag när det gäller två av dem inte varit på väg mot just Gardasjön. Jag skulle utan större tvekan välja huvudalternativet (det första). De andra två innebär bara lite onödig omväg utan att bjuda på mer av vacker natur eller mindre av vedermödor (statistiskt sett, risk för trafikstörningar finns i alla tre fallen). Någon risk för att ni skall "falla av pinn" på serpentinvägar finns inte så länge ni håller er till huvudvägarna. Dock kan det även på dem finnas skäl att använda motorbroms på sina ställen, inte bara fotbroms om man vill att den senare skall vara fullt frisk om den verkligen skulle behövas.

Det är jättefint, åkt där också. Värt varenda minut, men det bör vara klart väder.
Tack, ja, det är ju det där med automat och motorbroms. Har inte riktigt lärt mig hur man beter sig nedförs mer än att bromsa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]