Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Läste nånstans att Audi t ex inte galvar sina karosser längre då de är av höghållfast stål, som kan göras tunnare och lättare, och då är frågan hur känsliga de blir för rost i framtiden. Men det var inte det jag tänkte fråga utan jag som inte hängt med undrar nu om vad min nya V40 kan tänkas va gjord av, vanlig bilplåt som inte är eller är galvad/zinkad eller höghållfast stål? För allt det kan väl rymmas under beteckningen "plåt" som ViBilägare skriver.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
semmelman skrev: vad min nya V40 kan tänkas va gjord av, vanlig bilplåt som inte är eller är galvad/zinkad eller höghållfast stål?
Det är blandat materialval i din V40... allt från vanlig plåt till till höghållfast stål i olika klasser
Se bild http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... h-smartare
Allt är galvat på något vis.. dock finns det enstaka plåtar som inte är det, och aluminiumplåtarna också förstårs
Lucif3r skrev:Volvo har ju absolut gått ner i kvalitet på rostskyddet sen 90-talet/tidigt-00-tal... Var och varannan nyare volvo är ju rostiga :???:
Har nog mer att göra att bilen som fortskaffningsmedel inte får den prioritet och skötsel den kräver av ägaren numera. Folk hinner inte eller bryr sig mindre idag. Det är enklare att byta ut bilen när den ser lite skamfilad ut för när grannen rullar ut sin nya bil så ser han ner på din misskötta och då måste du ju bräcka honom med den nyaste och så håller det på.
Hur ska man sköta sin bil då och kunna påverka att den inte rostar, underredstvätt på macken saltar ju bilen mera och skulle man själv ligga under och högtryckspola så skulle man väl trycka in salt-grusblandningen upp å in i skarvar så det rostar ännu mer, få bort saltgrus i skärmkanter går ju inte för där sitter innerskärmar, o s v, om bilen är skitig på lacken spelar mindre roll det är inte genom den synliga utansidan rosten börjar utan undertill och bakom i skarvar man själv inte ser eller når. Kan jag som bilägare egentligen påverka rosten så mycket, viktigare är bilens rostskydd, konstruktion, material, men framförallt hur mycket vägverket saltar och hur mycket man sen kör i saltet och om man sen parkerar bilen varmt på torrt underlag eller o s v... Jag vet inte men det känns som jag som bilägare kan göra rätt lite mot rosten, pyttsa lite vatten ovanpå bilen då och då känns inte som nån stor antirostpreventiv grej direkt, eller har jag missat nåt viktigt tips? Ska man kanske köra underredstvätt på vårkanten, eller finns det nåt bättre? Köra bilen till dinitrol och få en tvätt å underredsbehandling för tio laxar vore väl det bästa men känns inte som en sån sak man vill lägga hela semesterkassan på. Men tips tas gärna emot.

F ö tycker jag jag ser väldigt sällan rostiga nyare volvos, de bör nog bli tio år eller så innan man ser rostiga exemplar. Det kanske beror lite på var man bor.
En rostskyddsbehandling förlänger väl underredet på en bil med 15-20 år skulle jag tro, och då har man väl en kostnad uppemot 10' om det ska vara riktigt gjort. Men de flesta hinner ju byta bort bilen innan dess. Så för de flesta är det nog bortkastade pengar. En sådan rostskyddsbehandling bör ju göras när bilen är relativt ny och många av de bryr sig inte.
Lucif3r skrev:Volvo har ju absolut gått ner i kvalitet på rostskyddet sen 90-talet/tidigt-00-tal... Var och varannan nyare volvo är ju rostiga :???:
Ja här ser jag dagligen volvo bilar från 00-05 som har mer rost än vad ens egna bil har och sen har det väl med att göra att många bilar i dagens läge är "slit och släng". Används dom som företags bil så brukar brukaren inte vara så noga det blir ju det gamla vanliga "det är ju inte min bil"
Räckvidd T6 Recharge

Hej, jag har precis fått hem min v60 T6 Rech[…]

Anliggande frambroms 740

Har beställt två satser med glidbultar […]

Vänster bakfälg blir varm

Troligen ett ok som kärvar eller så r&o[…]

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]