- lör 04 mar 2017, 09:28
Hur ska man sköta sin bil då och kunna påverka att den inte rostar, underredstvätt på macken saltar ju bilen mera och skulle man själv ligga under och högtryckspola så skulle man väl trycka in salt-grusblandningen upp å in i skarvar så det rostar ännu mer, få bort saltgrus i skärmkanter går ju inte för där sitter innerskärmar, o s v, om bilen är skitig på lacken spelar mindre roll det är inte genom den synliga utansidan rosten börjar utan undertill och bakom i skarvar man själv inte ser eller når. Kan jag som bilägare egentligen påverka rosten så mycket, viktigare är bilens rostskydd, konstruktion, material, men framförallt hur mycket vägverket saltar och hur mycket man sen kör i saltet och om man sen parkerar bilen varmt på torrt underlag eller o s v... Jag vet inte men det känns som jag som bilägare kan göra rätt lite mot rosten, pyttsa lite vatten ovanpå bilen då och då känns inte som nån stor antirostpreventiv grej direkt, eller har jag missat nåt viktigt tips? Ska man kanske köra underredstvätt på vårkanten, eller finns det nåt bättre? Köra bilen till dinitrol och få en tvätt å underredsbehandling för tio laxar vore väl det bästa men känns inte som en sån sak man vill lägga hela semesterkassan på. Men tips tas gärna emot.
F ö tycker jag jag ser väldigt sällan rostiga nyare volvos, de bör nog bli tio år eller så innan man ser rostiga exemplar. Det kanske beror lite på var man bor.