- sön 26 feb 2017, 16:18
Lite allmänna värmarfråga, jag har elstolpe på gården sen gammalt som man ställer så den slår på strömmen tre timmar innan avfärd, det funkar ju jättebra om man har elvärmare som var det vanliga förr, men nu råkar det sig så att på båda mina bilar är det numera bränslevärmare, och de drar som bekant ändå lite ström så beroende på så måste man ladda batterierna då och då, så lite merjobb m a o att programmera både värmare och elstolpe, det var lättare förr. Men nu har jag installerat laddare i min privata bil och funderar på göra samma sak i jobbbilen som har större problem tack vare extra utrustning (taxi). Nu två frågor (ja det blev fler):
1. Räcker tre timmar för att en ctek t ex ska kunna göra en fullständig laddning/genomgång av ett säg halvfullt till nästan tomt batteri?
1 b, underfråga: Kan man ha otur att stolpens tretimmarsperiod slutar mitt i nån laddningscykel så att batteriet lämnas tomt istf fulladdat? (för cteken kan ju inte veta att strömmen bryts om x antal minuter) Eller är det så att cteken gör sitt jobb typ den första timmen och sen bara pytsar på lite grann resterande tid?
2. Ska man sätta timern så att laddaren får ladda batteriet tre timmar ifred innan man sätter på bränslevärmare, eller är det bättre - eller lika bra eller sämre att laddaren laddar samtidigt som bränslevärmaren går?
1. Räcker tre timmar för att en ctek t ex ska kunna göra en fullständig laddning/genomgång av ett säg halvfullt till nästan tomt batteri?
1 b, underfråga: Kan man ha otur att stolpens tretimmarsperiod slutar mitt i nån laddningscykel så att batteriet lämnas tomt istf fulladdat? (för cteken kan ju inte veta att strömmen bryts om x antal minuter) Eller är det så att cteken gör sitt jobb typ den första timmen och sen bara pytsar på lite grann resterande tid?
2. Ska man sätta timern så att laddaren får ladda batteriet tre timmar ifred innan man sätter på bränslevärmare, eller är det bättre - eller lika bra eller sämre att laddaren laddar samtidigt som bränslevärmaren går?