Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lite allmänna värmarfråga, jag har elstolpe på gården sen gammalt som man ställer så den slår på strömmen tre timmar innan avfärd, det funkar ju jättebra om man har elvärmare som var det vanliga förr, men nu råkar det sig så att på båda mina bilar är det numera bränslevärmare, och de drar som bekant ändå lite ström så beroende på så måste man ladda batterierna då och då, så lite merjobb m a o att programmera både värmare och elstolpe, det var lättare förr. Men nu har jag installerat laddare i min privata bil och funderar på göra samma sak i jobbbilen som har större problem tack vare extra utrustning (taxi). Nu två frågor (ja det blev fler):
1. Räcker tre timmar för att en ctek t ex ska kunna göra en fullständig laddning/genomgång av ett säg halvfullt till nästan tomt batteri?
1 b, underfråga: Kan man ha otur att stolpens tretimmarsperiod slutar mitt i nån laddningscykel så att batteriet lämnas tomt istf fulladdat? (för cteken kan ju inte veta att strömmen bryts om x antal minuter) Eller är det så att cteken gör sitt jobb typ den första timmen och sen bara pytsar på lite grann resterande tid?
2. Ska man sätta timern så att laddaren får ladda batteriet tre timmar ifred innan man sätter på bränslevärmare, eller är det bättre - eller lika bra eller sämre att laddaren laddar samtidigt som bränslevärmaren går?
1. Nej det går tyvärr inte så fort. Men det är ju bättre att ladda lite än inget alls..
1b. Det spelar ingen roll om strömmen bryts. Laddningscykel ? Man fyller bara på, och laddaren vet hur mycket den kan kräma på eller rättare sagt hur mycket batteriet tar emot.. Skulle du till äventyrs mena recondfunktionen son finns i vissa C-tek, så skall den inte användas vid normal laddning.

2. Jag skulle säga ladda innan, bara för att laddaren inte skall få knepig information när värmaren drar igång. Eventuellt kan spänningsfallet göra det svårt för laddaren att avgöra hur batteriet mår och kanske börja analysera och börja om.

/Thomas
jag har laddat batteriet samtidigt som jag kört dieselvärmaren många gånger. speciellt då jag hade jord fel till värmaren och det blev spänningsfall till värmaren då den skulle starta, på med laddaren och vänta en minut så startade värmaren
Ett plötsligt spänningsfall KAN göra att laddaren smäller interna säkringar, då bilen/batteriet plötsligt suger betydligt mer ström ur laddaren än laddaren klarar av att leverera.
"Nu för tiden"(typ, senaste 10-15åren) är väl dock laddarna så pass bra skyddade att dom bara temporärt stänger av sig när belastningen blir för hög, vissa kan man behöva bryta strömmen till 10-15min innan dom hoppar igång igen, men många hoppar igång av sig själva efter en kort stund. Min CTek måste jag bryta strömmen till när det blir överbelastning i den, men den är bortåt 10år gammal nu också.
av rid54
Givet att det handlar om att "strömmen är på" i tre timmar, skulle det nästan vara bättre med en gammal klassisk ointelligent laddare. Den pytsar på så mycket den kan i förhållande till batteriets motspänning och den får ge lite extra när värmaren går. Även om värmaren inte går, kan det inte bli nån skada skedd på tre timmar; är batteriet fullt blir laddströmmen rätt iten ändå.
Ja, jag hänger på rid54*s resonemang här. Vitsen med en smart laddare är ju att den inte behöver någon tillsyn. Den sköter sig själv. Men om man laddar med en gammal typ av "dum laddare" under natten och garanterat kopplar ur både laddare och annat t.ex elmotorvärmare när man åker iväg på morgonen, så faller ju behovet av tillsyn och övervakning. Och ett blybatteri har ett så kallat EMK. Det betyder att batteriet bara tar emot den laddström som "får plats" för tillfället. Däremot om laddaren är inkopplad för länge kan det uppstå problem. Men det behövs nog mer än en (1) natt för det.
Om elstolpen har en gammaldags timer brukar det gå bra att spärra den med hjälp av en spik eller skruv mellan toppen på timervredet och plåtlådan runt om så att den ständigt står i ett läge där uttaget ger ström. På den tiden jag hade elstolpe vid parkeringsplatsen brukade jag använda den metoden när det var aktuellt med batteriladdning.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]