Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av linnnet
Hej,

Jag skulle vilja ha lite bollplank inför valet av fruns tjänstebil. Vi har idag en XC60 D4 AWD Classic som ska vara familjens 1:a bil - framförallt avsedd för långresor.

Nu kan frun plocka ut en tjänstebil - och vi landar då i att det blir en 2:a bil som främst ska gå i stan, mellan skolor och aktiviteter. Det absolut mest intressant för oss är förmånsvärdet (då det är den enda som 'drabbar' oss). Det leder oss in på att vi valt att fokusera på de laddhybrider som finns som valbara tjänstebilar. Nu vet jag att detta är ett Volvo-forum, men jag hoppas ändå på opartiska idéer =)

Vad vi kan välja på:

V60 AWD D6 kostnad 1200kr/mån
BMW 330e (bakhjulsdrift) 1400kr/mån
BMW 225xe AWD 1100kr/mån

Utseendemässigt hade jag tagit 330e alla dagar i veckan men är livrädd för en bakhjulsdriven bil som min fru ska köra med 3 barn, när det är vinterväglag. Vi har en hel del issiga backar etc där vi bor och det skulle kännas trist att bli stående med en ny bil.

Utifrån vårt behov skulle nog eg 225xe passa bäst - men den ser verkligen ut som en påse skridskor.

Utrymmet i bilen är sekundärt då den enbart kommer användas kortare sträckor och aldrig vara fullastad - vi kommer heller aldrig åka 5 pers i bilen.

Hur hade ni tänkt - om att kunna åka säkert är a-prio?
Senast redigerad av 1 linnnet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av svergie2
V60 D5 TE (AWD) då? Känns onödigt med en D5 plus elmotor i ert fall tycker jag

Är åka säkert prio ett så är V60 med Intellisafe (Driver support) oslagbar.

Skickat från min OnePlus 3
av Lövet
225xe är en bedrövlig bil. Ful inredning, dålig komfort, trång. Då är jag ändå BMW fan.
Problemet är att 2-serien inte är en "riktig" BMW. Det är i princip en Mini.

Bakhjulsdrift är inget problem. Det spinner eller sladdar inte, antispinnsystemen är oerhört raffinerade numera. Jag var inte ens rädd att låna ut min BMW 540 till frun.

Men känner du att 4wd verkligen är ett måste så är det ju bara att välja V60 D6. Det är ju småpengar i skillnad mellan dem.

Den uppenbara konkurrenten som inte är med i jämförelsen måste ju vara Passat GTE annars. Den vinner i princip varenda test den ställer upp i.
av Malmstroem
Jag hade plockat ut en 330e och sedan kört den själv.

Om du det inte fungerar så hade jag valt V60 D6. 225xe är inte speciellt rolig, och du kan välja bilar som skapar ett visst habegär. Volvon brukar också komma med fler säkerhetssystem som inte skadar.

Finns det möjlighet att plocka ut en D6 så hade jag inte valt Passat GTE (om jag inte behövt det större bagageutrymmet).

Passat är prisvärd, och skulle passa bättre som förstabil. Men nu pratar vi om en andrabil, som i min värld bör vara lite annorlunda än förstabilen. Och helst lite roligare. :wink:

(Men borde du egentligen inte låta din fru välja? :wink: )
av linnnet
Tack för era synpunkter!

Självklart ska frun få välja - men hon kan inget om bilar utan skulle bara välja på utseende =)

Jag har inte kört 225xe men väl en vanlig 225 och kan väl hålla med om att intrycket var mediokert.

V60 är helt klart 'mest bil' men känns lite stor för ändamålet - men helt klart har ni en poäng i att driver support ingår.

330e är väl eg den som både jag och frun helst skulle vilja ha - men det är bakhjulsdriften som spökar.

Lövet - hur är det att köra bakhjulsdrivet i hala backar? Kommer man upp =)
av Lövet
Man kommer fram lika bra som med en fwd bil är min bild. Aldrig upplevt några nämnvärda problem.
av linnnet
Det låter ju lovande. Har kör FWD Saab i alla år utan problem - visst att man kanske får ta lite mer sats när man ska ut ur parkeringsluckor med upplogade snövallar, eller backa upp för brant backe så man får tyngden bak. Men man har kunnat lösa alla situationer....

Finns någon motsvarighet till att backa med FWD (som ju ge rmycket bättre grepp), är det gamla hederliga att lägga tyngd i trunken isf? =)
av Lövet
I princip backar du ju med en fwd bil hela tiden med en rwd bil ;-)
330e har väl batterier bak så den lär nog ha rätt bra drivgrepp.
av Malmstroem
Hade en bakhjulsdriven BMW 520 tidigare. Fungerar väldigt bra för mig. Frun var dock inte speciellt nöjd, och tyckte inte om hala korsningar med den. Trycker du bara på gasen och förväntar dig att det ska gå bra är det finns det fördelar med fyrhjulsdrift. Är du van vid att anpassa körstilen till fästet så fungerar RWD/FWD/AWD i princip lika bra. Oftast är det däck och markfrigång som sätter begränsningarna.

Jag körde min 520 på ett par rätt snöiga skogsvägar. Gick bra så länge jag slapp stanna -- hade nog varit svårt att komma igång igen.
av linnnet
Fördelen med FWD är ju att man får hela motortyngden på de drivande hjulen - men du har ju helt rätt i att batteripacket säkerligen ger en del tyngd på bakdäcken :-)-)

Edit: Batteripacket väger ca 150kg läste jag just. Det är ju inte motortyngd men ändå något =)
Räckvidd T6 Recharge

Hej, jag har precis fått hem min v60 T6 Rech[…]

Anliggande frambroms 740

Har beställt två satser med glidbultar […]

Vänster bakfälg blir varm

Troligen ett ok som kärvar eller så r&o[…]

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]