Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hos en handlare som än så länge får vara anonym hittade jag rätt bil med rätt utrustning.
V70 D3 från 2014 med "Komplett ifylld servicebok"
Blev då något konfunderad över intervallerna (ungefärliga):
2100 mil
4000 mil
6400 mil
12000 !? mil
16000 mil
Nädå, det fanns inga fler stämplar men det var nog iiiinga problem, den var ju servad på Volvoverkstad.

Eh, jo men....
Två oljebyten dom senaste 10000 milen låter lite hårt i mina öron
Några råd eller åsikter?
Om alla stämplar kommer från samma bilverkstad så är det bara att ringa till dem och fråga, förklarar man läget och anledningen till varför man vill ha uppgifterna så brukar dom vara behjälpliga. Att bilprovningen har mätarställning är jag tveksam till, då bilen är årsmodell 2014 är det inte säkert att den någonsin varit besiktad.
Många handlare klistrar in "fullstämplad servicebok" utan att ens titta i den...
Rådlös skrev:Fråga en auktoriserad Volvohandlare/verkstad om dom kan kolla upp det. Volvocars kan (vill?) bara kolla det som gäller aktuell ägare. Kolla även med Bilprovningen. Dom har dom tre senaste mätarställningarna.
Blir ett samtal till berörd volvoverkstad tror jag.
Mätarställningen betvivlar jag inte, har ingen anledning att tro att NCC skulle kört ännu mer än 6000 mil per år och skruvat mätarn.
Intervallen på oljebyte är väl 3000 mil om man kör på Long-Life olja. I alla fall på en bensinmotor. Vilket jag i.f.s tycker är för många mil, men kolla med Volvo. Ifylld bok säger mig ingenting, frugans Passat var ifylld och stämplad när vi köpte den. skulle varit gjord service c:a 3500 mil. Vi köpte den en månad efter servicen var gjort (4500 mil), när den gått 5000 min vågade jag inte köra längre, oljan var kolsvart (som en gammal Mercadiesel) och bytte olja och filter. Filtret vägde kilo (3 - 4 ggr tyngre än det nya). Efter detta bytte jag olja vid 1500 mil (en gång om året, Mobil 1 15W-40) och funkade fint i 8000 mil sedan försvann oljetrycket. Oljesilen (och motorn i övrigt) var helt tät av koks (gammal bränd olja). Bilen fungerar fortfarande och går numera felfritt (igen) Bilen har gått ytterligare 4000 mil, och lär nog gå många mil till. Den reparationen jag gjorde då hade gått på upp mot 20000 kr på VW. Byter numera oljan efter 750 mil (2 ggr om året, Biltemas Delsyntet 10W-40) Bilen hade gått som tjänstebil hos VW i Jönköping (Atteviks) och dom hade bara stämplat boken inte gjort någon service :evil: :twisted: :-(O)
Så kolla så noga det går att servicen verkligen är gjord, dom flesta gör nog vad dom ska men jag hade nog gjort några (2 typ) täta oljebyten med en långkörning mellan. Särskillt om oljan ser väldigt mörk ut. Syntetisk olja är rena fördärvet för motorer om det går för länge mellan bytena, Den koks som då bildas den går knappt att tvätta eller skrapa bord, Oljesilen fick jag köpa ny, den hade gått sönder om jag "tvättat" hårdare
Jodå, det stämmer allt.
Inget extra oljebyte mellan 6000 och 12000 mil. Sedan 4000 mil till nästa service.
Dessutom vidhöll säljaren att den var nyservad för den bara hade gått 500 mil sen sista.
Ja men i min värld så var 24/2 2016 ett år sen så då SKA den servas igen.

Är det relevant vem säljaren är? En googling visar att dom tidigare fällts av ARN i ett serviceboksrelaterat ärende.
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]