- tis 21 feb 2017, 16:14
Det diskuteras, eller snarare konstateras, ofta i trådar om bromsbeläggs- och -skivbyte att detta bara måste, måste, MÅSTE bytas i par axelvis. Min bil är i läget där bromsbelägg fram byttes på ena sidan, men inte den andra. Jag upplever inte att bilen bromsar mer på ena än på andra sidan, och jag upplever heller inte att den "drar" åt den mer dominanta sidan, även vid kraftigare inbromsningar. För min del ser jag alltså inga som helst problem med att köra i det skick den är i nu, med slitna belägg på ena sidan, och praktiskt taget nya belägg på andra sidan.
Besiktningen är i antågande, och inför detta är jag orolig för bromsprovet. Kommer provet att avslöja att bromsarna bromsar ojämnt, och därmed "bekräfta" att belägg skall bytas axelvis? Alternativet som jag gärna vill se, är istället att bromssystemet har justerat sig efter beläggens tjocklek och att det därför inte har någon betydelse hur slitaget på vardera sida ser ut relativt varandra.
Besiktningen är i antågande, och inför detta är jag orolig för bromsprovet. Kommer provet att avslöja att bromsarna bromsar ojämnt, och därmed "bekräfta" att belägg skall bytas axelvis? Alternativet som jag gärna vill se, är istället att bromssystemet har justerat sig efter beläggens tjocklek och att det därför inte har någon betydelse hur slitaget på vardera sida ser ut relativt varandra.