Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Norfleet
Det diskuteras, eller snarare konstateras, ofta i trådar om bromsbeläggs- och -skivbyte att detta bara måste, måste, MÅSTE bytas i par axelvis. Min bil är i läget där bromsbelägg fram byttes på ena sidan, men inte den andra. Jag upplever inte att bilen bromsar mer på ena än på andra sidan, och jag upplever heller inte att den "drar" åt den mer dominanta sidan, även vid kraftigare inbromsningar. För min del ser jag alltså inga som helst problem med att köra i det skick den är i nu, med slitna belägg på ena sidan, och praktiskt taget nya belägg på andra sidan.

Besiktningen är i antågande, och inför detta är jag orolig för bromsprovet. Kommer provet att avslöja att bromsarna bromsar ojämnt, och därmed "bekräfta" att belägg skall bytas axelvis? Alternativet som jag gärna vill se, är istället att bromssystemet har justerat sig efter beläggens tjocklek och att det därför inte har någon betydelse hur slitaget på vardera sida ser ut relativt varandra.
Användarvisningsbild
av StefanN
Rent praktiskt sett bör det ju bromsa ungefär samma, det handlar ju bara om friktion mellan skiva och belägg men sen kan det ju i teorin spela roll men det lär du ju se på besiktningen. Sen kan man ju tycka det hade vart smartare att byta bägge när du ändå höll på för dom säljs ju i par.
av Schmoyoho
Är det inte så att om allt är fritt från kärv så bör väl beläggen slitas lika på höger och vänster sida? Gör de inte det så har du väl andra problem som bör åtgärdas. Sen känns det ju också osmidigt att ha nya belägg på en sida och halvdana på andra, då får du ju skruva bromsar oftare än om man gör det parvis.
av Norfleet
Jag hör er. Givetvis borde bägge par bromsbelägg utbytts samtidigt. :) Faktum är dock att det inte gjordes, och att läget nu är vad det är.
Schmoyoho skrev:Är det inte så att om allt är fritt från kärv så bör väl beläggen slitas lika på höger och vänster sida? Gör de inte det så har du väl andra problem som bör åtgärdas. Sen känns det ju också osmidigt att ha nya belägg på en sida och halvdana på andra, då får du ju skruva bromsar oftare än om man gör det parvis.
Som sagt upplever jag båda sidor som lika effektiva, i den bemärkelsen att jag inte har märkt något udda beteende hos bilen vid inbromsning. Det du tycks säga är då att bromsarna skall ta jämnt förutsatt att ingen annan delkomponent har problem. Känns som att jag kan slappna av med det i tankarna.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag håller med de andra som ställer frågan varför de slets ojämnt till att börja med.

De belägg jag köpt har dessutom sålts i paket för hela axeln så jag har inte ens tänkt tanken att inte byta allt. Jag bytte faktiskt fram i höstas inte för att de var slut utan på ren spekulation eftersom jag tyckte att bromsarna tog dåligt. Det blev stor skillnad till det bättre. Skillnad på belägg och belägg alltså (de nya som tog bättre var givetvis Biltema). Vet inte vad de gamla varit med om som gjorde att de tog dåligt.

Med det sagt så hade du känt det rätt tydligt i bilen om du bromsar riktigt hårt om de inte tog jämnt. Det känns i ratten om bilen behöver pareras eller bromsar jämnt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det MÅSTE inte bytas axelvis, men det är givetvis högst rekommenderat. Det finns en relativt stor risk att bilen snedbromsar annars, eftersom beläggen kommer vara av olika åldrar och olika slitna. Nya mjuka fina belägg bromsar alltid bättre än gamla halvsletna stenhårda belägg :P

Sen ställer jag mig i kören och undrar varför dom slitits så pass mycket mer på ena sidan? Det låter ju som ett ok som inte bromsar ordentligt eller liknande.
av Norfleet
Bromsoket där beläggen byttes kärvade, eller ptja, "satt fast", då kolven hade rostat. Glidbultarna på det oket hade insexfattning och det var inga problem att skruva ur dem och byta oket. Den andra sidan hade å sin sida glidbultar med torxfattning, med synnerligen lågt djup, istället. Där och då kändes det som en stor risk att ens försöka skruva ur torxglidbultarna. Om det var för att jag inte hade passande torxnyckel till hands eller hur det var, är något jag förträngt, men det blev helt enkelt att jag bara accepterade läget. Jag nöjde mig med byte på ena sidan, vilket trots allt hittills har fungerat ypperligt. ;)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Köp en torx-bit och byt vid nästa hjulbyte när du ändå är där och petar. Passa på att motionera kolvarna lite, så minskar risken att de fastnar de också.

Märker du inte att bilen drar snett lär besiktningen inte klaga.
Räckvidd T6 Recharge

Hej, jag har precis fått hem min v60 T6 Rech[…]

Anliggande frambroms 740

Har beställt två satser med glidbultar […]

Vänster bakfälg blir varm

Troligen ett ok som kärvar eller så r&o[…]

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]